2026-07-09, 21:33
Medlem
Charles-Lyntons avatar
https://www.euronews.com/my-europe/2026/07/09/ukraine-opens-criminal-probe-after-crowds-attack-army-conscription-vehicle-in-lviv

Ukrainska myndigheter har inlett en brottsutredning efter att en folkmassa i Lviv attackerade och välte ett fordon som tillhörde militärens värnpliktsmyndighet.

Händelsen inträffade i samband med ett försök att kalla in en man till militärtjänst. Enligt ukrainska myndigheter omringades fordonet av människor, som därefter angrep det. Regionala och lokala ledare har fördömt attacken och varnat för att sådana incidenter kan utnyttjas i rysk propaganda.

Vad tror ni att den här utvecklingen säger om stämningen i Ukraina efter flera år av krig? Är detta början på det ukrainska inbördeskriget?

Det ser ut som att den ukrainska försvarsmakten kan behöva inkalla Chang Frick för att få stopp på oroligheterna: https://www.youtube.com/watch?v=FVXCbqTGy2g
Citera
2026-07-09, 21:40
Medlem
Det är väl inget nytt att de som kidnappar män till militärtjänstgöring riskerar att bli misshandlade/dödade?
Citera
2026-07-09, 22:35
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
https://www.euronews.com/my-europe/2026/07/09/ukraine-opens-criminal-probe-after-crowds-attack-army-conscription-vehicle-in-lviv

Ukrainska myndigheter har inlett en brottsutredning efter att en folkmassa i Lviv attackerade och välte ett fordon som tillhörde militärens värnpliktsmyndighet.

Händelsen inträffade i samband med ett försök att kalla in en man till militärtjänst. Enligt ukrainska myndigheter omringades fordonet av människor, som därefter angrep det. Regionala och lokala ledare har fördömt attacken och varnat för att sådana incidenter kan utnyttjas i rysk propaganda.

Vad tror ni att den här utvecklingen säger om stämningen i Ukraina efter flera år av krig? Är detta början på det ukrainska inbördeskriget?

Det ser ut som att den ukrainska försvarsmakten kan behöva inkalla Chang Frick för att få stopp på oroligheterna: https://www.youtube.com/watch?v=FVXCbqTGy2g

Du har säkert rätt, men för att visa din neutralitet kan du posta information från källor som inte finansieras av Orban-kopplade Alpac Capital.
Citera
2026-07-09, 22:52
Medlem
Den lilla inblick jag har säger mig att den ukrainska (och ryska) stridsmoralen är låg. Liten del av befolkningen som mobiliserats. Det rör sig knappast om ett ”totalt” krig som i Finland under ww2.
Citera
2026-07-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Kan inte du förklara när han påstod något av det?
Han skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Skönt att i alla fall några människor även i Ukraina ifrågasätter krigsmaskineriet. Kan tänka mig att det är rätt trötta på det i Ryssland också.

Att tvinga människor att döda andra människor är vansinne.
När det gäller att försvara sitt land mot undergång, så ska man självklart döda attackerande soldater och också i värsta fall tvinga landsmän att göra detsamma.
Citera
2026-07-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om du ber om ursäkt för ditt argumentationsfel och personangrepp så ger jag dig gärna min syn på saken.
Jag ser ingen anledning till det. Du har även i tidigare inlägg uttryckt din frustration över att det alltid är fel att döda andra människor. Om det inte också betyder att det är fel att försvara sig mot attackerande ryssar, så har du formulerat dig fel.
Citera
2026-07-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag ser ingen anledning till det.
Och det respekterar jag.
Citera
2026-07-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
När det gäller att försvara sitt land mot undergång, så ska man självklart döda attackerande soldater och också i värsta fall tvinga landsmän att göra detsamma.

De som vill det kan göra det ja. Om inte den ryska militären behöver köra runt och kidnappa folk på gatorna så borde inte den ukrainska militären behöva det heller. Varför åker inte du dit och försvar dem mot undergång? Du verkar mer motiverad än dessa män som de måste kidnappa.
Citera
2026-07-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
De som vill det kan göra det ja. Om inte den ryska militären behöver köra runt och kidnappa folk på gatorna så borde inte den ukrainska militären behöva det heller. Varför åker inte du dit och försvar dem mot undergång? Du verkar mer motiverad än dessa män som de måste kidnappa.
Men det är inte kidnappning, det är en lagstadgad plikt dom smiter från.
Ungefär som att någon dömd inte infinner sig på anstalt för att avtjäna sitt utdömda straff.
Citera
2026-07-10, 02:11
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Den lilla inblick jag har säger mig att den ukrainska (och ryska) stridsmoralen är låg. Liten del av befolkningen som mobiliserats. Det rör sig knappast om ett ”totalt” krig som i Finland under ww2.

Du får ta in längden på kriget också, detta är anledningen till att det betas av ukrainare så att de måste leta bland de som flytt till EU.
Citera
2026-07-10, 08:56
Medlem
Enligt uppgifter (har ingen aning om det stämmer så ta detta med en stor nypa salt):

Film när de arresterar de som deltog vid protesten:
https://streamable.com/b8a8rd

Och en film där de får göra offentlig avbön som i Nordkorea:
https://streamable.com/mpiz5n
Citera
2026-07-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är det inte en mänsklig rättighet att fly från krig?
Eller gäller det bara araber o negrer?

Om folket inte vill offra sina liv är det inte då kidnappning?

Det vore bättre om man alltid skickade politikerna i första ledet. Då skulle sådana här situationer plötsligt försvinna över natten.
Nä.
Det är bara fegisar och mjölkryggar som inte vill försvara sina nära och sitt moderland.
Där ingår svaret på varför mena osv sitter här och slickar på en glass medans deras olycksbröder, ihop med europeiska och amerikanska ungdomar gjorde jobbet åt dom i derar hemländer.

Folket har ingen talan, och ska ej heller ha det, vi har valt våra ledare och borde därför följa deras order.

Sedan håller jag ned om att ledarna borde göra upp först, kanske duellera eller något sånt, vad vet jag...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-10 kl. 09:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in