Igår, 21:32
Medlem
Khaysams avatar
Behöver lite hjälp med en sak.

Jag har försökt att köpa en flygbiljett till min flickvän från Moskva till Belgrad och tillbaka, eftersom vi ska träffas i Serbien och jag verkligen inte vill resa till Ryssland (hon kommer att flytta därifrån så snart som möjligt och ingen av oss gillar Putin, etc). Men när jag försöker betala med Mastercard så får jag bara ett felmeddelande när jag öppnar Bank-ID (på datorn). Testade Mobilt Bank-ID med, och då sa den hade verifierat allt men sen hände inget mer och betalningen misslyckades. Likadant på både Air Serbia och Turkish Airlines och en resebyråsida jag testade. Så jag antar att det är banken som blockerar allt pga Ryssland och/eller att jag försöker köpa biljett åt någon annan? Onlineköp är tillåtna på kortet och så vidare men inget jag försökt har fungerat, och allt borde fungera av vad jag kan se. Frågade en AI med och den sa att det inte borde vara några problem, och Bank-ID hade inga driftstörningar när jag kollade det heller.

Så finns det något annat sätt jag kan köpa en biljett åt henne? För jag trodde att det skulle vara enklare att köpa en biljett än att föra över pengar, vilket skulle behöva göras genom nån krånglig omväg som jag helst hade velat undvika.

Det är möjligt att hon lyckas få ihop pengar till en biljett själv, för vi hade inte planerat att träffas förrän nästa månad och hon tror att hon kanske kan få ihop tillräckligt genom att låna pengar av sina föräldrar och så vidare, men hon kommer i princip inte att ha en enda krona över i så fall.

Tänkte även oavsett skriva ihop ett finansiellt sponsorbrev eller vad det kallas och skicka till henne, där det stod att jag kommer att stå för alla kostnader och så vidare, och bifoga kontoutdrag från banken och bild på passet och så. Bara som säkerhet ifall hon skulle få frågor kring att ha tillräckliga medel (50 euro per dag), för läste att de inte ens kollar sånt i 99% av fallen. Så antar att det borde fungera åtminstone? Att köpa en biljett åt henne och så vidare är helt min egen idé btw, eftersom jag vill ha semester i augusti och inte vill vänta längre på att hon ska spara ihop pengar, så inget som hon har bett om.
Citera
Igår, 21:47
Medlem
JustTrollings avatar
Vet inte om det är ett dåligt försök till trollning eller inte... Men din bank kan naturligtvis varken se vilken destination ditt flyg går till, eller vilket namn som står på biljetten. Det enda banken ser är en summa och att ett köp görs och hos vilket flygbolag det är i Serbien respektive Turkiet.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaysam

Jag har försökt att köpa en flygbiljett till min flickvän från Moskva till Belgrad och tillbaka, eftersom vi ska träffas i Serbien och jag verkligen inte vill resa till Ryssland (hon kommer att flytta därifrån så snart som möjligt och ingen av oss gillar Putin, etc). Men när jag försöker betala med Mastercard så får jag bara ett felmeddelande

Åk till resebyrå och betala med kontanter och stöd inte den internationella/svenska bankmaffian som redan nu kontrollerar vad folk gör med sina egna pengar i sverige och värre kommer det bli i sverige med alla lågbegåvade som betalar med kort och ger hela makten till banken över sina egna pengar.

Nere i europa finns det ju men lite osäker på sverige då resebyråerna stängt i stor skala och alla i sverige vill jobba för bankmaffian och betalar med kort och swish och gör sverige fattigare.

Det finns annars kontor på arlanda vad jag vet .
eftersom det är air serbia och turkish airlines borde de ta kontanter på sitt egna kontor som i andra vanliga länder.(dock inte 100% säker då det är det sjuka landet sverige vi lever i)
Senast redigerad av Blatteman Igår kl. 22:52.
Citera
Idag, 01:05
Moderator
Neksnors avatar
Övriga resediskussioner --> Flyg: allmänt
/Moderator
Citera
Idag, 01:11
Moderator
Neksnors avatar
Vem/vilka har du försökt köpa resa av?
Hur lyder felmeddelandena?
Citera
Idag, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaysam

Jag har försökt att köpa en flygbiljett till min flickvän från Moskva till Belgrad och tillbaka, eftersom vi ska träffas i Serbien och jag verkligen inte vill resa till Ryssland (hon kommer att flytta därifrån så snart som möjligt och ingen av oss gillar Putin, etc). Men när jag försöker betala med Mastercard så får jag bara ett felmeddelande när jag öppnar Bank-ID (på datorn). Testade Mobilt Bank-ID med, och då sa den hade verifierat allt men sen hände inget mer och betalningen misslyckades. Likadant på både Air Serbia och Turkish Airlines och en resebyråsida jag testade. Så jag antar att det är banken som blockerar allt pga Ryssland och/eller att jag försöker köpa biljett åt någon annan? Onlineköp är tillåtna på kortet och så vidare men inget jag försökt har fungerat, och allt borde fungera av vad jag kan se. Frågade en AI med och den sa att det inte borde vara några problem, och Bank-ID hade inga driftstörningar när jag kollade det heller.

Så finns det något annat sätt jag kan köpa en biljett åt henne? För jag trodde att det skulle vara enklare att köpa en biljett än att föra över pengar, vilket skulle behöva göras genom nån krånglig omväg som jag helst hade velat undvika.

Det är möjligt att hon lyckas få ihop pengar till en biljett själv, för vi hade inte planerat att träffas förrän nästa månad och hon tror att hon kanske kan få ihop tillräckligt genom att låna pengar av sina föräldrar och så vidare, men hon kommer i princip inte att ha en enda krona över i så fall.

Tänkte även oavsett skriva ihop ett finansiellt sponsorbrev eller vad det kallas och skicka till henne, där det stod att jag kommer att stå för alla kostnader och så vidare, och bifoga kontoutdrag från banken och bild på passet och så. Bara som säkerhet ifall hon skulle få frågor kring att ha tillräckliga medel (50 euro per dag), för läste att de inte ens kollar sånt i 99% av fallen. Så antar att det borde fungera åtminstone? Att köpa en biljett åt henne och så vidare är helt min egen idé btw, eftersom jag vill ha semester i augusti och inte vill vänta längre på att hon ska spara ihop pengar, så inget som hon har bett om.
Använd tredjepartssida!
Citera
Idag, 09:30
Medlem
Khaysams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Vet inte om det är ett dåligt försök till trollning eller inte... Men din bank kan naturligtvis varken se vilken destination ditt flyg går till, eller vilket namn som står på biljetten. Det enda banken ser är en summa och att ett köp görs och hos vilket flygbolag det är i Serbien respektive Turkiet.

Nä jag löste det nu, det var tydligen mitt bank-ID som hade blivit korrupt på något sätt för det fungerade efter att jag raderade det och skaffade ett nytt. Förstår inte hur det kunde ha blivit korrupt däremot för det fungerade fint för en vecka sen när jag använde det till en annan sak.

Det fungerade när jag köpte via datorn dvs, för det fungerade fortfarande inte att köpa genom mobilen med mitt nya bank-ID heller. Jag frågade en AI och den antydde att det var banken som blockerade det automatiskt, för jag vet inget om hur sånt fungerar, men en AI går ju sällan att lita på så antar att AI:n ljög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in