2026-07-10, 17:03
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Många tidningar lägger ju ut ledtrådar när de rapporterar om saker också. Som gör de lättare att identifiera personer i granskningar. Är det din specialitet att bedöma journalistisk verksamhet?
Fallen när de inte fick med gäddans nunna. Får de publiceringarna vara kvar t.ex.?

Menar du på allvar att journalistisk inte kan vara underhållande?
Som jag skrev tidigare. Är det din specialitet att bedöma journalistisk verksamhet?
Tidiga Dumpen tjatade ofta om att det var "journalistisk inte för känsliga"
Det är väl bara att du "byter kanal" om du inte vill se?

Jag tycker det finns plats för ful och fin journalistisk. Ska vi ha någon typ av adel journalistisk i Sverige tänker du?

Sedan är frågan befängd då vem som helst kan kalla sig journalist, det är ingen skyddad titel.
Nunna är irrelevant även det. Allt som kan identifiera en person är personuppgift, räcker med höra rösten.

Du måste läsa på och träna stenhårt på tänka objektivt och tycka mindre.
Citera
2026-07-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Kan du inte åtminstone försöka tänka innan du skriver? De är fan tragiskt att se dig missa öppna mål om och om igen.

"Fast Mrkoll etcetera är väl de som målet gäller och det är ju uppenbart vilka personuppgifter de tillhandahåller." - spelar ingen roll vilken aktör som prövas då dom alla använder utgivningbeviset för att försöka runda GDPR.

Bilder och filmer är också personuppgifter.

Spelar ingen roll om dom avpublicerar då beslutet gäller retroaktivt.

Nej det behövs inte tolkas om dom bedriver journalistisk verksamhet det är med den här dommen klart att dom inte gör det.

Detsamma, får nästan en stroke av att se dig stava.
Ja, kanske fler ska lyssna på ett troll från flashback?

Vad vet du om journalistisk?

Jag var då inne nyss på Dumpen då var den uppe som vanligt.
Om det händer något kommer det gå extremt långsamt som alla andra processer i Sverige.
Citera
2026-07-10, 17:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Dunpen hänger ut funktionshindrade och anhöriga får lida pga dumpen, det kan inte ens nån så efterbliven som du förneka. Så då måste du alltså ta avstånd från det dumpen sysslar med om du ska följa sitt eget påstående.
Det är du som är efterbliven som inte förstår vad som menas med funktionsnedsatt.
Gäddorna vet mycket väl vad de gör och att det är fel men ger sig ändå iväg till mötesplatsen för att utnyttja ett barn sexuellt. Ett fritt val som de själva gör vilket orsakar lidande både för gäddan själv och ev anhöriga.
När folk gör dumma saker så blir även anhöriga lidande, det gäller även dig och mig, vi kan inte uppföra oss hur som helst utan konsekvenser. Så ser det ut i samhället.
Citera
2026-07-10, 17:12
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Många tidningar lägger ju ut ledtrådar när de rapporterar om saker också. Som gör de lättare att identifiera personer i granskningar. Är det din specialitet att bedöma journalistisk verksamhet?
Fallen när de inte fick med gäddans nunna. Får de publiceringarna vara kvar t.ex.?

Menar du på allvar att journalistisk inte kan vara underhållande?
Som jag skrev tidigare. Är det din specialitet att bedöma journalistisk verksamhet?
Tidiga Dumpen tjatade ofta om att det var "journalistisk inte för känsliga"
Det är väl bara att du "byter kanal" om du inte vill se?

Jag tycker det finns plats för ful och fin journalistisk. Ska vi ha någon typ av adel journalistisk i Sverige tänker du?

Sedan är frågan befängd då vem som helst kan kalla sig journalist, det är ingen skyddad titel.

Det är EU-domstolen som igår slog fast exakt var gränsen går för vad som får undantas från GDPR under flaggen journalistik. Jag bara läser innantill i domen som numera är högsta lag i Sverige. Den finns att läsa för alla och kostar ingenting. Den finns på svenska också.

Men för att svara dig:

Vem som helst kan kalla sig journalist: Helt sant, titeln är inte skyddad. Men EU-domstolen struntar i vad Sara och Patrik kallar sig. Det domstolen prövar är om verksamheten i praktiken uppfyller kraven på självständigt, redaktionellt arbete och iakttagande av yrkes- och pressetiska regler. Att kalla sig journalist ger dig inte ett magiskt frikort att bryta mot GDPR åt höger och vänster. Ungefär som att du har en "speciell" etikett som gör att du kan bryta mot alla hastigheter i trafiken.

Fin och ful journalistik: Det handlar inte om adel kontra fuljournalistik. Det handlar om lag och rätt. Klickmedier kan absolut vara underhållande, men de måste fortfarande följa lagen. Skillnaden är att när en kvällstidning publicerar ledtrådar gör de en pressetisk prövning av allmänintresset. Dumpen gör inga avvägningar alls - de hänger ut dussintals okända privatpersoner systematiskt på löpande band och sedan kallas personer för något dom inte är utan bevis. Det är definitionen av medborgargardism och inte journalistik.

Fallen där ansiktet inte syns: Om de har fall där personen är 100% omöjlig att identifiera för någon (inget ansikte, ingen röst, ingen bil, ingen ort, ingen arbetsplats), då är det i teorin inte en personuppgift enligt GDPR. Men hur många sådana publiceringar har Dumpen? Hela deras grej bygger ju på att visa upp personerna, eller hur? Man har identifierat alla och har fullständigt personnummer på alla uthängda = brott redan skett.

För att ta ett väldigt drastiskt skolexempel: Om en person har mördat 800 människor men lyckats gräva ner och gömma 2 av dem så att de aldrig hittas - då är personen fortfarande en mördare. Man blir inte oskyldig till massmord bara för att polisen saknar två av kropparna.

Det är exakt samma sak här. Dumpen och deras anhängare har identifierat, kartlagt och sitter på fullständiga personuppgifter på närmare 800 män. Att de i något enstaka klipp inte fick med gäddans personnummer raderar inte det faktum att de redan har begått massiva, systematiska GDPR-brott på de resterande hundratals personerna. Det olagliga registret existerar och brotten har redan skett.

Byt kanal om du inte vill se: Om SVT skulle börja sända program som bryter mot svensk grundlag eller EU-rätt, tror du på allvar att det juridiska försvaret i domstolen skulle vara: Men herregud, domaren, folk kan ju bara byta kanal om de inte vill se lagbrotten?

Självklart inte. SVT lyder under Granskningsnämnden, Radio- och tv-lagen, GDPR och tryckfrihetsförordningen. Om de bryter mot lagen blir de fällda, får betala saftiga skadestånd och tvingas plocka bort materialet. Publikens fjärrkontroll är inte en juridisk immunitet.

Nu har EU-domstolen slagit fast att det frikortet inte gäller för den här typen av uthängningssajter. Att du tycker att man bara kan byta kanal ändrar inte på det faktum att myndigheterna och lagen inte byter kanal. De granskar och de fäller.
Citera
2026-07-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är EU-domstolen som igår slog fast exakt var gränsen går för vad som får undantas från GDPR under flaggen journalistik. Jag bara läser innantill i domen som numera är högsta lag i Sverige. Den finns att läsa för alla och kostar ingenting. Den finns på svenska också.

Men för att svara dig:

Vem som helst kan kalla sig journalist: Helt sant, titeln är inte skyddad. Men EU-domstolen struntar i vad Sara och Patrik kallar sig. Det domstolen prövar är om verksamheten i praktiken uppfyller kraven på självständigt, redaktionellt arbete och iakttagande av yrkes- och pressetiska regler. Att kalla sig journalist ger dig inte ett magiskt frikort att bryta mot GDPR åt höger och vänster. Ungefär som att du har en "speciell" etikett som gör att du kan bryta mot alla hastigheter i trafiken.

Fin och ful journalistik: Det handlar inte om adel kontra fuljournalistik. Det handlar om lag och rätt. Klickmedier kan absolut vara underhållande, men de måste fortfarande följa lagen. Skillnaden är att när en kvällstidning publicerar ledtrådar gör de en pressetisk prövning av allmänintresset. Dumpen gör inga avvägningar alls - de hänger ut dussintals okända privatpersoner systematiskt på löpande band och sedan kallas personer för något dom inte är utan bevis. Det är definitionen av medborgargardism och inte journalistik.

Fallen där ansiktet inte syns: Om de har fall där personen är 100% omöjlig att identifiera för någon (inget ansikte, ingen röst, ingen bil, ingen ort, ingen arbetsplats), då är det i teorin inte en personuppgift enligt GDPR. Men hur många sådana publiceringar har Dumpen? Hela deras grej bygger ju på att visa upp personerna, eller hur? Man har identifierat alla och har fullständigt personnummer på alla uthängda = brott redan skett.

För att ta ett väldigt drastiskt skolexempel: Om en person har mördat 800 människor men lyckats gräva ner och gömma 2 av dem så att de aldrig hittas - då är personen fortfarande en mördare. Man blir inte oskyldig till massmord bara för att polisen saknar två av kropparna.

Det är exakt samma sak här. Dumpen och deras anhängare har identifierat, kartlagt och sitter på fullständiga personuppgifter på närmare 800 män. Att de i något enstaka klipp inte fick med gäddans personnummer raderar inte det faktum att de redan har begått massiva, systematiska GDPR-brott på de resterande hundratals personerna. Det olagliga registret existerar och brotten har redan skett.

Byt kanal om du inte vill se: Om SVT skulle börja sända program som bryter mot svensk grundlag eller EU-rätt, tror du på allvar att det juridiska försvaret i domstolen skulle vara: Men herregud, domaren, folk kan ju bara byta kanal om de inte vill se lagbrotten?

Självklart inte. SVT lyder under Granskningsnämnden, Radio- och tv-lagen, GDPR och tryckfrihetsförordningen. Om de bryter mot lagen blir de fällda, får betala saftiga skadestånd och tvingas plocka bort materialet. Publikens fjärrkontroll är inte en juridisk immunitet.

Nu har EU-domstolen slagit fast att det frikortet inte gäller för den här typen av uthängningssajter. Att du tycker att man bara kan byta kanal ändrar inte på det faktum att myndigheterna och lagen inte byter kanal. De granskar och de fäller.

Då får vi väl vänta på att de gör den bedömningen då? Eller är Dumpen inte uppe längre?

Det skriver då att de gör det. Menar du att de ljuger då?

Citat:
På Dumpen fattar vi aldrig beslut om publicering slentrianmässigt. Varje fall bedöms individuellt. Det finns personer som vi väljer att inte publicera.

https://dumpen.se/2026/07/09/angaende-publiceringar-av-personer-med-funktionsvariationer/

Dumpen samlar väl inte på personnummer?

Vad jag menar är att det finns mycket saker folk ogillar som de bara väljer att inte titta på.

Det blir nog en lång process oavsett vad som händer.
Sedan om saker inte faller i Dumpen favör. Finns det alternativ att hålla sidan levande. Det vet nog de flesta.
Citera
2026-07-10, 18:00
Medlem
Citat:
Detsamma, får nästan en stroke av att se dig stava.
Ja, kanske fler ska lyssna på ett troll från flashback?

Vad vet du om journalistisk?

Jag var då inne nyss på Dumpen då var den uppe som vanligt.
Om det händer något kommer det gå extremt långsamt som alla andra processer i Sverige.

Jag tror inte du är ett troll jag tror du är dum i huvudet.

Vad vill du ha för svar på den frågan? Hur många högskolepoäng jag har på ämnet?
Jag är till skillnad från dig fullt kapabel till att läsa en text och ta till mig innehållet, en fundamental färdighet du borde tillförskaffa dig.

Ingen är förvånad, och det spelar ingen roll om dom hade tagit ner allt nu likväl, inte heller någon som påstått att det kommer gå fort.
Citera
2026-07-10, 18:00
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Då får vi väl vänta på att de gör den bedömningen då? Eller är Dumpen inte uppe längre?

Det skriver då att de gör det. Menar du att de ljuger då?

https://dumpen.se/2026/07/09/angaende-publiceringar-av-personer-med-funktionsvariationer/

Dumpen samlar väl inte på personnummer?

Vad jag menar är att det finns mycket saker folk ogillar som de bara väljer att inte titta på.

Det blir nog en lång process oavsett vad som händer.
Sedan om saker inte faller i Dumpen favör. Finns det alternativ att hålla sidan levande. Det vet nog de flesta.
Spelar du bara dum? Hålla sidan vid liv, hur då tänkte du? Med tanke på dom extrema GDPR brott som faktiskt aktuella så kan de kosta något brutalt mycket. Vem vill ta den risken? Detta gäller även den som tillhandahåller servern/webhotellet.

För det visste du väl? Är inte bara Sara som ligger illa till, i detta fall även Mr Hjelm som hostar dom. Dom blir personuppgiftansvarig vare sig dom vill eller inte. Att ha domar på sin server går verkligen rakt emot Art 10.

Osv osv.. nä, du behöver läsa på och komma in i matchen. Jag vill inte se något trams om flytta utanför EU, för det argumentet håller inte heller. Varför då? Läs på.
Citera
2026-07-10, 18:01
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Det kommer inte hända ett skit, som vanligt. Sara o Patrik kräver inte mycket för att fortsätta engagera sig och utgivingsbevis klarar de säkert sig utan x antar år. Vad har dom att förlora? Inget.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2026-07-10 kl. 18:04.
Citera
2026-07-10, 18:03
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Det kommer inte hända ett skit, som vanligt. Sara o Patrik kräver inte mycket för att fortsätta engagera sig och utgivingsbevis klarar de söker sig utan x antar år. Vad har dom att förlora? Inget.
Jag tror det kommer hända ett skit. Men inte över en natt, eller rättare sagt, inte över imorgon natt.
Citera
2026-07-10, 18:06
Medlem
Citat:
Jag tror inte du är ett troll jag tror du är dum i huvudet.

Vad vill du ha för svar på den frågan? Hur många högskolepoäng jag har på ämnet?
Jag är till skillnad från dig fullt kapabel till att läsa en text och ta till mig innehållet, en fundamental färdighet du borde tillförskaffa dig.

Ingen är förvånad, och det spelar ingen roll om dom hade tagit ner allt nu likväl, inte heller någon som påstått att det kommer gå fort.

Jag menar att du är ett troll. Det framgår av alla dina inlägg att du inte vil diskutera något egentligen.

Sluta ropa hej innan du är över ån då. Mycket kan hända på vägen.
Citera
2026-07-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Det kommer inte hända ett skit, som vanligt. Sara o Patrik kräver inte mycket för att fortsätta engagera sig och utgivingsbevis klarar de säkert sig utan x antar år. Vad har dom att förlora? Inget.

Sant. Och händer det något kommer det att dröja lång tid.
Citera
2026-07-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är du som är efterbliven som inte förstår vad som menas med funktionsnedsatt.
Gäddorna vet mycket väl vad de gör och att det är fel men ger sig ändå iväg till mötesplatsen för att utnyttja ett barn sexuellt. Ett fritt val som de själva gör vilket orsakar lidande både för gäddan själv och ev anhöriga.
När folk gör dumma saker så blir även anhöriga lidande, det gäller även dig och mig, vi kan inte uppföra oss hur som helst utan konsekvenser. Så ser det ut i samhället.

Hur många har dom inte hängt ut som har förmyndare eller som bor på särskilda gruppboenden? Jag kommer inte ihåg nummer men jag kommer ihåg en som satt på en parkbänk och gladeligen visade upp konversationen i telefonen för SoP när dom konfronterade honom och som uppenbarligen inte fattade vad problemet var när dom pratade med honom. Nej men just ja då kommer du säga "det spelar ingen roll för den som utsätts om förövaren är funktionshindrad", jobbigt att du målade in dig själv i ett hörn vart ska du ta vägen nu?
Finns fortfarande inget barn, det är du som har problem att skilja på fantasi och verklighet. Gäddan har heller ingen som helst makt över publiceringen, så allt ansvar ligger på dumpen. Riktigt sjukt att du stöttar en sån verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in