2026-07-10, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen, han löper i så fall risken att visa/inspirera vetvillingar att konstruera en skarp variant och använda den i allt annat än trevliga syften.
Även om han bara skulle använda en cylinder istället för "shaped charge"?
Kom med lite bättre undanflykter.

Det går att hitta mer detaljerad från Israels personsökarattack, än vad JAB visat.
https://www.reuters.com/graphics/ISRAEL-PALESTINIANS/HEZBOLLAH-PAGERS/mopawkkwjpa/

Citat:
Battery pack internals

Two lithium-ion cells sandwich a sheet of plastic explosive and a strip of highly flammable material

Battery cell

PETN explosives

Detonation material

Battery pack casing

Plastic sleeve

Metal shell
Inklusive bilder.
Citera
2026-07-10, 02:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Även om han bara skulle använda en cylinder istället för "shaped charge"?
Kom med lite bättre undanflykter.

Det går att hitta mer detaljerad från Israels personsökarattack, än vad JAB visat.
https://www.reuters.com/graphics/ISRAEL-PALESTINIANS/HEZBOLLAH-PAGERS/mopawkkwjpa/

Inklusive bilder.
Och till skillnad från Brays CAD-animering som klart och tydligt visar att man behöver ta bort delar så att den inte skulle fungera för att få ihop det, så visar dom här bilderna att inget behöver tas bort och sökaren fungerar som den ska.
Citera
2026-07-10, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Och till skillnad från Brays CAD-animering som klart och tydligt visar att man behöver ta bort delar så att den inte skulle fungera för att få ihop det, så visar dom här bilderna att inget behöver tas bort och sökaren fungerar som den ska.
Förutom med mycket mindre Wh "Wattimmar" än vad ett batteri i den storleken borde ha.

Med Jon Aaron Brays beräknade mängd sprängämnen, då skulle det krävas att PETN var en stor del av batteriet. Och då vore det inte längre en shaped charge heller.
Citera
2026-07-10, 05:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Förutom med mycket mindre Wh "Wattimmar" än vad ett batteri i den storleken borde ha.
Ja, men det är ju en minimal detalj i sammanhanget eftersom även litiumbatterier har begränsad livslängd. Sökaren är ju ändå funktionsduglig.
Citat:
Med Jon Aaron Brays beräknade mängd sprängämnen, då skulle det krävas att PETN var en stor del av batteriet. Och då vore det inte längre en shaped charge heller.
Som sagt så skulle jag vilja se en analog för laddningen. Att han skulle riskera åtal tror jag som sagt helt enkelt inte på.
Citera
2026-07-10, 06:50
Medlem
Om jag har fattat rätt så har varken Charlie Kirk eller Lance Twiggs telefoner beslagtagits. Hur kan det komma sig?
Citera
2026-07-10, 07:33
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
200m avstånd, skott i halsen, kräver iaf en skytt som ej är den klassiska typen, galen demokratväljare på meds, eller neger med kniv på tunnelbanan, utan tyder på lite mer proffsig skytt.

https://x.com/bowtiedmara/status/1965900617660141961?s=46 man ser personen springa på taket i detta klipp

Mossad, någon avdankad CIA agent, vem vet, ingen.

edit; någon sitter i förvar nu, men kan man lita på deep state i frågan, kanske..
Du antar att skytten siktade mot halsen.
Jag skulle kunna tro att han siktade mot bröstet som är betydlig lättare att träffa än halsen.
Citera
2026-07-10, 07:42
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kido-n
Du antar att skytten siktade mot halsen.
Jag skulle kunna tro att han siktade mot bröstet som är betydlig lättare att träffa än halsen.
Det var inte ens 200 meter, kanske 180. Det är liksom inget avstånd för nån som kan skjuta. Vilket jag iskallt förutsätter att i stort sett alla i Utah kan. Det var ett enkelt skott under idealiska förhållanden. Jag tror inte heller han siktade på just halsen utan snarare mitt i kroppen.
Citera
2026-07-10, 07:47
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju en minimal detalj i sammanhanget eftersom även litiumbatterier har begränsad livslängd. Sökaren är ju ändå funktionsduglig.
Japp, sämre batteritid. Men de var helt funktionsdugliga.
Citat:
Som sagt så skulle jag vilja se en analog för laddningen. Att han skulle riskera åtal tror jag som sagt helt enkelt inte på.
Instämmer i detta.
Jon Aaron Bray eller någon som hjälpt honom, har ju redan gjort en basic hur denna chaped carge ser ut i enheten, men utan all elektronik.
I https://www.youtube.com/shorts/PPMTXLuUH3I visar han ju bara lite statiska bilder och lite 3D ritningar. Musiken är inte SÅ hemskt i youtube clippet. Klippningen, timingen av videon är värre än musiken.

Enligt Jon A Bray så är storleken på kretskortet "The RØDE circuit board (30mm × 28mm)".
Men on videon pausas på rätt storlek, så fyller kretskortet så gott som all tillgänglig storlek i enheten, dvs i det planet som kretskortet ligger. Kretskortet syns vid 5 sekundersmärket i videon i ca 0,2-0,3 sekunder.
Batteriet är någonstans runt den storleken som JAB skriver för kretskortet.
Shaped charge, diametern är ca 7mm, längden totalt ca 20mm. Själva cylinderlängden ca 12,2mm. USB öppningen 9x3,2mm.
En cylinder med höjden 12,2mm, diametern 7,4mm, har volymen 0,52kubikcentimeter.
Det skulle ge volymen för 0,5 gram PETN. Men, det är utan något hölje. Och inte lämplig för en stationär shaped charge. Fel utformning också.
Citera
2026-07-10, 07:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Japp, sämre batteritid. Men de var helt funktionsdugliga.

Instämmer i detta.
Jon Aaron Bray eller någon som hjälpt honom, har ju redan gjort en basic hur denna chaped carge ser ut i enheten, men utan all elektronik.
I https://www.youtube.com/shorts/PPMTXLuUH3I visar han ju bara lite statiska bilder och lite 3D ritningar. Musiken är inte SÅ hemskt i youtube clippet. Klippningen, timingen av videon är värre än musiken.

Enligt Jon A Bray så är storleken på kretskortet "The RØDE circuit board (30mm × 28mm)".
Men on videon pausas på rätt storlek, så fyller kretskortet så gott som all tillgänglig storlek i enheten, dvs i det planet som kretskortet ligger. Kretskortet syns vid 5 sekundersmärket i videon i ca 0,2-0,3 sekunder.
Batteriet är någonstans runt den storleken som JAB skriver för kretskortet.
Shaped charge, diametern är ca 7mm, längden totalt ca 20mm. Själva cylinderlängden ca 12,2mm. USB öppningen 9x3,2mm.
En cylinder med höjden 12,2mm, diametern 7,4mm, har volymen 0,52kubikcentimeter.
Det skulle ge volymen för 0,5 gram PETN. Men, det är utan något hölje. Och inte lämplig för en stationär shaped charge. Fel utformning också.
Jo, jag har sett det där klippet flera gånger. Det betyder inte ett skit innan han gör en analog som han stoppar på plats, med allt övrigt innehåll.

Jag har för övrigt kollat lite, bland annat med AI, och det verkar inte finnas något som helst hinder för Bray att använda sig av en analog till sprängladdningen. Det är inte det minsta olagligt. Det faller på att han inte skulle ha något uppsåt att visa hur man gör en bomb.

500 mg PETN är visserligen en rätt bra smäll men som du säger, det är ju bara sprängämnet och utan nån form av behållare så blir det inte mycket till explosion. Dock en liten brand.
Citera
2026-07-10, 08:01
Medlem
Citat:
Jo, jag har sett det där klippet flera gånger. Det betyder inte ett skit innan han gör en analog som han stoppar på plats, med allt övrigt innehåll.

Jag har för övrigt kollat lite, bland annat med AI, och det verkar inte finnas något som helst hinder för Bray att använda sig av en analog till sprängladdningen. Det är inte det minsta olagligt. Det faller på att han inte skulle ha något uppsåt att visa hur man gör en bomb.

500 mg PETN är visserligen en rätt bra smäll men som du säger, det är ju bara sprängämnet och utan nån form av behållare så blir det inte mycket till explosion. Dock en liten brand.
Jag instämmer med det du skriver.

Citat:
Det var inte ens 200 meter, kanske 180. Det är liksom inget avstånd för nån som kan skjuta. Vilket jag iskallt förutsätter att i stort sett alla i Utah kan. Det var ett enkelt skott under idealiska förhållanden. Jag tror inte heller han siktade på just halsen utan snarare mitt i kroppen.
Ca 130meter. Om han var på den delen av taket som är närmast. Där går det att ligga ner och skjuta.
Andra möjliga är ca 170meter bort, men där måste en stå och skjuta.
https://www.google.com/maps/dir/40.2775193,-111.7140609/40.2781355,-111.7127577/40.2782643,-111.712284/@40.2776641,-111.7133664,289a,35y,332.06h,3.75t/
Citera
2026-07-10, 08:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag instämmer med det du skriver.
Problemet för Bray är ju att om han gör en analog så går det inte att få ihop sändaren igen så att den fungerar. Det hade kanske gått om man hade gjorde som med personsökarna att man bytte ut en del av batteriet mot PETN. Men då blir det ju ingen riktad sprängverkan. Men ska jag vara ärlig så förstår jag inte ens varför vi underhåller den här tanken.

Citat:
Ca 130meter. Om han var på den delen av taket som är närmast. Där går det att ligga ner och skjuta.
Andra möjliga är ca 170meter bort, men där måste en stå och skjuta.
https://www.google.com/maps/dir/40.2775193,-111.7140609/40.2781355,-111.7127577/40.2782643,-111.712284/@40.2776641,-111.7133664,289a,35y,332.06h,3.75t/
130 till och, ännu mindre alltså. Jag tror att jag, som inte är någon direkt skytt, skulle pricka en gammal femkrona på det avståndet.
Citera
2026-07-10, 08:08
Medlem
Varför har dom bara fotografier på Lance telefon? Vem som helst kan ju ha skrivit dessa meddelanden som dom visar upp som ska föreställa att komma från Tyler. Varför har dom inte själva telefonen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in