2026-07-10, 00:25
Medlem
AI-2000s avatar
Jag har varit en riktig skräckfilmsfantast hela mitt liv men ingenting skrämmer mig nu för tiden. Helt sjukt att skräckfilmer fortfarande håller så oerhört hårt i dessa billiga jumpscares och musik som ska låta läskig men som förstör hela upplevelsen. Man är allt för medveten om att det är en film man tittar på, överproducerad dynga rakt av.

Paranormal Activity, dom tre första, är enligt mig riktigt läskiga. Ingen musik, inga billiga jumpscares, bara en kamera och där en lampa tänds mitt i natten när paret sover, ett högt duns hörs, lampan släcks igen och det är hela scenen. Riktigt obehagligt eftersom det inte känns långt ifrån vad som skulle kunna hända i verkligheten.

Jag har sökt mig till diverse videor från deep web osv och vissa har gjort mig riktigt obekväm (på ett bra sätt) men när det kommer till nya skräckfilmer så gäspar jag hela filmen, trots toppbetyg och alla som hävdar att det är ”årets läskigaste film”.

Så vad gör man? Är jag helt enkelt för härdad eller vad är det frågan om?
Citera
2026-07-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Jag har varit en riktig skräckfilmsfantast hela mitt liv men ingenting skrämmer mig nu för tiden. Helt sjukt att skräckfilmer fortfarande håller så oerhört hårt i dessa billiga jumpscares och musik som ska låta läskig men som förstör hela upplevelsen. Man är allt för medveten om att det är en film man tittar på, överproducerad dynga rakt av.

Paranormal Activity, dom tre första, är enligt mig riktigt läskiga. Ingen musik, inga billiga jumpscares, bara en kamera och där en lampa tänds mitt i natten när paret sover, ett högt duns hörs, lampan släcks igen och det är hela scenen. Riktigt obehagligt eftersom det inte känns långt ifrån vad som skulle kunna hända i verkligheten.

Jag har sökt mig till diverse videor från deep web osv och vissa har gjort mig riktigt obekväm (på ett bra sätt) men när det kommer till nya skräckfilmer så gäspar jag hela filmen, trots toppbetyg och alla som hävdar att det är ”årets läskigaste film”.

Ta lite psykedeliska droger å se på skräckfilm hög...
Citera
2026-07-10, 01:02
Medlem
man tittar på något mer meningsfullt istället.

skräckfilmer är för efterblivna
Citera
2026-07-10, 01:05
Medlem
Viethatts avatar
Vi människor köper skräckfilmer med pengar för att bli rädda, vad är fel på oss?
Citera
2026-07-10, 01:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad är syftet, så nyskapande är inte fiktion. Gå ut i skogen när det är som mörkast (sen i höst), och uppskatta den verkligheten då istället.
Citera
2026-07-10, 02:37
Medlem
Fantens avatar
Problemet med skräck är att det nästan alltid handlar om det övernaturliga, och jag kan givetvis bara tala för mig själv men jag tror inte riktigt på det. Jag tror inte heller på saker som universell och uråldrig ondska och liknande. Ta Paranormal Activity - om man inte tror på demonbesatthet så blir det liksom bara fånigt.

Första Saw däremot, den var obehaglig på riktigt och inte på grund av all gore.
Citera
2026-07-10, 02:37
Medlem
Citat:

Har du tagit dig an allt möjligt inom genren? Slashers, "creature-feature"? Flera "found-footage" rullar (alltså just Paranormal Activity eller tex V/H&S?)

Sett en del på östasiatisk skräck? Typ smygande skräck från Sydkorea eller Japan?

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
man tittar på något mer meningsfullt istället.

skräckfilmer är för efterblivna

Det finns nog annan film som är bra mer "efterbliven". Typ tonårskomedier och allt med Jackass?

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Problemet med skräck är att det nästan alltid handlar om det övernaturliga, och jag kan givetvis bara tala för mig själv men jag tror inte riktigt på det. Jag tror inte heller på saker som universell och uråldrig ondska och liknande. Ta Paranormal Activity - om man inte tror på demonbesatthet så blir det liksom bara fånigt.

Första Saw däremot, den var obehaglig på riktigt och inte på grund av all gore.

Gör det?
Citera
2026-07-10, 03:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Gör det?
Ja, eller zombies. Undantag finns givetvis som Saw som jag nämnde. Eller varför inte Alien. Men jag är inget superfan av genren så jag har garanterat missat massor och tar tacksamt emot skräck som inte är övernaturligt och heller inte bara ren gore.
Citera
2026-07-10, 03:37
Medlem
Det är bara att stiga rakt ut i verkligheten.
Citera
2026-07-10, 04:40
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Finns mängder av bra kortfilmer inom skräck/thriller-genren på youtube numera. Rekommenderas. Många är 10 ggr bättre än "den mest skrämmande långfilmen detta året". Du kan även spana in David Lynchs filmer i allmänhet ang långfilmer - om du inte gjort det redan. Det finns även guldkorn här å där ang utländska långfilmer i skräck-genren från t ex Spanien och Frankrike - dom blir liksom inte så uppmärksammade internationellt så det är lite klurigt att hitta dom.

Bara ett tips då från YT:

Miss Barton's Famous Cakes - Film Noir Short

https://www.youtube.com/watch?v=RiLLsfpRZls

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det är bara att stiga rakt ut i verkligheten.

Det är fan ett alternativ icke att förakta.
Citera
2026-07-10, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Finns mängder av bra kortfilmer inom skräck/thriller-genren på youtube numera. Rekommenderas. Många är 10 ggr bättre än "den mest skrämmande långfilmen detta året". Du kan även spana in David Lynchs filmer i allmänhet ang långfilmer - om du inte gjort det redan. Det finns även guldkorn här å där ang utländska långfilmer i skräck-genren från t ex Spanien och Frankrike - dom blir liksom inte så uppmärksammade internationellt så det är lite klurigt att hitta dom.

Bara ett tips då från YT:

Miss Barton's Famous Cakes - Film Noir Short

https://www.youtube.com/watch?v=RiLLsfpRZls

Det är fan ett alternativ icke att förakta.
De flesta killar brukar inte vilja kolla skräck ensamma. Speciellt inte om de bor ute på landet.
När jag finns där, helt okej
Citera
2026-07-10, 05:08
Medlem
Jag blir iheller rädd av sådant som musiken eller när saker är orealistiska men är extremt känslig för våld.

Du var antagligen lite sen med att inse det förutsägbara med musiken osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in