2026-07-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Som jag förstår det så är en EU-gemensam lag på gång. HBTQ, batiktanter och genusvetare har inte alls samma ställning på EU-nivå som i Sverige, där de under vissa regeringar näst intill haft vetorätt.

Du har nog missförstått något, det som är på gång är en gemensam samtyckeslag över hela EU.
Citera
2026-07-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har nog missförstått något, det som är på gång är en gemensam samtyckeslag över hela EU.

Kommer förmodligen gå ungefär lika bra som när de svenska feministfjantarna försökte få till en gemensam sexköpslag av svensk modell över hela EU häromåret
Senast redigerad av Joe88 2026-07-08 kl. 18:48.
Citera
2026-07-08, 23:14
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Jag skrev:"Som jag förstår det så är en EU-gemensam lag på gång”. Så vi verkar ha samma uppfattning i denna fråga.
Citera
2026-07-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Jag skrev:"Som jag förstår det så är en EU-gemensam lag på gång”. Så vi verkar ha samma uppfattning i denna fråga.

du skrev också:
"Min rekommendation till unga är alltså att avstå dejting fram till lagen ändrats (vilket är på gång)."
sen tog du upp EU.
Citera
2026-07-10, 07:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Men ditt spån. Jo både enligt mig och enligt lag kan det finnas ett tyst samtycke. Gör man antaganden om att tyst samtycke föreligger och antagandet stämmer är det grönt.

Stämmer INTE antagandet är det ett brott.

Då ja - du kan anta att det faktum att en blå tröja och ett icke-nej innebär samtycke. Antingen har du rätt eller fel.

Så om man upplever (på högst rimliga grunder) att man har samtycke men motparten efteråt säger att den inte samtyckte till allt så är man en kvinnohatande hänsynslös våldtäktsman som förtjänar 3 år i fängelse enligt dig?
Citera
2026-07-10, 07:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har redan tragglat igenom detta med dig typ tusen gånger men du berättar aldrig om han faktiskt samtycker eller inte varför det är hopplöst att slå fast om jag genomfört något som han inte samtyckte till eller inte.

Det är som att säga du går in i Annas lägenhet och hämtar hennes handväska. Ska du dömas för stöld eller inte.

Nej du har inte förklarat. Ska vi ha något som kallas tyst samtycke så måste det ju finnas utrymme för att man kan tolka något fel och då måste det ju åligga den parten som inte längre samtycker att tala om eller visa att denne inte samtycker längre. Annars kan vi ju ta bort det där med tyst samtycke och vi hamnar där att vi (killar och tjejer fast det är bara killar som drabbas av detta) måste fråga om varenda liten detalj i det sexuella umgänget för att fastställa att samtycke finns. Är det verkligen så du vill ha det?
Citera
2026-07-10, 07:46
Medlem
LKKINGENs avatar
Måste vara ärlig och säga att jag aldrig förstått hur denna lag ska tillämpas i praktiken.
Om man får napp och hamnar hemma hos, i mitt fall en kvinna, en fredag-lördag natt vid 2 tiden efter att börjat samtala på nåt ställe under kvällen.
Exakt vad i den situationen säger att det inte är tömning på G?

Kan någon ge mig ett exempel på hur man uppfyller samtyckeslagen i detta fall?
Citera
2026-07-10, 07:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men ditt spån. Jo både enligt mig och enligt lag kan det finnas ett tyst samtycke. Gör man antaganden om att tyst samtycke föreligger och antagandet stämmer är det grönt.

Stämmer INTE antagandet är det ett brott.

Då ja - du kan anta att det faktum att en blå tröja och ett icke-nej innebär samtycke. Antingen har du rätt eller fel.

Kan du inte svara på om du anser att nedanstående scenario är en våldtäkt utom rimligt tvivel och att du förtjänar att få 3 års fängelse och 250.000 kr i skadestånd och stämpel som våldtäktskvinna resten av ditt liv? (vilket i gemene mans öron säkerligen låter betydligt mildare och tolkas annorlunda än om en man får epitetet våldtäktsman).

Låt säga att du vill ha sex med en man. Du vill att han ska följa med dig hem. Ni är på krogen och har hånglat och pillat lite på varandra. Du frågar honom ett par gånger om han inte vill följa med dig hem men han säger att han måste upp tidigt dagen efter och att han har en vän som han ska följa med hem när krogen stänger.

Du säger att ni ska gå till toaletten och han följer med och ni ställer er i kön. Du tar honom på snoppen utanpå hans byxor medans ni står där utanför och väntar på att få komma in. Han säger inget eller gör inget för att få dig att förstå att han inte ville att du skulle göra så. Det finns folk bakom er i kön.
När det blir ledigt går ni in och du knäpper upp hans byxor och drar ner dem. Han säger inget eller gör inget motstånd. Du börjar suga av honom och efter en stund sätter du ner honom på toastolen och sätter dig grensle och börjar rida honom. Han säger inget och gör inget för att få dig att sluta. Han är tämligen passiv. Du gör det du gör utan att fråga först. I förhör säger mannen att han lät det ske, att han hamnade i frozen freight och var rädd för att du skulle bli arg.

Anser du att du har begått en våldtäkt och förtjänar 3 års fängelse och 250.000 kr i skadestånd till killen?
Citera
2026-07-10, 07:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Måste vara ärlig och säga att jag aldrig förstått hur denna lag ska tillämpas i praktiken.
Om man får napp och hamnar hemma hos, i mitt fall en kvinna, en fredag-lördag natt vid 2 tiden efter att börjat samtala på nåt ställe under kvällen.
Exakt vad i den situationen säger att det inte är tömning på G?

Kan någon ge mig ett exempel på hur man uppfyller samtyckeslagen i detta fall?

Nej det är nog ingen som kan det egentligen. Jag har t.ex. frågat här flera gånger vad samtyckt vaginalt sex betyder? Låt säga att killen har frågat och tjejen samtycker till vaginalt sex.

Vad innebär det? Vem har nu ansvaret att se till att det inte kommer att begås något osamtyckt sex?
Citera
2026-07-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Kan du inte svara på om du anser att nedanstående scenario är en våldtäkt utom rimligt tvivel och att du förtjänar att få 3 års fängelse och 250.000 kr i skadestånd och stämpel som våldtäktskvinna resten av ditt liv? (vilket i gemene mans öron säkerligen låter betydligt mildare och tolkas annorlunda än om en man får epitetet våldtäktsman).

Låt säga att du vill ha sex med en man. Du vill att han ska följa med dig hem. Ni är på krogen och har hånglat och pillat lite på varandra. Du frågar honom ett par gånger om han inte vill följa med dig hem men han säger att han måste upp tidigt dagen efter och att han har en vän som han ska följa med hem när krogen stänger.

Du säger att ni ska gå till toaletten och han följer med och ni ställer er i kön. Du tar honom på snoppen utanpå hans byxor medans ni står där utanför och väntar på att få komma in. Han säger inget eller gör inget för att få dig att förstå att han inte ville att du skulle göra så. Det finns folk bakom er i kön.
När det blir ledigt går ni in och du knäpper upp hans byxor och drar ner dem. Han säger inget eller gör inget motstånd. Du börjar suga av honom och efter en stund sätter du ner honom på toastolen och sätter dig grensle och börjar rida honom. Han säger inget och gör inget för att få dig att sluta. Han är tämligen passiv. Du gör det du gör utan att fråga först. I förhör säger mannen att han lät det ske, att han hamnade i frozen freight och var rädd för att du skulle bli arg.

Anser du att du har begått en våldtäkt och förtjänar 3 års fängelse och 250.000 kr i skadestånd till killen?
Nej eftersom han samtyckte.

Eller gjorde han inte det? Det är du som har hittat på exemplet och vet om han faktiskt samtyckte eller inte.

Men så länge du inte kan slå fast att Nej, han samtyckte inte så är mitt svar nej. I och med att han samtyckte så var det ingen våldtäkt .

Eller hur? Eller vill du att jag ska bli dömd trots att han samtyckte?
Citera
2026-07-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nej du har inte förklarat. Ska vi ha något som kallas tyst samtycke så måste det ju finnas utrymme för att man kan tolka något fel och då måste det ju åligga den parten som inte längre samtycker att tala om eller visa att denne inte samtycker längre. Annars kan vi ju ta bort det där med tyst samtycke och vi hamnar där att vi (killar och tjejer fast det är bara killar som drabbas av detta) måste fråga om varenda liten detalj i det sexuella umgänget för att fastställa att samtycke finns. Är det verkligen så du vill ha det?
Berätta nu om du ska dömas för stöld efter att ha hämtat Annas handväska. Och hur kan man tolka ett givet samtycke fel?
Citera
2026-07-10, 10:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej eftersom han samtyckte.

Eller gjorde han inte det? Det är du som har hittat på exemplet och vet om han faktiskt samtyckte eller inte.

Men så länge du inte kan slå fast att Nej, han samtyckte inte så är mitt svar nej. I och med att han samtyckte så var det ingen våldtäkt .

Eller hur? Eller vill du att jag ska bli dömd trots att han samtyckte?

Vari texten utläste du att han samtyckte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in