2026-07-10, 07:03
Avstängd
Trafiken hindrar humlor att bygga bo i kanten av allmänna vägar och begränsar nyttan med satsningar på blomrika vägkanter.

I en ny forskningsstudie från Lunds universitet såg forskarna redan vid omkring 4000 fordon per dygn lika många döda som levande humlor.

https://doi.org/10.1016/j.biocon.2026.111872
Citera
2026-07-10, 08:09
Medlem
Humlor som är så gulliga.

Fram med trädgårdar med större artrikedom och gott om blommor för våra pollinatörer, ner med trista välklippta gräsmattsöknar.
Citera
2026-07-10, 08:36
Medlem
Intressant. Men jag saknar en aspekt i studien.

Nu är ju humlan programerad att bli en social varelse, en samhällsbyggare. Alla, förutom drottningen som kan komma annanstans ifrån, föds, verkar och dör på orten. Så länge tillgången på föda är god så lär de reproducera sig.

Det lär vara svårt att räkna den totala populationen annat än drastiska ökningar/minskningar, men tidsrymden för studien verkar inte ha hunnit med en sån mätning.
Men jag tänker att trafiken har nog inte nått dessa volymer över en natt, men humlorna är kvar. Så trots en hög dödlighet relaterat till trafiken, verkar det vara ett positivt födelsetal.
Citera
2026-07-10, 08:37
Medlem
Man ser inte alls lika många idag som förr oroväckande
Citera
2026-07-10, 09:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Men utan trafik skulle det inte finnas några vägkanter, eller vägar.

Vindkraftverken äter väl en hel del insekter och även humlor. Och veganerna äter väl upp massor av humlornas miljö.
Citera
2026-07-10, 09:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Detta funderade jag på så dent som igår, tyckte då det var lite synd att en gräsyta hade klippts vid vägen. Vad nu denna artikel säger är att "Consequently, the benefits of flower-enhancement strategies appear to be limited to verges along roads with very low traffic intensity". Jag tolkar det som att visserligen är det bra för humlor att ha blommande vägrenar, men trafiken dödar dem (om snabb trafik).

Jag begriper inte riktigt vad göra med informationen. Det är ett jätteproblem att insekter går ner. De har här studerat 1 865 humlor, ett tiotal blommande vägrenar, och kommit på att bilar kör på dessa insekter. Iofs trist, men frågan som blir hängande vid mitt skumläsande av artikeln är om det ändå skulle vara bättre ha dessa blommande vägrenar, än om inte insekterna haft några blommor alls?

Diverse andra små ängar här och där, är de tillräckliga eller skulle kunna bli tillräckliga istället för vägrenar? Är det så att vägrenarna i hundra år varit livsnödvändiga för dessa pollinerare? Illa nog om humlorna tar skada, men hur är det med övriga insekter, klarar de sig eller representeras de också i studien? Det är mer skog idag (70 procent av landet, tätnar), det var öppnare förr. Och hur är ängs-situationen i andra länder?
Citera
2026-07-10, 11:24
Medlem
Jag bor på landet, långt ifrån trafik. Ren och frisk luft här. Varje sommar man man vid en bit in i sommaren, hitta väldigt många döda humlor liggandes överallt i trädgården. Förmodligen pga uttorkning eller värme.
Citera
2026-07-10, 11:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag bor på landet, långt ifrån trafik. Ren och frisk luft här. Varje sommar man man vid en bit in i sommaren, hitta väldigt många döda humlor liggandes överallt i trädgården. Förmodligen pga uttorkning eller värme.
Humlor lever inte så länge som fullvuxna, runt 4 veckor. Drottningen lever ett år, hon övervintrar för att starta ett nytt samhälle.
Citera
2026-07-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Humlor lever inte så länge som fullvuxna, runt 4 veckor. Drottningen lever ett år, hon övervintrar för att starta ett nytt samhälle.
Då är det kanske inte trafiken som är problemet?
Citera
2026-07-10, 12:13
Medlem
Ren idioti och låta vägkanter att växa för humlornas skull. Finns redan massor med grönytor som inte klipps för den biologiska mångfaldens skull och skulle Trafikverket istället ta tummen ur röven och ta tag i kantklippningen som oftast görs alldeles för sent in på sommaren så skulle vi troligen minska spridningen av invasiva växter och öka trafiksäkerheten.
Citera
2026-07-10, 12:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Då är det kanske inte trafiken som är problemet?
Går nog åt väldigt många i trafiken men de du hittar döda i din trädgård har mest troligt dött en naturlig död. Man kan hjälpa dem med en bytta full med grus och vatten. (Grus för de inte skall drunkna)
Citera
2026-07-10, 12:20
Medlem
Kan väl förbjuda all växtlighet vid vägkanterna så slipper du problemet.

Växter drar till sig insekter av naturliga själ, döda insekter drar till sig diverse insektsätare som fåglar, döda fåglar drar till sig diverse andra djur som asätare av olika slag till exempel en räv som någon miljömupp till bilist ska väja för och orsaka en krock med mötande trafik eller köra ner i diket och därmed orsaka stora utsläpp av drivmedel, spolarvätska, bildelar och eventuellt en massa brandbekämpningsmedel om det uppstått en bilbrand. Men det som växer runt om i våra
vägkanter måste vara härdiga med tanke på all spolarvätska som far i luften efter alla krockar
med diverse insekter.

På något sätt är det "lite" bra om någon humla dör,
då det skapar sysselsättning och konsumtion.
En ond kedja av olika scenarier det där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in