Citat:
Jag skrev inte det du påstår. Du strök att jag skrev om demonstrationerna i Iran också. Du vet de demonstrationer där regimen tog in afghanska legosoldater som mördade demonstranter från taken. Tiotusentals demonstranter mördades av regimen. Tänk då hur många som var ute och demonstrerade: miljontals. Så ja, det är uppenbart att det finns en stor intern opposition i Iran. Att hävda motsatsen är närmast rasistiskt, eftersom det skulle betyda att iranier i allmänhet faktiskt vill leva under religiöst förtryck. Det tror jag inte. Jag tror att iranier i allmänhet faktiskt vill styra över sina liv på egen hand utan att mulhororna dikterar villkoren.
Citat:
Tack för ditt svar! Och tack för länken som visar att allt du säger är korrekt! [applåderar]
Citat från länkad sida:
Det finns alltså inga 300 miljarder dollar för Iran att hämta. Det är vilseledande marknadsföring. "Ge oss 400 kilogram anrikat uran idag. Få 300 miljarder dollar om några år, av någon okänd välgörare."
Citat från länkad sida:
Naturligtvis vill inget privat företag öppna plånboken för att betala krigsskadeståndet till Iran. Privata företag investerar när det finns möjlighet att tjäna pengar. När det finns pengar att tjäna, så investerar privata företag utan att det behöver gå via en speciell fond som amerikanska regeringen hoppas ska uppstå.
Trump om Iranfond: ”USA kommer inte att investera”
Av Aron Sigblad
Publicerad: 17 juni
...
Fonden har pekats ut som en central del för att ro ett slutligt fredsavtal i hamn.
...
En amerikansk tjänsteman med insyn i förhandlingarna uppgav på tisdagen att kapitalet till Iranfonden ska komma från företag, inte stater. Investeringar från amerikanska, europeiska och asiatiska bolag skulle kunna ingå i fonden, enligt källan som citeras av Reuters.
Det finns alltså inga 300 miljarder dollar för Iran att hämta. Det är vilseledande marknadsföring. "Ge oss 400 kilogram anrikat uran idag. Få 300 miljarder dollar om några år, av någon okänd välgörare."
Alltså det här med pengarna är att det dels finns frysta iranska tillgångar som kommer att släppas i första hand. De pengarna tillhör ju ändå Iran.
Sedan om det ska upprättas någon/några fonder utöver dessa pengar det är väl inte riktigt klart.
Citat:
Ööh om du kollar dessa basers historia så går den ända tillbaks till 1950-talet ungefär.
Då på den tiden så fanns det bara propellerflygplan. Då behövde baserna ligga mycket tätare.
Man tankade ju där bränslet fanns. Detta innebar bland annat att hela Sydamerika var utan
omfattande flygtrafik under lång tid.
Det är också därför som Sydamerika helt saknar massturism.
Dessa baser är givetvis inte byggda för att klara missilanfall på samma sätt som tex Rammstein i Tyskland är.
Citat:
Du kan ha rätt i att det var det han avsåg.
Men det jag skrev handlade inte om "mod", utan offervilja. Vilja att offra sig för en sak som är större än en själv. Vietnameserna offrade sig för sitt folk, talibanerna offrade sig för Gud.
Om Revolutionsgardet ställs mot en invaderande armé lär de strida som en armé, inte som religiösa fanatiker. Däremot är det möjligt och antagligen troligt att religiöst motiverade grupper i Iran skulle ta upp kampen mot en amerikansk ockupationsmakt i ett senare skede, men det förutsätter ju att USA lyckas med en invasion som jag inte tror de varken kan, vill eller vågar genomföra. Men om USA försöker invadera så tror jag definitivt att gardet agerar som en armé, inte som talibanerna eller FNL.
Men det jag skrev handlade inte om "mod", utan offervilja. Vilja att offra sig för en sak som är större än en själv. Vietnameserna offrade sig för sitt folk, talibanerna offrade sig för Gud.
Om Revolutionsgardet ställs mot en invaderande armé lär de strida som en armé, inte som religiösa fanatiker. Däremot är det möjligt och antagligen troligt att religiöst motiverade grupper i Iran skulle ta upp kampen mot en amerikansk ockupationsmakt i ett senare skede, men det förutsätter ju att USA lyckas med en invasion som jag inte tror de varken kan, vill eller vågar genomföra. Men om USA försöker invadera så tror jag definitivt att gardet agerar som en armé, inte som talibanerna eller FNL.
Vietnameserna blev avrättade direkt ifall de deserterade. Det var kommunism på den tiden, och då var det så.
Det var ingen som sogs för "sitt folk" utan bara för att kunna behålla livhanken.
Minst 300 000 kanske 600 000 vietnameser miste livet åren efter freden år 1975.
Trots att det var fred, så var det många som dog efter kriget.
Ja de dog av svält och sjukdomar i krigsfångelägrena.