Citat:
Ursprungligen postat av
Putinhater
Får tacka dig för en givande diskussion även om jag inte håller med dig helt jag tror att de hade lett till fällande dom om könsrollerna var omvända och du tror motsatsen inga fel med det bara olika åsikter, problemet är att män idag är oroliga för att träffa kvinnor för vi riskerar att bli falskt anklagade och dömde för det det är ett stort problem man kan inte sätta beviskraven så lågt att vem som helst med lite planering kan sätta dit en kille falskt och få skadestånd vi måste kräva mer
Tack själv för en givande diskussion. Alltid intressant att ta del av annat perspektiv än ens eget, på ett sansat och fint sätt.
Då lagen är könsneutral, så kan ju även kvinnor bli falskt anmälda för våldtäkt de inte har begått. Så. Båda könen får väl i så fall vara oroliga för detta?
Liksom båda könen de fakto borde oroa sig för att bli våldtagna. Vilket är ett vanligare problem.... Och om de blir våldtagna, så är det oerhört bra att lagen är könsneutral och nyanserad. Och inte som förr...
Mellan 300-400 män per år anmäler att de har blivit våldtagna. Främst av andra män. Men som sagt var: då och då är det en kvinnlig förövare.
Lagen om våldtäkt är inte bara till för kvinnliga offer. Utan även för manliga offer. Och det tycker jag är viktigt att belysa! Så att våldtagna män ska våga anmäla och fatta att skulden och skammen
inte ligger hos dem, utan hos förövaren (som oftast är en man, men som sagt: då och då är det en kvinnlig förövare).
Mörkertalet är säkert stort när det kommer till manliga våldtäktsoffer.
Det var iaf. Fint att se att FUP i Flen-fallet var precis som vilken annan FUP rörande våldtäkt. Med hänsyn och respekt för den manliga målsägande. Gedigen förundersökning. Han blev tagen på allvar. Av polis och åklagare, det är tydligt. Sedan att rätten ansåg att bevisen inte höll... tja. Så är det ju rätt ofta i våldtäktsärenden. Då vi lever i en rättsstat, så är det ju viktigt med bevisningen! vad man får hoppas är väl att han iaf. Känner att han genom anmälan och rättegångar har fått stå upp för sig själv. Sådant är viktigt för den läkande processen.