2026-07-10, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag skrev inte det du påstår. Du strök att jag skrev om demonstrationerna i Iran också. Du vet de demonstrationer där regimen tog in afghanska legosoldater som mördade demonstranter från taken. Tiotusentals demonstranter mördades av regimen. Tänk då hur många som var ute och demonstrerade: miljontals. Så ja, det är uppenbart att det finns en stor intern opposition i Iran. Att hävda motsatsen är närmast rasistiskt, eftersom det skulle betyda att iranier i allmänhet faktiskt vill leva under religiöst förtryck. Det tror jag inte. Jag tror att iranier i allmänhet faktiskt vill styra över sina liv på egen hand utan att mulhororna dikterar villkoren.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för ditt svar! Och tack för länken som visar att allt du säger är korrekt! [applåderar]

Citat från länkad sida:

Trump om Iranfond: ”USA kommer inte att investera”
Av Aron Sigblad
Publicerad: 17 juni

...
Fonden har pekats ut som en central del för att ro ett slutligt fredsavtal i hamn.
...
En amerikansk tjänsteman med insyn i förhandlingarna uppgav på tisdagen att kapitalet till Iranfonden ska komma från företag, inte stater. Investeringar från amerikanska, europeiska och asiatiska bolag skulle kunna ingå i fonden, enligt källan som citeras av Reuters.
Naturligtvis vill inget privat företag öppna plånboken för att betala krigsskadeståndet till Iran. Privata företag investerar när det finns möjlighet att tjäna pengar. När det finns pengar att tjäna, så investerar privata företag utan att det behöver gå via en speciell fond som amerikanska regeringen hoppas ska uppstå.

Det finns alltså inga 300 miljarder dollar för Iran att hämta. Det är vilseledande marknadsföring. "Ge oss 400 kilogram anrikat uran idag. Få 300 miljarder dollar om några år, av någon okänd välgörare."

Alltså det här med pengarna är att det dels finns frysta iranska tillgångar som kommer att släppas i första hand. De pengarna tillhör ju ändå Iran.
Sedan om det ska upprättas någon/några fonder utöver dessa pengar det är väl inte riktigt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
detta syns inte minst i det resoluta agerandet i bahrain, UAE och kuwait där amerikansk militär personal flydde hals över huvud in i diverse hotellrum för att deras baser blev till damm.

det är den nya definitionen av att sitta i förarsätet

Ööh om du kollar dessa basers historia så går den ända tillbaks till 1950-talet ungefär.
Då på den tiden så fanns det bara propellerflygplan. Då behövde baserna ligga mycket tätare.
Man tankade ju där bränslet fanns. Detta innebar bland annat att hela Sydamerika var utan
omfattande flygtrafik under lång tid.
Det är också därför som Sydamerika helt saknar massturism.

Dessa baser är givetvis inte byggda för att klara missilanfall på samma sätt som tex Rammstein i Tyskland är.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du kan ha rätt i att det var det han avsåg.

Men det jag skrev handlade inte om "mod", utan offervilja. Vilja att offra sig för en sak som är större än en själv. Vietnameserna offrade sig för sitt folk, talibanerna offrade sig för Gud.

Om Revolutionsgardet ställs mot en invaderande armé lär de strida som en armé, inte som religiösa fanatiker. Däremot är det möjligt och antagligen troligt att religiöst motiverade grupper i Iran skulle ta upp kampen mot en amerikansk ockupationsmakt i ett senare skede, men det förutsätter ju att USA lyckas med en invasion som jag inte tror de varken kan, vill eller vågar genomföra. Men om USA försöker invadera så tror jag definitivt att gardet agerar som en armé, inte som talibanerna eller FNL.

Vietnameserna blev avrättade direkt ifall de deserterade. Det var kommunism på den tiden, och då var det så.
Det var ingen som sogs för "sitt folk" utan bara för att kunna behålla livhanken.
Minst 300 000 kanske 600 000 vietnameser miste livet åren efter freden år 1975.

Trots att det var fred, så var det många som dog efter kriget.
Ja de dog av svält och sjukdomar i krigsfångelägrena.
Citera
2026-07-10, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Iran har ständigt haft inflation kring 40-50% de senaste 5 åren, så jag tror inte att inflation som klättrar upp till 80% under ett krig är så dramatiskt som det låter.

Det här är ett land som är van vid att lida, de har ju haft stenhårda sanktioner på sig i snart 50 år och ändå så byggs det 5 gånger fler bilar per år där än i Sverige (det är mellanösterns största bilproducent trots att de i princip inte får sälja sina bilar till grannländer). Så jag tror inte att det är speciellt passande att jämföra irans anpassningsförmåga med korrupta "marxister" i Venezuela som i princip kraschade allt från industrin till jordbruksstektorn och egentligen aldrig var beredda att kämpa för något och inte heller har en så pass välutbildad befolkning med miljontals ingenjörer som Iran har. Därutöver så är Iran närmare Kina och Ryssland och har fler möjligheter att handla med supermakter trots USAs sanktioner.

Det är fullt möjligt att tullsystemet är trögt och inte fungerar, men vad då? Ska världen få slut på oljereserver och världsekonomin krascha?

Vill Trump till slut bli ihågkommen som presidenten som orsakade den stora depressionen 2.0?

Tror du att jänkare kommer orka lida vad iranier är vana att lida?

Trump är förvirrad och vet inte vad han ska göra riktigt, så det är fullt möjligt att det blir stora depressionen alternativet han väljer tillslut. Kanske han rentav börjar bomba Irans energianlägning och Iran förstör hella Mellanösterns energianläggningar som svar (och olikt Iran kan dessa länder inte leva utan avsaltningsverken).

Mycket kan hända fortfarande men inga av alternativen ser bra ut för USAs del. Att peka på att iranier lider under kriget säger exakt vad?

Kommer Trump att peka på att Irans börs har kraschat hårdare än USA åt sina rika lobbyister när NASDAQ kraschar med 50%? Kommer han peka på Iransk inflation på 100% när USAs inflation är uppe på 10%?

Nej, tror inte det. Snart kovänder han igen och gör en TACO och återvänder till förhandlingsbordet.

Du lever sannolikt i ett land som fungerar, och att du vet att det finns överflöd av precis allt.
Jag kan lova dig att du har aldrig levt under sådana ekonomiska förhållanden,
som en vanlig människa.
.
De som drabbas kan i regel inte planera något för framtiden alls.
Inflation av detta slag av sådan hög nivå är extrem.
Och dina pengar blir inget värda, efter XX veckor.

Tips är att flytta till Iran och försök lösa dina ekonomiska problem där.
Citera
2026-07-10, 06:00
Medlem
Nu är det rubriker överallt om Irans mordplaner på Trump.

Inte särskilt förvånande.

Det intressanta är snarare hur Trump reagerar på det här. Blir han förbannad och ännu mer sugen på att, som han själv uttryckt det, sudda ut Iran från världskartan? Eller blir han skrämd och intensifierar försöken att dra sig ur kriget och ge efter för islamisternas absurda kravlista?

Det finns så klart bara en given väg att gå här. Jag är lite tveksam på att Trumpeten har ryggraden som krävs för att ta den. Vi får väl se.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-10 kl. 06:07.
Citera
2026-07-10, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018

Iran har rätten att försvara sig och det är inget Epstein rörelsen kan göra nu!

Iran har inga rättigheter alls.

Dödshotar man andra länder och till och med sina egna landsmän samt stöder terrorister och terrorattentat så får man ta konsekvenserna av det.

Konsekvenserna blir då att man får en kula i huvudet.
Citera
2026-07-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Alltså det här med pengarna är att det dels finns frysta iranska tillgångar som kommer att släppas i första hand. De pengarna tillhör ju ändå Iran.
Sedan om det ska upprättas någon/några fonder utöver dessa pengar det är väl inte riktigt klart.

Ööh om du kollar dessa basers historia så går den ända tillbaks till 1950-talet ungefär.
Då på den tiden så fanns det bara propellerflygplan. Då behövde baserna ligga mycket tätare.
Man tankade ju där bränslet fanns. Detta innebar bland annat att hela Sydamerika var utan
omfattande flygtrafik under lång tid.
Det är också därför som Sydamerika helt saknar massturism.

Dessa baser är givetvis inte byggda för att klara missilanfall på samma sätt som tex Rammstein i Tyskland är.

Vietnameserna blev avrättade direkt ifall de deserterade. Det var kommunism på den tiden, och då var det så.
Det var ingen som sogs för "sitt folk" utan bara för att kunna behålla livhanken.
Minst 300 000 kanske 600 000 vietnameser miste livet åren efter freden år 1975.

Trots att det var fred, så var det många som dog efter kriget.
Ja de dog av svält och sjukdomar i krigsfångelägrena.

FNL var eb gerillarörelse. De avrättade förvisso avhoppare och desertörer, men rörelsen hade mycket starkt folkligt stöd i landet och du kan inte jämställa den med en armé.
Citera
2026-07-10, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nu är det rubriker överallt om Irans mordplaner på Trump.

Inte särskilt förvånande.

Det intressanta är snarare hur Trump reagerar på det här. Blir han förbannad och ännu mer sugen på att, som han själv uttryckt det, sudda ut Iran från världskartan? Eller blir han skrämd och intensifierar försöken att dra sig ur kriget och ge efter för islamisternas absurda kravlista?

Det finns så klart bara en given väg att gå här. Jag är lite tveksam på att Trumpeten har ryggraden som krävs för att ta den. Vi får väl se.

Finns också en omfattande diskussion om huruvida dessa mordplaner existerar eller om det är Israel som planterat informationen i syfte att få USA fortsatt engagerat.

Jag vet inte vad man ska tro om detta. Vad skulle Iran uppnå med att mörda Trump? Det om något borde ju få amerikanerna att bli vansinniga. Just nu har ju Trump väldigt långt stöd i sin egen Maga-rörelse för kriget, men mördar man en amerikansk president så kommer amerikanerna att bli vansinniga på den skyldiga staten. Vill Iran verkligen utsätta sig för det? Just nu lutar jag nog mest åt att detta är ett rykte planterat av någon, Men vi får väl se vad som kommer fram.
Citera
2026-07-10, 07:45
Medlem
Citat:
Finns också en omfattande diskussion om huruvida dessa mordplaner existerar eller om det är Israel som planterat informationen i syfte att få USA fortsatt engagerat.

Jag vet inte vad man ska tro om detta. Vad skulle Iran uppnå med att mörda Trump? Det om något borde ju få amerikanerna att bli vansinniga. Just nu har ju Trump väldigt långt stöd i sin egen Maga-rörelse för kriget, men mördar man en amerikansk president så kommer amerikanerna att bli vansinniga på den skyldiga staten. Vill Iran verkligen utsätta sig för det? Just nu lutar jag nog mest åt att detta är ett rykte planterat av någon, Men vi får väl se vad som kommer fram.
Det kallas religion. Vi har att göra med muslimska fanatiker som krigar för sin egen fantasi om Gud. Då kan det bli precis hur tokigt som helst.

På ayatolla Khameneis begravning skanderades det öppet krav på att mörda Trump. Att galningarnas ledare delar samma syn är knappast förvånande. Det här är förresten inte första gången Iran avslöjas med mordplaner mot Trump. Redan i juli 2024 var saken på tapeten.

Jag avskyr Trump lika mycket som de flesta, men här är Iran utan tvekan den vidrigaste parten med hästlängder. Jag hoppas att USA och Israel slår ut regimen och hela dess terrorapparat en gång för alla. Bonuspoäng för att Putin samtidigt blir en kompis fattigare.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-10 kl. 07:51.
Citera
2026-07-10, 07:50
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det här är ett land som är van vid att lida

Vill Trump till slut bli ihågkommen som presidenten som orsakade den stora depressionen 2.0?

Trump är förvirrad och vet inte vad han ska göra riktigt, så det är fullt möjligt att det blir stora depressionen alternativet han väljer tillslut.

Mycket kan hända fortfarande men inga av alternativen ser bra ut för USAs del. Att peka på att iranier lider under kriget säger exakt vad?

Snart kovänder han igen och gör en TACO och återvänder till förhandlingsbordet.

Det är magstarkt att hävda att förtryckaren och tyrannen Iran som proxykrigat i hela mellanöstern och orsakat stort lidande i regionen med hundratusentals, kanske miljoner döda under dess 50-åriga islamistiska styre är den som lider.

Och ni islamister samt tokvänster vrider och vänder på allt att vara Trumps fel, i alla sammanhang. Era långsökta, verklighetsfrånvända och icke-logiska utlägg är alltid roliga att läsa, men man tänker samtidigt hur ni bör få hjälp och stöd för era psykiska problem.

TDS är ingen lek! Sök hjälp, snälla.
Citera
2026-07-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Det är magstarkt att hävda att förtryckaren och tyrannen Iran som proxykrigat i hela mellanöstern och orsakat stort lidande i regionen med hundratusentals, kanske miljoner döda under dess 50-åriga islamistiska styre är den som lider.

Och ni islamister samt tokvänster vrider och vänder på allt att vara Trumps fel, i alla sammanhang. Era långsökta, verklighetsfrånvända och icke-logiska utlägg är alltid roliga att läsa, men man tänker samtidigt hur ni bör få hjälp och stöd för era psykiska problem.

TDS är ingen lek! Sök hjälp, snälla.
Vad har blivit bättre för det iranska folket sedan USA angrep Iran? Trump själv har ju slutat låtsas att det är därför han är där.
Citera
2026-07-10, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det kallas religion. Vi har att göra med muslimska fanatiker som krigar för sin egen fantasi om Gud. Då kan det bli precis hur tokigt som helst.

På ayatolla Khameneis begravning skanderades det öppet krav på att mörda Trump. Att galningarnas ledare delar samma syn är knappast förvånande. Det här är förresten inte första gången Iran avslöjas med mordplaner mot Trump. Redan i juli 2024 var saken på tapeten.

Jag avskyr Trump lika mycket som de flesta, men här är Iran utan tvekan den vidrigaste parten med hästlängder. Jag hoppas att USA slår undan regimen och hela dess terrorapparat en gång för alla.

Jag är nog inte helt övertygad om att Irans ledare är religiösa fanatiker. Absolut att det finns många djupt religiösa i Iran, men det skulle inte vara första gången i historien som ledarskapet utnyttjar folks religiösa känslor för att kunna styra landet utan opposition.

Att låta folk skandera religiöst förankrade idéer är inte detsamma som att makthavarna delar uppfattningen, utan det kan innebära att man bara ger det egna folket intrycket av det är en acceptabel idé.

Jag har heller inget förtroende varken för Iran eller Trump, som du vet. Och som jag skrev så lutar jag nog mest åt att någon planterat denna nyhet. Men absolut att det kan vara äkta mordplaner. Det som mest gör att jag tvekar är att det, ur iransk synvinkel, borde vara ett enormt risktagande. Är det något som skulle ena USA för ett brutalt krig mot Iran så är det mordet på presidenten.

Aftonbladet: "Några övriga detaljer finns ännu inte och vissa bedömare uppger för CNN att de israeliska uppgifterna kan vara planterade för att få Trump att intensifiera de militära angreppen mot Iran."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pd0nlb/uppgifter-iransk-mordplan-mot-trump-avslojad
Citera
2026-07-10, 08:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Iran är absolut ingenting. USA och Israel plockar nyckelpersoner på löpande band och vad gör iran?

Vinner själva kriget?
Citera
2026-07-10, 08:08
Medlem
Citat:
Jag är nog inte helt övertygad om att Irans ledare är religiösa fanatiker. Absolut att det finns många djupt religiösa i Iran, men det skulle inte vara första gången i historien som ledarskapet utnyttjar folks religiösa känslor för att kunna styra landet utan opposition.

Att låta folk skandera religiöst förankrade idéer är inte detsamma som att makthavarna delar uppfattningen, utan det kan innebära att man bara ger det egna folket intrycket av det är en acceptabel idé.

Jag har heller inget förtroende varken för Iran eller Trump, som du vet. Och som jag skrev så lutar jag nog mest åt att någon planterat denna nyhet. Men absolut att det kan vara äkta mordplaner. Det som mest gör att jag tvekar är att det, ur iransk synvinkel, borde vara ett enormt risktagande. Är det något som skulle ena USA för ett brutalt krig mot Iran så är det mordet på presidenten.

Aftonbladet: "Några övriga detaljer finns ännu inte och vissa bedömare uppger för CNN att de israeliska uppgifterna kan vara planterade för att få Trump att intensifiera de militära angreppen mot Iran."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pd0nlb/uppgifter-iransk-mordplan-mot-trump-avslojad
Sant, det är inte helt omöjligt att planerna är planterade av Israel, särskilt med tanke på hur väl Mossad lyckats infiltrera landet. Frågan är bara om de verkligen skulle våga vilseleda USA i en så allvarlig sak. Kanske.

När det gäller styret i Teheran ser jag ingenting som tyder på annat än att Iran sitter i IRGC järngrepp. Är det så, då tror jag mordplanerna mycket väl kan vara på fullt alvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in