Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Du tänker att exakt det som hände din kompis (EN person) också gällde för alla andra miljontals män som också mönstrade?
(Titta på den här video och begrunda det budskap som förs fram:
https://youtu.be/7Ot4eV6RR14?si=MUncyq5mi4VveMDx)
Värnpliktsarmén bestod av nästan en miljon man. Varje decennium mönstrade närmare en halv miljon man. Mitt intryck av mönstringen är att de lyckades förvånansvärt bra med att klassificera rekryterna och placera dem på passande positioner. Men naturligtvis fungerade det inte till 100%. Några blev felbedömda. En och annan fick frisedel trots att de förmodligen skulle kunna göra värnplikten, och en och annan som borde fått frisedel hann påbörja sin utbildning innan man upptäckte att de inte var lämpliga.
Filmklippet du länkar till handlar om folk som på ett ohederligt sätt försöker få det till att det inte bara är invandrare som begår brott eftersom det minsann finns undantag.
Det var inte det jag på något sätt syftade till. Under inga omständigheter försökte jag förneka att det mestadels var grava handikapp och psykiska störningar som dominerade bland de som fick frisedel.
Det var du som gjorde dig till skyldig till en generalisering. Du formulerade dig som att det inte fanns några undantag. Då påpekade jag att det faktiskt fanns det. Du tror väl inte att min kompis var den enda i sitt slag? Det är längesen jag pratade med honom om detta eftersom vi bor rätt långt ifrån varandra men min gissning angående hans hjärtfel är att man på mönstringen tog det säkra före det osäkra och inte tog ut folk där det fanns en potentiell risk.
Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
När jag började ta mig ut på arbetsmarknaden var ansökningarna mycket mer formella än idag. Ofta hade arbetsgivarna en blankett man skulle fylla i. De kunde se olika ut, men en sak fanns alltid med: Har fullgjort värnplikten? Ja/Nej.
Även här gjorde du dig skyldigt till en generalisering. Du skrev "
Om det var någon som hade fått frisedel uppmärksammades det, på ett negativt vis."
Det enda jag gjorde då var att påpeka att det inom vissa delar av arbetsmarknaden hade utebliven militärtjänstgöring ingen som helst relevans. Min kompis som fick frisedel läste på universitet efter gymnasiet och fick på en gång jobb inom sin valda bransch. Det var som jag uppfattade det inte en kotte som brydde sig om att han inte gjort lumpen.
Idag när var och varannan person läser på universitet har den mist nästan all status den en gång hade men då på 80-talet misstänker jag att den var en minst lika stark indikation på att man var en fullgod samhällsmedborgare som att ha gjort militärtjänst. Inom yrken där det krävdes mera intellektuella färdigheter slog en genomgången universitetsutbildning förmodligen långt mer högre än lumpen.