Igår, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
https://www.dailymail.com/sport/football/article-15876347/amp/Norway-World-Cup-photoshoot-Viking-Erling-Haaland.html

https://www.theguardian.com/world/2026/jul/03/norway-fans-viking-row-world-cup

På senare tid har det förekommit artiklar som kritiserar norska fotbollssupportrar för att de förhärligar vikingarna, vars kultur innefattade våldtäkt som en del av plundringståg.

Naturligtvis är jag också kritisk till vikingakulturen. För några år sedan drabbades till exempel en rysk gymnast av disciplinära åtgärder för att ha visat upp bokstaven ”Z” på sin tävlingsdräkt; borde inte vikingainspirerad hejaklackskultur, utifrån samma logik, också förbjudas?

Jag finner det märkligt att de nordiska länderna – som är starkt pro-ukrainska och högljudda i sin kritik av Rysslands ”särskilda militära operation” – tycks romantisera sin egen historia av vikingatida plundringståg.

För att vara tydlig intar jag en politiskt neutral hållning; jag kan helt enkelt inte förstå inkonsekvensen i att vara sträng mot den ena typen av krigsrelaterad symbolik samtidigt som man ser mellan fingrarna med den andra.

Det är verkligen motbjudande att bevittna västvärldens dubbelmoral: medan Ryssland möts av sanktioner och uteslutning från idrottssammanhang på grund av användningen av bokstaven ”Z”, hörs inte ett ord av kritik mot den vikingainspirerade hejaklackskulturen i norra Europa.

Du får kanske ta med den historiska kontexten också.

Alla folk betedde sig vidrigt mot varandra för 1000 år sen om man jämför med vad vi anser acceptabelt idag. Skillnaden är att ruzzarna har inte utvecklats alls på den moraliska trappan som övriga länder har gjort

Extremt löjlig trådstart.
Citera
Igår, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du förskönar en hel del.
Man plundrade, våldtog och tog slavar där man hade en fördel chansmössigt, samtidigt som man bedrev handel med parter man inte kunde bestrida. Svårare än så är det inte,.

EDIT.
På den tiden så var muslimerna de mer rumsrena, såsom när Ibn Fadlan beskriver en begravning av en nordman, där en ung slavinna gruppvåldtas för att sedan avrättas.

Och vem var det som kom på den trevliga sammankomsten med att stena våldtagna kvinnor....
Citera
Igår, 08:32
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jaaaaaa. Hoppas det kommer utlänningar hit i båtar och plundrar och våldtar.

Det är vad Europa behöver.

Det har pågått väldigt länge. Öppna ögonen vettja!
Citera
Igår, 08:42
Medlem
Amsvartners avatar
Vad är det för en lättkrängt fitta som kommit kommit på detta nudå?
Ska vi förbjuda Tha Blacks Haka-ritual på en gång för att nån regnbågsfärgad tvestjärt blir rädd?

Väx upp för fan.
Citera
Igår, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Allt som har med vikingar att göra borde förbjudas: dansbandet, namn som Erik och Ulf, TV-serien, veckodagarnas namn och hela det norska landslaget borde suga negerkuk inför kamerorna för att bevisa att de tar avstånd från sina förfäder och Breivik.

Sanna ord!

Jag fick ett skratt.
Citera
Igår, 09:05
Medlem
Turkmostafas avatar
Det är ju fjating dom är döda!
Citera
Igår, 09:06
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag väntade mig en liknande artikel, eftersom vikingahyllningar lyfter nordisk historia och kultur. I så fall borde även muslimska symboler förbjudas under VM, liksom kristna symboler.
Citera
Igår, 09:23
Medlem
Turkmostafas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jag väntade mig en liknande artikel, eftersom vikingahyllningar lyfter nordisk historia och kultur. I så fall borde även muslimska symboler förbjudas under VM, liksom kristna symboler.
Det är snarlikt att vikingar historia kopplas till vitmakt och det vill vi inte ha
Citera
Igår, 09:59
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Vad gjorde de andra vikingarna då, bara gled runt och softade?

Förde handel.
Citera
Igår, 10:28
Medlem
santos_devilles avatar
Det är ingen som kritiserar Vikinga-grejen från Norge. Du har hittat två artiklar från dingdingvärld pressen. Inte ens feministerna på Instagram och Twitter kritiserar Norge utan tycker det är gulligt, kul och lite sexigt jämfört med det västerländska maskulina slå sig för bröstet fotbollen.
Citera
Igår, 10:45
Medlem
Citat:
En del vikingar??

Vad gjorde de andra vikingarna då, bara gled runt och softade?

För det första så har det aldrig funnits ett folk som kallades vikingar. Folket var och är nordbor. Vissa av dem "gick viking" vilket till en del bestod av plundringståg, men innefattade även handel och upptäcktsfärder. De allra flesta sysslade med jordbruk och boskap, och de var även riktigt duktiga hantverkare vilket du borde förstå om du tittar på deras fantastiska båtar.

Att "vikingarna" skulle varit värre än andra på den tiden är bara en myt. De nordbor som plundrade var bara lite mer effektiva barbarer i en annars barbarisk tid, möjligen tack vare att övriga västeuropa under den tiden fortfarande var drabbade av konsekvenserna av västrometska rikets fall, vilket inte hade drabbat oss i norr.
Citera
Igår, 10:52
Medlem
idiamindadas avatar
Nyvikingen är liksom sprungen ur serien Vikings som sändes på färgteven. Så extremt lågkvalitativt trams som har fött en hel generation Temu-vikingar som drar runt på gatorna med pitbull och tatuering på halsen.

Vikingar och historier om dem är i princip helt och hållet påhittade och som vän av fakta tappar man snabbt intresset när man inser detta.

Våldtäkt. Det är så det gått till fram tills nu. I vår del av världen. I alla fall i delar av vår del som ännu lyckas hålla igång civilisationen.

Själv slutar jag lyssna när någon säger vikingar. Eller klimatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in