Citat:
Ursprungligen postat av
jutensomforsvann
och jjujju: Sluta vara kriminell så du slipper hamna på Lexbase..
Var ska man ens börja ?
Milde tid... Det är en minst sagt imponerande uppförsbacke av grundläggande kunskap ni två har att ta till sig innan ni kan delta i den här diskussionen på en strukturell nivå. Undertecknad är tyvärr inte anställd som er personliga kunskapslärare, men eftersom er analys helt har kört fast i moraliserande sandlåde-retorik och missat hela det förvaltningsrättsliga fundamentet, så kan jag i alla fall bjuda på en läslista.
Innan ni återkommer till tråden och försöker intellektualisera era egna anekdoter om krogen, föreslår jag att ni läser in er på följande tre punkter så att ni åtminstone förstår vad debatten handlar om:
EU-domstolens färska dom i mål C-199/24: Lyssna exempelvis på det senaste avsnittet av Dataministeriet (avsnitt 87) där Sveriges ledande expert på dataskydd, Martin Brinnen, förklarar de faktiska rättsliga konsekvenserna. Ni kommer att få lära er att de frivilliga utgivningsbevisen inte skyddar mot GDPR, och att kommersiell massindexering av brottmålsdomar utan samtycke är helt regelvidrig. Det handlar alltså inte om "karma". Bödelsajter som drar in 50-100 MSEK om året har opererat olagligt under en zombie-grundlag.
Totalförsvarets forskningsinstituts (FOI) kartläggningar: Studera empirin kring hur den digitala incel-rörelsen faktiskt ser ut i Sverige per capita. Då kanske poletten trillar ner gällande hur hyperdigitalisering, slentrianmässig utsortering ("kolla din dejt") och systematiska röda flaggningar skapar just den ofrivilliga isolering och depression som ni nu försöker reducera till "att dra sig i snabeln".
Artikel 15 och 82 GDPR: Läs på om rätten till utökade registerutdrag (inklusive dolda API-loggar och ATS-system) samt rätten till effektiva rättsmedel och skadestånd. Detta är de asymmetriska verktyg som drabbade medborgare nu använder för att syna den kommersiella snokarmarknaden.
När ni har tuggat i er dessa goda karameller och höjt er intellektuella nivå tillräckligt för att förstå skillnaden mellan makrosociologiska gallringsmekanismer och era egna moraliska pekpinnar, då är ni välkomna tillbaka. Tills dess lämnar vi er på lyckliga gatan.
Antar att ni inte heller begripit att det rör sig om 10-20% helt oksyldiga i registren. Vittnen, vårdnadstvister, friade på alla punkter dvs ej dömda etc etc.. Karma ? Är det ni eller jag som är rädda för Sankte Per?
Hoppsan, här tar du verkligen i med brösttoner. Jag förstår precis hur situationen är, och jag förstår problematiken. Vad jag inte förstår är A) varför du inte verkar ha någon empati för att folk kollar upp sin dejt (skulle jag också göra), B) hur du får ihop incelteorin om att kvinnor bara vill ha ”bad boys” med att förekomst i Lexbase är helt diskvalificerande för alla dejter, och C) varför män som inte lyckas få ligga känner att de måste bli hatiska mot kvinnor och samhället, när den största delenav problemet är de själva och deras vedervärdiga åsikter.
Jag håller med om att Sverige i dagens uppkopplade samhälle helt har missat att uppdatera lagstiftningen som ger databaser möjlighet att lämna ut allsköns information om privatpersoner; den möjligheten bör begränsas. Men principen är korrekt, att offentlig information ska vara offentlig, det är den okontrollerade möjligheten att när spontant som helst ta reda på vad som helst om vem som helst som behöver ses över. Att sekretessbelägga domar, inkomst etc är inte rätt väg, men det borde ställas högre krav på hur informationen kan accessas.
Men åter till inceltörelsen: Män av idag verkar vara experter på att skylla sina egna tillkortakommanden på andra. Det är kvinnornas, andra mäns, kulturens fel att de inte anser sig få rätt utlopp med rätt person för sin sexualitet. Det ylas om samhällets förfall, kärnfamiljens frånvaro, bortglömda kristna värderingar eller den svenska modellens kollaps - och lösningen verkar alltid vara att införa tvingande och förtryckande regler så att kvinnor ska kunna tvingas in i förhållanden som de idag väljer bort. Och med dessa värderingar i bakhuvudet går incelmännen på sin nästa dejt, som troligen blir förutsägbart resultatlös.
Det kanske är svårare att dejta idag än för 20 år sedan, men om man har noll framgång så måste man börja se över sina preferenser och värderingar - precis som för 20 år sedan. Och inte
bara klaga på allt annat - och framförallt inta börja hata allt och alla, för då har man skapat sin alldeles egen självuppfyllande profetia: då kommer man att bli ensam.