2026-07-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du ger Hamas immunitet för folkmord eftersom du inte ger Israel rätten att föra krig i Gaza = ett annat sätt att skriva det du gav uttryck för.

Om du nu skall komma med nazireferenser vilket enligt IHRAs arbetsdefinition räknas som antisemitism, kanske du kan förklara om de allierade borde ha låtit bli att invadera Tyskland med tanke på alla civila inkl barn som dödades därmed, för om jag tolkar dig rätt förespråkar du krigsförbud om barn kan dödas.

Och suck. Där kom ordet "mördas" igen. Då tackar jag för mig och lämnar diskussionen. Jag trodde du hade försökt ändra dig men om du inte kan skilja på död i krig och mord är jag ointresserad av diskussion.

Jag har aldrig sagt att Hamas ska ha immunitet eller att Israel inte har rätt att försvara sig. Jag har heller aldrig sagt att krig aldrig får föras om civila riskerar att dö, så sluta tillskriva mig felaktiga påståenden.

När jag talar om mord eller övergrepp syftar jag på handlingar där civila avsiktligt dödas eller där internationell rätt misstänks ha överträtts. Om du inte håller med om den bedömningen är det en sak, får du tala klarspråk.

F.ö betyder inte IHRAs arbetsdefinition av antisemitism attt alla jämförelser med Nazityskland är antisemitisk. Den nämnder att den kan vara det. Men jag förstår att du skiter ner dig så fort nazityskland och IDF nämns i samma mening.
Citera
2026-07-10, 14:01
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du ger Hamas immunitet för folkmord eftersom du inte ger Israel rätten att föra krig i Gaza = ett annat sätt att skriva det du gav uttryck för.

Om du nu skall komma med nazireferenser vilket enligt IHRAs arbetsdefinition räknas som antisemitism, kanske du kan förklara om de allierade borde ha låtit bli att invadera Tyskland med tanke på alla civila inkl barn som dödades därmed, för om jag tolkar dig rätt förespråkar du krigsförbud om barn kan dödas.

Som sagt - KONFLIKT. WW2 handlade om konflikt, och det var inte så att de allierade bombade bostadshus och pricksköt civilbefolkning i jakten på gömda nazister under 3 år efter krigets slut.

Citat:
Och suck. Där kom ordet "mördas" igen. Då tackar jag för mig och lämnar diskussionen. Jag trodde du hade försökt ändra dig men om du inte kan skilja på död i krig och mord är jag ointresserad av diskussion.

Eftersom att mord handlar om uppsåt, och att uppsåt i grunden är en filosofisk frågeställning, så går det liksom inte bara att nöja sig med den juridiska definitionen och tro att man har vunnit på walk-over.

Om krigets lagar säger att man kan bomba ett civilt bostadshus om man har skäl att tro att det är ett terrornäste, så kan jag ändå tycka att det är mord att göra det. Man vet mycket väl vad man skickar in i huset, och gör man det utan att kontrollera vilka som är därinne, så har man också mördat enligt min moraliska uppsåtsdefinition. Det är min fulla rätt att göra den moraliska tolkningen.

De flesta civiliserade stater gör bara sådana misstag under kraftiga strider under hög press, men Israel har intr haft motstånd i Gaza på 3 år men det fortgår liksom ändå. Det är till och med vapenvila.

Iran är något annat, dom bjuder på motstånd. Libanon är mer grått men där finns ändå Hizbollah. Gaza är oförsvarligt nuförtiden, bosättarna på Västbanken likaså.
Citera
2026-07-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tror att Israel brinner för att demokratisera sin omvärld. Eftersom de har allt att vinna på det.

Få folk tycker om att inte ha vatten och mat nog medans diktaturen skickar stora summor pengar till proxi för att kriga mot Israel. Ett demokratiskt Iran tror du verkligen att de skull lagt sina pengar på proxi?

Få kvinnor vill vara förslavade under barnafödandet, fria kvinnor föder färre barn. Färre barn i ett land ökar människovärdet för deras styre. Mindre intressant att offra befolkningen i meningslösa krig.

Ser vi fler demokratier i Mellanöstern tror jag även vi kommer se mindre krig och bromsas befolkningsökning. Vi vinner alla på det, även Israel.

Jag tror faktiskt Israel skiter fullständigt i om sina grannar är diktaturer eller demokratier, lika lite som dom bryr sig om civilbefolkningen i sina grannländer. Dom själva har ju sagt att man föredrar stabila grannar och även sammarbetat med auktoritära regeringar när det ansetts gynnat deras egna intressen.

Tyvärr tror jag inte vi kan förlita oss på att Israel kommer bidra till någon större demokratisering eller fred i mellanöstern. Men hoppas givetvis att jag har fel.
Citera
2026-07-10, 14:34
Medlem
Under begravningsprocessionen för Irans tidigare högste ledare Ayatolla Khamenei i irakiska Karbala transporterades hans kista i ett finskägt fryssläp tillhörande handelskoncernen Kesko i vilket de bl.a. fraktat fryst griskött.

Det trodde inte Khamenei, att hans sista färd här på jorden skulle ske i grisbilen!
Citera
2026-07-10, 15:04
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den enda markinvasion som verkar kunna ligga på bordet är en trupplandsättning på den lilla men enormt ekonomiskt strategiska Khargön. Även det vore dock en mycket riskfylld operation.

Jag skulle gärna se att gjordes. Det i kombination med väl utvald kritisk infrastruktur skulle helt kunna strypa Irans ekonomi, villket verkar vara den enda faktorn som mullorna bryr sig för.

Vad säger du om jag säger Trump vinner mellanårsvalet (3 nov) efter det så sätter han igång med markinvasion mot ariernas hemland?
Citera
2026-07-10, 15:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Se där, Fjant är här! När man får dumma frågor i en diskussion så måste man inte svara på dom. Vem är du att avkräva mig svar på dumma frågor?

Jag har inte avkrävt dig ett svar; tvärtom, jag påminde dig att det går bra att avstå från att svara.

Citat:
Och bara så du vet det, du white-knightar en skev tokvänsterhagga. Bimbodeluxe är ingen ung het kvinna om det var det du trodde, det är en gammal och galen häxa.

Det var inte min avsikt att "white-knighta" någon. Jag ville bara be om att få slippa trams. Inlägg som bara handlar om att anklaga meningsmotståndare för att ha låg intelligens eller vara "terrorromantiker" betraktar jag som trams.

Citat:
OnT: Jag längtar redan till kvällens nya bombningar.

Det är ett väldigt israeliskt sätt att tänka.
Citera
2026-07-10, 15:18
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Vad säger du om jag säger Trump vinner mellanårsvalet (3 nov) efter det så sätter han igång med markinvasion mot ariernas hemland?

det finns ingenting som pekar på att trump (republikanerna snarare) kommer vinna mellanårsvalet. jag börjar däremot luta mot en markinvasion. trump är ändå lame duck och bryr sig inte om partiet
Citera
2026-07-10, 15:45
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det finns ingenting som pekar på att trump (republikanerna snarare) kommer vinna mellanårsvalet. jag börjar däremot luta mot en markinvasion. trump är ändå lame duck och bryr sig inte om partiet

Det kommer bli det (markinvasion)
ty Netanyahu och "fingrarna bakom gardinerna" vill det och dessutom är iranska armen riktig svag all utrusning har eliminerats!
Senast redigerad av swedenistani 2026-07-10 kl. 16:03.
Citera
2026-07-10, 15:45
Medlem
Graavargs avatar
USA och Iran har "inofficiellt" kommit överens om att igen sluta angripa varandra, med målet att se om det går att hitta nån orsak att börja förhandla igen. De länder som medlar (Pakistan och Qatar) är i full gång för att få till nåt slags möte. Qatarierna har åkt över till Iran, medan pakistanarna snackar med USA.

Enligt "källor i Pakistan" ligger Iran och USA dock långt ifrån varandra: Iran vägrar blankt att ge upp kontrollen över Hormuz medan USA kan inte acceptera att Iran kontrollerar Hormuz. Eftersom MoU:n kan tolkas på båda sätten så finns det ingen "lösning" att hämta där heller.

Det lär ska finnas ett preliminärt "nästa möte"-datum satt till den 18 juli, men det är ett förslag från medlarna och har inte (officiellt) accepterats av varken Iran eller USA.

- - -

"Källor i Israel" säger att USA bestämt tackat nej till att Israel skulle delta i angreppen på Iran, eftersom USA i så fall är rädda för att "tappa greppet" om den pågående konflikten. De säger också att bedömningen i Israel är att Trump absolut inte vill starta upp ett öppet krig igen.

- - -

Amerikanerna verkar ha klart delade uppfattningar om vad den israeliska "döda Trump"-varningen är fråga om. Den läckte ut (möjligen av Israel) efter att Trump själv hänvisade till den, och fick en del amerikanska "hökar" att uttala sig i media. Men efter det har flera amerikanska "källor" gått ut med att det är ett israeliskt trick och en del av en israelisk påverkanskampanj riktad mot Trump. De amerikanska "källorna" säger också att de är mer oroade över att andra framstående amerikanska ledare skulle attackeras.

- - -

Amerikanska "källor" har också läckt att de två senaste dygnens angrepp på Iran inte är en återgång "till krig" utan en "starta-stoppa"-taktik för att försöka påverka Iran till och vid förhandlingsbordet. De "läckorna" är sannolikt ett försök att begränsa den negativa feedbacken i USA över att "kriget är igång igen och bensinpriset stiger igen" (det har stigit med 8-9 cent under de senaste dagarna).

- - -

Flera internationella organ, däribland IEA (International Energy Agency), går ut och varnar för att energisituationen är allt annat än återställd och under kontroll och att oljepriset snabbt kommer att rusa tillbaka upp över 100 USD om Hormuz igen stängs.

De pekar bland annat på att den strategiska amerikanska oljereserven (som Trump-administrationen använt för att hålla nere priset) är mindre än den varit sedan 1983, och att den nu i praktiken halverats för första gången sedan den skapades (1975). Den uppnådde sin nuvrande max-kapacitet (ca. 700 miljoner barrels) 2005 men ligger nu på ca. 325 miljoner barrels (mindre än hälften kvar i lager). Det är därmed en "enorm ekonomisk fråga" både till vilket oljepris USA kan fylla på den igen och vad marknadspriset på olja blir ifall USA slutar sälja ut sin reserv (vilket har hållit ner oljepriset).

Det påpekas också att av all den olja som nu fraktats ut via Hormuz (efter att sundet öppnades igen) så har två tredjedelar (65%) gått till Kina och en tredjedel till "resten av världen". Kina är alltså det land som hittills mest vunnit på att sundet öppnats igen.

- - -

Som kan skönjas ovan har hela soppan glidit in i en fas där alla involverade parter börjat läcka ut information (sann eller falsk sådan) för att påverka händelserna och/eller "narrativet". Trots alla "läckor" har det dock börjat noteras att det varit förhållandevis tyst från Irans håll. Det har varit en del förväntade ställningstaganden gällande det amerikanska agerandet, men inget väsentligt. Under veckan sattes det på begravningsspektaklets konto men nu börjar man undra om nåt ev. "är på gång". Och i så fall vad.

En effekt av begravningen verkar vara att den falang som motsatt sig förhandlingar och vill ha igång kriget med USA och Israel åtminstone tillfälligt har stärkts. Det förekommer åsikter om att den högste ledarens tveksamma ok till förhandlingar, med hänvisning till USAs opålitlighet, har visat att han har rätt och att förhandlingarna nu spelat ut sin roll (eftersom USA inte håller vad de har lovat). Det skulle i så fall innebära att Iran drar sig ur hela MoU:n (och att Hormuz stängs igen).
Senast redigerad av Graavarg 2026-07-10 kl. 15:49.
Citera
2026-07-10, 16:27
Medlem
Sunimods avatar
Är det överhuvudtaget någon här som tror att Iran skulle gå med på ett avtal där de garanterar och håller att inte ta fram kärnvapen?
Det är ju egentligen huvudsakliga punkten bakom detta.
Jag tror inte på det utan det kommer krävas betydligt mer insats för att nå dit om det överhuvudtaget går.

Får Iran hållas har vi snart ett kärnvapenkrig i MÖ och då är det inte bara Israel och Iran det smäller i.
Citera
2026-07-10, 16:28
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani

Det kommer bli det (markinvasion)
ty Netanyahu och "fingrarna bakom gardinerna" vill det och dessutom är iranska armen riktig svag all utrusning har eliminerats!

när netanyahu och "fingrarna bakom gardinerna" står i tel aviv och new york medan kristna amerikaner stupar i irans eländiga terräng kommer kartan över amerikansk politik ritas om för gott. israellobbyn kommer behöva söka sig till typ indien i framtiden
Citera
2026-07-10, 16:34
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
när netanyahu och "fingrarna bakom gardinerna" står i tel aviv och new york medan kristna amerikaner stupar i irans eländiga terräng kommer kartan över amerikansk politik ritas om för gott. israellobbyn kommer behöva söka sig till typ indien i framtiden

utan tvekan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in