Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Du ger Hamas immunitet för folkmord eftersom du inte ger Israel rätten att föra krig i Gaza = ett annat sätt att skriva det du gav uttryck för.
Om du nu skall komma med nazireferenser vilket enligt IHRAs arbetsdefinition räknas som antisemitism, kanske du kan förklara om de allierade borde ha låtit bli att invadera Tyskland med tanke på alla civila inkl barn som dödades därmed, för om jag tolkar dig rätt förespråkar du krigsförbud om barn kan dödas.
Som sagt - KONFLIKT. WW2 handlade om konflikt, och det var inte så att de allierade bombade bostadshus och pricksköt civilbefolkning i jakten på gömda nazister under 3 år efter krigets slut.
Citat:
Och suck. Där kom ordet "mördas" igen. Då tackar jag för mig och lämnar diskussionen. Jag trodde du hade försökt ändra dig men om du inte kan skilja på död i krig och mord är jag ointresserad av diskussion.
Eftersom att mord handlar om uppsåt, och att uppsåt i grunden är en filosofisk frågeställning, så går det liksom inte bara att nöja sig med den juridiska definitionen och tro att man har vunnit på walk-over.
Om krigets lagar säger att man kan bomba ett civilt bostadshus om man har skäl att tro att det är ett terrornäste, så kan jag ändå tycka att det är mord att göra det. Man vet mycket väl vad man skickar in i huset, och gör man det utan att kontrollera vilka som är därinne, så har man också mördat enligt min moraliska uppsåtsdefinition. Det är min fulla rätt att göra den moraliska tolkningen.
De flesta civiliserade stater gör bara sådana misstag under kraftiga strider under hög press, men Israel har intr haft motstånd i Gaza på 3 år men det fortgår liksom ändå. Det är till och med vapenvila.
Iran är något annat, dom bjuder på motstånd. Libanon är mer grått men där finns ändå Hizbollah. Gaza är oförsvarligt nuförtiden, bosättarna på Västbanken likaså.