2026-07-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Klart man även ska lyssna på IDF soldater! Har du sett Breaking Ranks Inside Israel s War? Där berättar flera soldater som tjänstgjort i Gaza efter den 7 oktober 2023, om vad dom sett eller deltagit i, inklusive urskillningslös beskjutning och användning av civila som mänskliga.

Det har sannolikt omsatts 500 000 soldater på Gazafronten under dessa 3 år. Det är klart att misstag och brott har begåtts från båda sidor. Till skillnad från dig vet jag att det bara är en mycket liten minoritet av israeliska soldater som medvetet går över gränsen. Jag vet också att det som för en utomstående kan verka vara ett krigsbrott i de flesta fall bara är en soldat som begår ett misstag. Tänk så befriande det vore om man någon enda gång kunde få en balanserad bild av kriget från din sida.
Citera
2026-07-10, 13:26
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Visste du inte att iransk statssponsrad terrorism har begått våldshandlingar i alla länder och områden jag nämnde? Jahapp. Testa att googla nästa gång istället för att visa världen hur okunnig du är.
Jahaja, vilket terrorattentat utförde Iran i USA? Måste ha missat det.
Citera
2026-07-10, 13:27
Medlem
Citat:
Det har sannolikt omsatts 500 000 soldater på Gazafronten under dessa 3 år. Det är klart att misstag och brott har begåtts från båda sidor. Till skillnad från dig vet jag att det bara är en mycket liten minoritet av israeliska soldater som medvetet går över gränsen. Jag vet också att det som för en utomstående kan verka vara ett krigsbrott i de flesta fall bara är en soldat som begår ett misstag. Tänk så befriande det vore om man någon enda gång kunde få en balanserad bild av kriget från din sida.

Ser skymten av ett litet baby step här, iom att du medger att misstag och brotts begåtts från båda sidor.
Citera
2026-07-10, 13:27
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Hur vet du det om jag får fråga?
Citera
2026-07-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Jahaja, vilket terrorattentat utförde Iran i USA? Måste ha missat det.

Testa att läsa mitt inlägg igen innan du gör bort dig mer.
Citera
2026-07-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ser skymten av ett litet baby step här, iom att du medger att misstag och brotts begåtts från båda sidor.

Jag har alltid haft denna inställning. Men eftersom din sida inte klarar av att mötas i debatt utan bara kastar lögner, anklagelser och överdrifter mot Israel finns det enligt mig inte någon idé alls att försöka mötas. Ett krig är inte trevligt. Oskyldiga kommer alltid drabbas. Men det innebär inte att syftet med kriget är att oskyldiga skall drabbas.
Citera
2026-07-10, 13:32
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Med funkade menar du en nästan total utplåning av alla byggnader i Gaza, en civilbefolkning som dött i tiotusentals, svält, nästan 200 000 skadade och en ofattbar psykisk skada som generationer får leva med under lång tid?
Det hade ju varit önskvärt att vägen dit var trevligare.

Men det som har skett har skett.

Kommer det något gott ur det, så var det i alla fall inte för inget.

Nu springer jag kanske i väg i tankarna men hoppas på en ny demokrativåg som den i Europa efter andra världskriget.

Där Iran inkluderas, de förtjänar de.

Vilken seger för fria människor det hade varit. Jag hade gärna sett att hela världen bara var demokratier.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vi kan hålla tummar och tår för att så är fallet. Med demokrati kommer också sekularisering, men det öppnar också dörren för politisk extremism i övergångsfasen.

Nån gång måste plåstret ryckas dock, och varför inte nu?

Så länge det kommer inifrån, av folkets egna vilja, så är jag nöjd. Att använda befrielsen som ett svepskäl för kolonialism i sitt döende imperiums slutskede betackar jag mig.
Ja, jag blev alldeles till mig!!
Citera
2026-07-10, 13:34
Medlem
Citat:
Jag har alltid haft denna inställning. Men eftersom din sida inte klarar av att mötas i debatt utan bara kastar lögner, anklagelser och överdrifter mot Israel finns det enligt mig inte någon idé alls att försöka mötas. Ett krig är inte trevligt. Oskyldiga kommer alltid drabbas. Men det innebär inte att syftet med kriget är att oskyldiga skall drabbas.

Jag står på den sida som jag ansetts drabbats orättvist hårt, oavsett om det handlar om nazisterna förbrytelser på 30-40 talet, eller Israels förbrytelser på 2000 talet. För offren spelar det mindre roll om dom blir mördade av en nazist eller IDF soldat.
Citera
2026-07-10, 13:37
Medlem
Citat:
Jag står på den sida som jag ansetts drabbats orättvist hårt, oavsett om det handlar om nazisterna förbrytelser på 30-40 talet, eller Israels förbrytelser på 2000 talet. För offren spelar det mindre roll om dom blir mördade av en nazist eller IDF soldat.

Du ger Hamas immunitet för folkmord eftersom du inte ger Israel rätten att föra krig i Gaza = ett annat sätt att skriva det du gav uttryck för.

Om du nu skall komma med nazireferenser vilket enligt IHRAs arbetsdefinition räknas som antisemitism, kanske du kan förklara om de allierade borde ha låtit bli att invadera Tyskland med tanke på alla civila inkl barn som dödades därmed, för om jag tolkar dig rätt förespråkar du krigsförbud om barn kan dödas.

Och suck. Där kom ordet "mördas" igen. Då tackar jag för mig och lämnar diskussionen. Jag trodde du hade försökt ändra dig men om du inte kan skilja på död i krig och mord är jag ointresserad av diskussion.
Citera
2026-07-10, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det hade ju varit önskvärt att vägen dit var trevligare.

Men det som har skett har skett.

Kommer det något gott ur det, så var det i alla fall inte för inget.

Nu springer jag kanske i väg i tankarna men hoppas på en ny demokrativåg som den i Europa efter andra världskriget.

Där Iran inkluderas, de förtjänar de.

Vilken seger för fria människor det hade varit. Jag hade gärna sett att hela världen bara var demokratier.

Ja, jag blev alldeles till mig!!

Där är vi överens! Men jag anser det naivt att tro, att Israels aktioner mot palestinierna, iranierna och övriga grannar syftar till att demokratisera sin omgivning.
Citera
2026-07-10, 13:55
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Där är vi överens! Men jag anser det naivt att tro, att Israels aktioner mot palestinierna, iranierna och övriga grannar syftar till att demokratisera sin omgivning.
Jag tror att Israel brinner för att demokratisera sin omvärld. Eftersom de har allt att vinna på det.

Få folk tycker om att inte ha vatten och mat nog medans diktaturen skickar stora summor pengar till proxi för att kriga mot Israel. Ett demokratiskt Iran tror du verkligen att de skull lagt sina pengar på proxi?

Få kvinnor vill vara förslavade under barnafödandet, fria kvinnor föder färre barn. Färre barn i ett land ökar människovärdet för deras styre. Mindre intressant att offra befolkningen i meningslösa krig.

Ser vi fler demokratier i Mellanöstern tror jag även vi kommer se mindre krig och bromsas befolkningsökning. Vi vinner alla på det, även Israel.
Citera
2026-07-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Man älskar en statlig podcast till morgonkaffet,

Om man har ett militärt intresse lyssnar man gärna till vad militärer säger. Så är det. Om man bara har ett intresse av att trolla och sabotera disussionen väljer man att shitposta istället.

Citat:
gärna med avsändare miltärjunta tack. Plöjer alla från IRGC redan, så letar nytt.

Ja, du har ju för vana att vidarebefordra information från turkisk och iransk statlig media så det känner vi redan till.

Citat:
Han brinner mycket för Sudan vår käre Petronius, kanske har något bra därifrån?

Jag brinner inte för Sudan. Jag väljer däremot att uppmärksamma Sudan eftersom det är den värsta humanitära katastrof som pågår just nu. Du väljer att shitposta och håna offren i Sudan. Men det är din rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in