2026-07-10, 14:15
Medlem
Wodolarskis avatar
Om VW fortfarande tillverkade 1.9 TDI motorn hade inget av detta hänt, de var ju tvingade att dra på elektrisk skräp som var för dyrt
Citera
2026-07-10, 15:01
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wodolarski
Om VW fortfarande tillverkade 1.9 TDI motorn hade inget av detta hänt, de var ju tvingade att dra på elektrisk skräp som var för dyrt

Kan du förklara varför det är elektriskt skräp? Elmotor och batterier skräp? Är det så VW också resonerat?
Citera
2026-07-10, 15:14
Medlem
analkings avatar
Volkswagen presenterar katastrofsiffror i främst kina och usa. I europa och sydamerika har man tillväxt.

Källa

https://www.welt.de/wirtschaft/article6a50bc4b7b3e59c5d2aefd41/autoindustrie-absatz-von-vw-bricht-um-8-6-prozent-ein-auch-audi-meldet-weniger-verkaufte-autos.html? wtrid=socialmedia.socialflow....socialflow_twitter
Citera
2026-07-10, 15:45
Medlem
Alla tyska bilmärken går dåligt ..
så det blir fler än bara volkswagen som skär ner
Citera
2026-07-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wodolarski
Framtiden ligger i elbilar
Men man ska kunna presentera en model med ett pris som går att sälja
I kina kan man ladda från noll till 70% på 7 minuter
En europäsik bil behöver 40 minuter på sig
Citera
2026-07-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är inte fel på politikerna eller deras politik. Det är fel på konsumenterna och arbetarnas löner.
Lösningen är att importera rätt sorts människor som arbetar för mindre betalt.

Det äär fel feel feeel på politrukerna - de är alla snackballar o snackfittor som inget kan o har stoorheetsvansinne - det konstiga är att de som kan ställer upp detta istället för att säga:

Ni som tror ni kan bygg då de bilar ni vill ha - o sen får vi se (om ni ö h t får fram någon bil)
o köparna vill betala vad ni begär/vad dessa bilar kostar - jämfört med de bilar vi producerar.

Vi kan det här o vi tillverkar det som är bra o av erfarenhet (gällde fram till typ 1993)
Citera
2026-07-10, 16:07
Medlem
Imnshos avatar
För 100 år sedan var Tyskland ett föredöme. Sedan gick något snett. Visserligen hade man en comeback under seklets andra hälft, men nu är det nattsvart.

Wir schaffen es nicht! 🇩🇪
Citera
2026-07-10, 16:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja du, för att VW inte i tid ställt om sig till framtiden och unga konsumenter, utan istället puttrat på med sina förbränningsmotorer. Hela den europeiska bilindustrin är ett FACIT 2.0.
Fast VW är ju dom som gått hårdast in på elbilar av alla dom traditionella tillverkarna. Nu betalar dom priset då bilmarknaden dör.
Citera
2026-07-10, 16:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Ingen vettig svensk köper annat en små plastartiklar från Kina, produkter som även är skräp om man köper av europeiska företag. Vad syftar du på? WT som köper kinesiska elbilar?
Försäljningssiffrorna i Europa tyder på att rätt många köper dom kinesiska skrotbilarna. Jag fattar inte vad det är för fullständiga idioter som gör det?

Politikerna har ändrat besiktningen av nya bilar så att man inte ska få fram statistik på dom kinesiska elbilarna. Det tog länge innan man fick besiktningsstatistik på Tesla. Nu ser man att det är den sämsta skitbilen på marknaden, med 25-30% underkända bilar vid första besiktningen. Tills statistik över dom kinesiska skitmärkena börjar komma. Jag kan inte tro annat än att dom är ännu sämre.
Citera
2026-07-10, 16:24
Medlem
Nachoalistens avatar
Trumps tullar och Ukrainakriget ställer till det rejält också för Tyskland. USA vill hålla Europa svagt, varför tror ni gasledningarna sprängdes i luften?

Är folk så passs dumma att de köper bilar tillverkade i Kina eller USA, ska de inte heller klaga när jobben försvinner.
Citera
2026-07-10, 16:26
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Detta läge kom inte ur tomma intet. VW har varit skitföretag nu i över ett årtionde. Men pga ökad försäljning från Kina lyckades de ändå repa sig från fusket med Dieselgate. Men de underliggande problemen med låg innovationskraft, låg produktionstakt, få nya modeller, tekniska/mekaniska fel och förhållandevis dyra bilar blev aldrig åtgärdade. Så när de gav sig på elektrifierade bilar utan att först åtgärda de underliggande bristerna som företaget drogs med var det som man bad om katastrof. De har helt enkelt blivit utklassade av andra bilmärken i prissegmentet. Det är väldigt sällan jag rekommenderar nån att skaffa sig en VW nuförtiden.

Vet inte vad du pratar om vw har tillväxt i europa och sydamerika. I kina minskar försäljningen nu med 50% och typ samma i usa
Citera
2026-07-10, 16:40
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Försäljningssiffrorna i Europa tyder på att rätt många köper dom kinesiska skrotbilarna. Jag fattar inte vad det är för fullständiga idioter som gör det?

Politikerna har ändrat besiktningen av nya bilar så att man inte ska få fram statistik på dom kinesiska elbilarna. Det tog länge innan man fick besiktningsstatistik på Tesla. Nu ser man att det är den sämsta skitbilen på marknaden, med 25-30% underkända bilar vid första besiktningen. Tills statistik över dom kinesiska skitmärkena börjar komma. Jag kan inte tro annat än att dom är ännu sämre.

Ja, precis. Att tillverka en bra bil, tror jag marknaden snart kommer förstå, inte är något man gör på några år.

Man ser tusentals gamla bilar i rika personers garage, ink min familj. Farsan och syrran går bra, från deras möjligheter. Båda två har klassiker istället för dyr leasad skit i garaget.

Från min ödmjuka analys är dessa kinaköpare inte från samma sinnelag. Tror att det handlar om snabba kickar för dom. Sen är de flesta nya europiska bilar från samma filosofi som de byggs i kina. Volvo är ett bra exempel (fattar ironin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in