2026-07-09, 22:27
Medlem
Tomfoolerys avatar
Tjena. Som rubriken lyder håller jag på o sluta med diazepam. Går just nu på levetiracetam och lergigan. Fick några Lyrica 300mg av en kollega och undrar om jag kan ta en till natten? Sover dåligt och tycker inte att lergigan gör jobbet.
Citera
2026-07-09, 23:10
Medlem
kool-g-raps avatar
Jag försöker mig från att hålla mig från något så dumt men har du en lyrica 300mg behöver du inte oroa dig på flera dyng för AT.
Citera
2026-07-10, 00:22
Medlem
populopiduss avatar
Du måste berätta mer. Vilka doser? Hur länge? Dagligen?

Diazepam är en relativ lätt benzo att sluta med just därför att den trappar ur sig själv (pga sin långa halveringstid). Däremot måste du vara stark mentalt för att kunna hålla dig ifrån att ta mer.

Jag slutade med det efter år av dagligt användande i flera år och tyckte inte det var svårt... men alla är olika.
Citera
2026-07-10, 08:43
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus

Diazepam är en relativ lätt benzo att sluta med just därför att den trappar ur sig själv (pga sin långa halveringstid). Däremot måste du vara stark mentalt för att kunna hålla dig ifrån att ta mer.

Jag slutade med det efter år av dagligt användande i flera år och tyckte inte det var svårt... men alla är olika.

På vilket sätt "trappar den ur sig själv" menar du?
Bara för att den har lång halveringstid innebär det ju inte att man slipper en sjujävla avtändning.
Citera
2026-07-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus

Tog du den dagligen kanske flera gånger om dagen? Nej det är ett helvete att sluta med dessa tabletter när man är torsk. Speciellt om man "måste fungera" i vardagen också.
Citera
2026-07-10, 10:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomfoolery
Tjena. Som rubriken lyder håller jag på o sluta med diazepam. Går just nu på levetiracetam och lergigan. Fick några Lyrica 300mg av en kollega och undrar om jag kan ta en till natten? Sover dåligt och tycker inte att lergigan gör jobbet.

Prata med läkaren/vc om att lergigan inte fungerar så du får något bättre utskrivet.
Citera
2026-07-10, 12:55
Medlem
Tomfoolerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Prata med läkaren/vc om att lergigan inte fungerar så du får något bättre utskrivet.
Jag får inget bättre. Därför jag frågade om det är lugnt o ta en lyrica till sömnen hört det ska hjälpa mot både muskelvärken och sömnen.
Citera
2026-07-10, 12:56
Medlem
Tomfoolerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Bara för att den har lång halveringstid innebär det ju inte att man slipper en sjujävla avtändning.
TACK. Har fortfarande en förjävlig avtändning och ingenting jag får av vc hjälper. Därför jag tänkt ta en lyrica idag för o stå ut.
Citera
2026-07-10, 18:53
Avstängd
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
TACK. Har fortfarande en förjävlig avtändning och ingenting jag får av vc hjälper. Därför jag tänkt ta en lyrica idag för o stå ut.

Funkar utmärkt, och är helt "ofarligt".

Bens-utsättning är vidrigt!!! Slutade själv med Ksalol, Stess och ffa Ikto feb 25. Lindrade AT;n med sponken vilket funkade men var långt ifrån optimalt...
Citera
2026-07-10, 19:05
Medlem
Tomfoolerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Funkar utmärkt, och är helt "ofarligt".

Bens-utsättning är vidrigt!!! Slutade själv med Ksalol, Stess och ffa Ikto feb 25. Lindrade AT;n med sponken vilket funkade men var långt ifrån optimalt...
Ja men då vet du jag gick från högdos ksalol till stesolid till att gå av så förjävla dåligt. Och svar lyrica hjälper inte kanske dämpar lite men hjälper gör nog fan ingenting mer än mer diazepam
Citera
2026-07-10, 19:30
Avstängd
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ja men då vet du jag gick från högdos ksalol till stesolid till att gå av så förjävla dåligt. Och svar lyrica hjälper inte kanske dämpar lite men hjälper gör nog fan ingenting mer än mer diazepam

Förvisso sant, dämpar snarare än hjälper.
Citera
2026-07-10, 22:04
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner

Om du jämför med t ex Xanor gör den det, eftersom den har en så pass lång halveringstid.

Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Tog du den dagligen kanske flera gånger om dagen? Nej det är ett helvete att sluta med dessa tabletter när man är torsk. Speciellt om man "måste fungera" i vardagen också.

Då är jag väl unik då, eftersom jag gått på höga doser (30mg/dag - ibland mer) uppdelat på flera gånger dagligen i flera år och sen slutat utan minsta avtändning. Möjligtvis lite extra ångest och sömnproblem några nätter, men inget mer.

Jag har sedan vid flertalet tillfällen valt att ta igen i några veckor eller mer och sen slutat tvärt utan avtändning. På så sätt har jag använt det medvetet i perioder... Problemet är att det är lätt att fortsätta ta det, så den psykiska beroendedelen är en annan sak. Men avtändning? Ingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in