2026-07-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Alla krigsbrott bekymrar mig.

Nu frågade jag dig.
Du som medvetet försöker använda ett filmat propagandaklipp på en krigsfånge (dvs ett dokumenterat krigsbrott) som ett argument i debatten. Det är så hål i huvudet.
Skäms du över tilltaget?
Vi har alltså ett dokumenterat krigsbrott 👇🏻

Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Typiskt ryskt beteende. United 24 intervjuar några ryska krigsfångar utländska sådana.

Lurade till krig: Utländska krigsfångar avslöjar hur Ryssland lurade dem att strida i Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=gU0v_GvSDRg
Hur var det här då?
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2026-07-10 kl. 19:08.
Citera
2026-07-10, 19:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja om de får helt slut på drivmedel så stannar Ryssland. De kommer dock fortsatt att kunna hålla fronten, nedgrävda. Problemet blir istället social oro.

Det mer realistiska scenariet är dock drivmedelsbrist och ineffektivitet men fortsatt fungerande samhälle, och import av drivmedel som får ekonomin att gå uselt.

Det blir ringverkningar igenom hela samhället. Militären kommer ju givetvis att få "första tjing" på bränslet, men även där kommer bristen att märkas, vilket leder till sämre effektivitet. För historiken visar ju också.., att ryska officerare gärna vill tjäna en "hacka".

Fungerande, och fungerande samhälle.., ja-a..detta kommer nog att märkas på den ryska inflationen. Samt mindre skatteintäkter..vilket ytterligare gör sitt..
Citera
2026-07-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju intressanta saker när man blir att tänka efter. När Biden gav vapen, så gavs dessa med vilkor.., vad man får bomba eller ett "nej" på det.

Sedan kom då Trump till makten, och det blev slut på gåvor därifrån. Samma stund försvann också makten över Ukraina. Zelensky prövade..och fick även ett "nej" på tomahawks..(som Trump kunde också ha satt vilkor på)

Jag börjar nog hävda att om Trump skulle ha bibehållt ett visst vapenstöd.., så skulle Ryssland inte ha bränslebristen idag !
Nja såvitt jag vet har villkoren bara gällt just de specifika vapen det har handlat om. Det har aldrig ställts några villkor på vad Ukraina får göra med sina egna prylar.
Citera
2026-07-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja om de får helt slut på drivmedel så stannar Ryssland. De kommer dock fortsatt att kunna hålla fronten, nedgrävda. Problemet blir istället social oro.

Det mer realistiska scenariet är dock drivmedelsbrist och ineffektivitet men fortsatt fungerande samhälle, och import av drivmedel som får ekonomin att gå uselt.

Kina är en annan historia som jag inte orkar gå in närmare på idag. Kort sagt är min tes att Kina har det utmärkt med ett svagt Ryssland som inte vinner i Ukraina, men de vill heller inte se någon rysk brakförlust och Putins regim ersatt med en västvänlig regering. De vill ha ett Väst som tappar anseende i Asien, Afrika och Latinamerika, vilket tyvärr lyckats bra hittills. Vi har gjort bort oss på 2020-talet.

Och hur tror du att de ska få fram ammunition till fronten om de har helt slut på drivmedel? Och hur ska man kunna retirera i det läget om ukrainarna går till anfall?
Citera
2026-07-10, 19:21
Medlem
Glöm inte att det gått rykten att ryssen även ljugit om sin populationsmängd. Såg en nyhet förra året som sa att det kan vara så lite som 110 miljoner, och inte 140 miljoner som det påstås.
Citera
2026-07-10, 19:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Ja 👇🏻

Du måste fördöma din meningsfrände. Kör den raka linjen.
Det är fel att publicera och sprida intervjuer med krigsfångar.
Kan jag vara tydligare?

Nu får du svara på min fråga. Vad tycker du om detta? Du har själv länkat och använt det i din argumentation så jag antar att du inte har problem med att Ukraina gör samma sak?
Citera
2026-07-10, 19:39
Medlem
Norrbagg79s avatar
Flera patriots har nu ankommit Kiev enligt Gregg.
Citera
2026-07-10, 19:45
Medlem
Ukraina bekräftar:
Generalstaben bekräftade förstörelsen av 18 ryska fartyg, ett raffinaderi, en oljeterminal och andra anläggningar
Tetyana Oliynyk — 10 juli, 20:20
"Natten den 10 juli attackerade enheter från Ukrainas försvarsmakter ett antal viktiga militärekonomiska och militära mål i Ryska federationen."

Källa : Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Bokstavligen : "Ja, ytterligare ett slag tillfogades Ilsky-oljeraffinaderiet i Krasnodar-territoriet i Ryssland."
Explosioner registrerades med efterföljande eld på företagets territorium. Skadornas omfattning och konsekvenser utreds nu."

"Detaljer : Försvarsmakten skadade även oljeterminalen Kurgannefteprodukt i Taganrog, Rostov oblast, Ryssland, och oljedepån Azovnefteprodukt i Azov, Rostov oblast, Ryssland.

Det är också känt att 13 tankfartyg, 3 torrlastfartyg, en färja och ett hjälpfartyg skadades."
"Enligt generalstaben används dessa fartyg för att säkerställa Ryska federationens militära logistik, transportera bränsle och smörjmedel, militär last och andra materiella resurser som är nödvändiga för att genomföra väpnad aggression.

En fientlig bränsle- och smörjmedelsdepå i Rozivka-området i Zaporizjzja-regionen träffades också."

Ordagrant : "Dessutom tillfogades ytterligare skador till oljeraffinaderiet NOVATEK-Ust-Luga i Leningradregionen i Ryska federationen."
Imponerande! Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/10/8043505/
Den ryska militära katastrofen tilltar allteftersom. Utmärkt!
"Ingen rast ingen ro". Mer finns att slå ut
av ryska miltära mål.
Det ryska luftförsvaret fungerar inte.
Ryssarna vet och förstår inte än varför.
Bra!
Håll i foliehattarna "kamrater"!
Var jfrågade någon orolig?
Det kommer att märkas!
Det är inte "nålstick" i "pipen" direkt.g
Citera
2026-07-10, 19:49
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det blir ringverkningar igenom hela samhället. Militären kommer ju givetvis att få "första tjing" på bränslet, men även där kommer bristen att märkas, vilket leder till sämre effektivitet. För historiken visar ju också.., att ryska officerare gärna vill tjäna en "hacka".

Fungerande, och fungerande samhälle.., ja-a..detta kommer nog att märkas på den ryska inflationen. Samt mindre skatteintäkter..vilket ytterligare gör sitt..
Ja det har kommit en hel del rapporter om att militär kränger bensin för 3 dubbla normala priset.
Korruptionen är hög i dassriket....
Citera
2026-07-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Vi har alltså ett dokumenterat krigsbrott 👇🏻

Hur var det här då?
Det fetade:
Vi pratar om tusentals dokumenterade ryska krigsbrott. Nya varje dygn nu på dag 1598.
https://www.amnesty.se/ryssland-invasion-ukraina/
Senast redigerad av Antistalk 2026-07-10 kl. 19:53.
Citera
2026-07-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det fetade:
Vi pratar om tusentals dokumenterade ryska krigsbrott. Nya varje dygn nu på dag 1598.
https://www.amnesty.se/ryssland-invasion-ukraina/
Du är inte riktigt med. En avledande manöver från dig?
Citera
2026-07-10, 19:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det har kommit en hel del rapporter om att militär kränger bensin för 3 dubbla normala priset.
Korruptionen är hög i dassriket....

Jag "vibbar" att priset kommer att stiga ytterligare. Även om importen kommer att stiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in