2026-07-10, 20:17
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolten85
Har aldrig tidigare gjort en AI låt men har nu gjort en låt med suno där texten kommer från chatGPT. Det är en laglåt till min dotters fotbollslag.

Men hur är det med rättigheter att spela denna låt på matcher och cuper? Kan jag göra det utan att riskera nåt?

Ja. Det är du som skapat låten (med hjälp av Suno) som har upphovsrätten. Musiken är din. Du får spela den precis så mycket som du vill. Du kan till och med, med hjälp av distributör, publicera den på musiktjänster som Spotify och Apple Music och tjäna pengar på den. (Du behöver miljontals spelningar för att tjäna något nämnvärt, men ändå...)
Citera
2026-07-10, 20:29
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Vart kommer påståendet att streamingtjänster varit låga? i relation till vad? Och om nu AI tar över, vad för incentiv finns det att skapa musik då?

"Äkta" konstnärer kommer alltid finnas. Människor som faktiskt tycker det är kul att spela och sjunga kommer inte försvinna. AI-musik kan inte uppträda live. Människor kommer vara de som spelar på konserter och spelar instrument live.

Jag har gjort egen AI musik, som blir PRECIS som jag vill att den ska bli. Jag själv tycker den är bra, och ser mig själv som skaparen av den. Jag har inga ambitioner att ta över världen. Bara lyssna på musik som är precis som jag själv vill ha den. Vad är skillnaden om jag kan spela gitarr, piano eller AI? Det är fortfarande JAG som talar om för AI att skapa musiken. ChatGPT skriver texten, men VAD ska den skriva för text? Det är JAG som talar om vad texten ska handla om. Musiken jag har bett AI skapa åt mig skulle inte finnas om inte JAG hade sagt till AI att göra det. Så jag ser mig själv som skaparen.

Jag undrar just hur många etablerade artister som "bara behöver EN sång till till sitt album" och tar den enkla vägen. Extra enkelt om du faktiskt KAN spela instrument själv. Låt AI göra musiken åt dig, men du lär dig sen att spela låten "på riktigt".
Citera
2026-07-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
"Äkta" konstnärer kommer alltid finnas. Människor som faktiskt tycker det är kul att spela och sjunga kommer inte försvinna. AI-musik kan inte uppträda live. Människor kommer vara de som spelar på konserter och spelar instrument live.

Jag har gjort egen AI musik, som blir PRECIS som jag vill att den ska bli. Jag själv tycker den är bra, och ser mig själv som skaparen av den. Jag har inga ambitioner att ta över världen. Bara lyssna på musik som är precis som jag själv vill ha den. Vad är skillnaden om jag kan spela gitarr, piano eller AI? Det är fortfarande JAG som talar om för AI att skapa musiken. ChatGPT skriver texten, men VAD ska den skriva för text? Det är JAG som talar om vad texten ska handla om. Musiken jag har bett AI skapa åt mig skulle inte finnas om inte JAG hade sagt till AI att göra det. Så jag ser mig själv som skaparen.

Jag undrar just hur många etablerade artister som "bara behöver EN sång till till sitt album" och tar den enkla vägen. Extra enkelt om du faktiskt KAN spela instrument själv. Låt AI göra musiken åt dig, men du lär dig sen att spela låten "på riktigt".

Tja, och jag tar det "ett steg till" och hävdar att mina låtar är helt skrivna av mänsklig hand. Text skriven av mig och melodi skapad av mig. Inspelade och insjungna (med komp eller utan) varpå ljudfilen matas till programmet och där tar det digitala vid. AI är vad som står för instrumenten, hjälp med arret och sångare som faktiskt inte låter som en strypt kråka (mig), men låten är i grunden helt och hållet skriven av mig.

Skillnaden mot att lyckas engagera en professionell musikproducent och "riktiga" artister att tolka och producera musiken (bortsett från diskussionen om vad som egentligen LÅTER bäst) är att detta aldrig skulle lyckas hända och låtarna skulle förbli liggandes nedskrivna på papper, inspelade på bortglömda filer i min telefon eller dator och aldrig få blomma ut. Jag ser inte mina "AI-artister" som riktiga artister, och det skulle jag aldrig hävda. Men musiken är i allra högsta grad äkta och skriven av en människa.
Citera
2026-07-24, 11:24
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Det här att man inte kan ladda upp befintliga låtar på Suno är verkligen otroligt utvecklingsstört. Även om jag är värsta råkommunisten som vill avskaffa alla copyrightlagar så borde det ju vara hur enkelt som helst att inom ramen för det befintliga kapitalistiska systemet kunna ladda upp en AI-modifierad version av November Rain som ger Slash och Axl några royaltyslantar beroende på hur mycket sången påminner om originalet. Det är som internetkapitalismen håller på att gå in i en Brezhnev-stagnation pga penningkåta tech-oligarkerna som är beroende av intäkter från reklamfilmer som är anpassade för tiden när vi kollade på TV3 och gick på bio. Om alla lyssnar på sin egen musik så finns det ju ingen som reklamen kan inrikta sig till. Ska Suno-sångerna innehålla ett avbrott med diskmedelsreklam för att alla ska bli nöjda? Eller ska man väva in reklam i sångerna? Det kanske skulle kunna skapa värsta lukrativa kapitalistmarknaden om reklam vävs in AI-musik, -fotografier och -filmer. Man bara trycker på en knapp, och så får man en actionrulle där Tom Cruise springer omkring i en tröja från Blåkläder och handlar på Hemköp.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-07-24 kl. 11:29.
Citera
2026-07-24, 11:37
Medlem
st33rs avatar
Fråga:

A. På suno, om man fått fram en låt . Kan man sen be Suno att utifrån exakt den låten man fått fram göra precisa mofifieringar. T ex vänta med kören till sista refrängen. Kan du ändra takten i början till den eller den takten osv?

A1. Kan man ladda upp låtar man spelat in i säg Qbase och ber suno lägga på saker på den låten?

Om nej på A eller A1 - finns det nån annan ai-musiktjänst där man kan det?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in