Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
AI ger generellt de svar man vill ha. Det är liksom det den är byggd för (det står till och med på ChatGPTs hemsida: "Få svar som är skräddarsydda för dig"). Jag vet inte vad du frågade din AI men den gav svar som du ville ha men inte de svar som du hade behövt. Din AI sa att OSSE-rapporterna inte kunde ge stöd för att de ryska separatisterna dödade fler civila än ukrainarna. Det är helt sant, framförallt av den uppenbara anledningen att ukrainarna dödade fler civila än ryssarna. Men det är också irrelevant för det som vi diskuterade. AI i det här fallet är bara ett verktyg för informationsinsamling. Den kan inte hjälpa dig tänka. Ställer du fel frågor kommer du att få fel svar. Och du kommer inte att ha blivit något klokare av det.
Nåja, HELT irrelevant är det väl knappast. Skulle väl snarare säga att frågorna är besläktade.
Men nu frågade jag också AI om ditt specifika påstående. Se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Varför skulle jag avstå från att dra någon slutsats? Bara för att du är partisk och ohederlig betyder det inte att alla är det. Jag visade på att de flesta massdödsfall av civila under Donbas-konflikten orsakades av ryska separatister. Vilket inte är helt förvånande. Separatisterna hade tillgång till massor av tunga vapen (levererade direkt från ryska lager) men var generellt dåligt utbildade och ledda. Det är inte konstigt att det ledde till ett antal eldledningsmisslyckanden. Hade vi pratat om vilken sida som dödade flest civila hade jag visat på att ukrainarna gjorde det. Vilket inte heller är så konstigt eftersom separatisterna kontrollerade urbana områden med mycket potentiella civila offer medan ukrainarna kontrollerade landsbygden med relativt få civila som kunde råka hamna under beskjutning.
Du VISADE? Hur?
Du PÅSTOD, snarare, att
"de flesta massdödsfall av civila [...] orsakades av ryska separatister". Med hänvisning till OSSE-rapporter som du tydligen har läst.
Det mer specifika påstående du gjorde var att
vid dom tillfällen som 10+ civila dog under samma dag, så var det generellt separatisterna som var skyldiga.
Eftersom du anklagar mig för att tidigare på något sätt ställt ledande frågor till AI så länkar jag här istället till hela konversationen, som även inkluderar mina två frågor:
https://chatgpt.com/share/6a500b0d-d354-83eb-a49c-319940ddab0b
Citat:
The short answer is no. Based on the OSCE Special Monitoring Mission (SMM) reports alone, you cannot reliably conclude that most incidents in which 10 or more civilians were killed in a single day were caused by the separatist side.
[...]
If you focus on the major mass-casualty incidents
If your question is about the approximately dozen worst civilian incidents (for example, Volnovakha bus, Mariupol rocket attack, Kramatorsk, Donetsk trolleybus, shelling of residential districts, etc.), then many of those have been investigated individually, and some have been attributed with varying degrees of confidence to one side or the other by independent investigators. However, the pattern is not simply that "most were caused by the separatists"; rather, responsibility varies by incident, and some cases remain disputed or cannot be conclusively attributed.
Så även om man gör påståendet mer generellt än det du gav, och även om man tar hänsyn till individuella utredningar av de specifika incidenterna, så förefaller det vara långt ifrån solklart att den slutsats du drog är korrekt.
Du påstod tidigare att du kunde dra dom här slutsatserna enbart genom att läsa OSSE-rapporterna, utan att ge några vidare detaljer om saken. Du gjorde även följande påstående:
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Från våren 2014 och framåt var Donbas täckt av OSSE-observatörer som dokumenterade varje våldsamhet och analyserade effekter och orsaker.
Här behövs egentligen inget AI för att avfärda det påståendet som orimligt. Men icke desto mindre:
Citat:
No. The OSCE Special Monitoring Mission (SMM) did not and could not document every act of violence against civilians during the Donbas conflict.
Så du ursäkta mig om jag fortfarande tvivlar på att dina slutsatser är försvarbara. Åtminstone baserat på den källhänvisning du faktiskt angav.