Citat:
Ursprungligen postat av
Firewaia
Vart kommer påståendet att streamingtjänster varit låga? i relation till vad? Och om nu AI tar över, vad för incentiv finns det att skapa musik då?
"Äkta" konstnärer kommer alltid finnas. Människor som faktiskt tycker det är kul att spela och sjunga kommer inte försvinna. AI-musik kan inte uppträda live. Människor kommer vara de som spelar på konserter och spelar instrument live.
Jag har gjort egen AI musik, som blir PRECIS som jag vill att den ska bli. Jag själv tycker den är bra, och ser mig själv som skaparen av den. Jag har inga ambitioner att ta över världen. Bara lyssna på musik som är precis som jag själv vill ha den. Vad är skillnaden om jag kan spela gitarr, piano eller AI? Det är fortfarande JAG som talar om för AI att skapa musiken. ChatGPT skriver texten, men VAD ska den skriva för text? Det är JAG som talar om vad texten ska handla om. Musiken jag har bett AI skapa åt mig skulle inte finnas om inte JAG hade sagt till AI att göra det. Så jag ser mig själv som skaparen.
Jag undrar just hur många etablerade artister som "bara behöver EN sång till till sitt album" och tar den enkla vägen. Extra enkelt om du faktiskt KAN spela instrument själv. Låt AI göra musiken åt dig, men du lär dig sen att spela låten "på riktigt".