2026-07-09, 18:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Och jag antar att det är en delförklaring till loven tillbaka till Skandia? Få se resultatet med egna ögon och insupa stämningen?

Ska du börja tro på SE som gärningsman nu också bara för att du ”hittat” en liten bisats i ett förhör? Du verkar ju åtminstone ha fått för dig att det är en besvärande omständighet där inne i fantasivärlden.

I verkliga världen tyckte Anna-Lisa Gahn inte alls att det var något konstigt att uttrycka sig så. Hon instämde rent av i Engströms omdöme:

”Och då sa han, han var så liten, och då sa jag på en gång att Olof Palme var väldigt liten, han var inte mycket längre än vad jag är. Och då sa han, ja jag har aldrig träffat honom.”

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-04

Olof Palme var helt enkelt inte speciellt lång, och om man aldrig träffat honom kanske man föreställde sig honom som längre.

Mystery solved.
Citera
2026-07-09, 18:46
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ska du börja tro på SE som gärningsman nu också bara för att du ”hittat” en liten bisats i ett förhör? Du verkar ju åtminstone ha fått för dig att det är en besvärande omständighet där inne i fantasivärlden.

I verkliga världen tyckte Anna-Lisa Gahn inte alls att det var något konstigt att uttrycka sig så. Hon instämde rent av i Engströms omdöme:

”Och då sa han, han var så liten, och då sa jag på en gång att Olof Palme var väldigt liten, han var inte mycket längre än vad jag är. Och då sa han, ja jag har aldrig träffat honom.”

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-04

Olof Palme var helt enkelt inte speciellt lång, och om man aldrig träffat honom kanske man föreställde sig honom som längre.

Mystery solved.

Jisses

Man ska alltid läsa material man inte håller med om och testa nya vinklar. Ta en paus från mammas källare och ge dig ut i solen, Flashback finns kvar.
Senast redigerad av H24 2026-07-09 kl. 19:05.
Citera
2026-07-09, 19:14
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jisses

Man ska alltid läsa material man inte håller med om och testa nya vinklar. Ta en paus från mammas källare och ge dig ut i solen, Flashback finns kvar.

Bra då att jag kunde bidra med lite verklighetsförankring i form av en verklig väktare. Innan du snurrade helt av banan.

ALG gör en verklighetsförankrad, normal tolkning av Engströms kommentar.

Att läsa in ett ”hånfullt förminskande” känns mer som något verklighetsfrånvända källarungkarlar gör.
Citera
2026-07-09, 19:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Fantombilden föreställer inte mördaren.
Det är väl bara en hypotes bland andra?

Fantombilden torde dock inte föreställa SE.
Citera
2026-07-09, 19:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Är det någon tidigare i tråden som studsat på den här (fetat)? Hade kunnat tolkats som ett hånfullt förminskande.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Ja, både TP, Filter och säkert andra har reagerat på att det verkligen är något en GM kan tänkas uppleva. Palme har sjunkit ihop och ligger i en liten hög framför Stig som hinner ta in detta innan flykten. Han detroniserade Palme rent fysiskt. Från karismatisk, älskad (och hatad) och beundrad ledare i armkrok med sin (av många uppfattad som arroganta) beundrande hustru, till en säck på trottoaren.
Jag tror till och med att Filter jämförde OPs döda kropp med en hopknycklad tom Cola-burk.

En jämförelse bara en mördare kunde göra enligt Filter.

Om man försöker hålla sig objektiv här framstår Filter som "den lite stolliga redaktionen".
Citera
2026-07-09, 19:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det fanns gott om personer som saknade uppehållstillstånd i krokarna runt Träsket och Malmskillnadsgatan, bland annat från Sydamerika och Mellanöstern. Dessa hade alla tänkbara skäl att vilja undvika en polisinsats i området.
SE var född i Indien vilket PH vaket påpekade i sitt PM.

Tydligen bör SE misstänkas bara på den grunden enligt PH även om GMP var mer fokuserad på Marocko, Iran och Libanon när de analyserade mördarens utseende.

Edit: Kom inte AZ från Nordafrika? Atlasbergen rent av? Tydligen var han också i området efter mordet.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-09 kl. 19:46.
Citera
2026-07-09, 19:46
Medlem
ursprungligens avatar
fp.
Citera
2026-07-09, 19:50
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Väldigt osannolikt att GM skulle stryka runt på det sättet i det området, vid den tiden. Papperslös migrant är mitt tips, helt orelaterad till MOP. Dessa undvek VD1 och poliser som Tell & Piltz som pesten. Han var nog mer än lovligt nervös när han såg fantombilden och började se scenariot att han blir hängd för MOP.
Citera
2026-07-09, 19:53
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Och jag antar att det är en delförklaring till loven tillbaka till Skandia? Få se resultatet med egna ögon och insupa stämningen?

Det tror jag inte. Han är ju svårt medtagen/i upplösningstillstånd när han återvänder till Skandia. Detta botar han med kaffe i avskildhet på sitt rum som till skillnad från övriga kontorsrum i byggnaden, går att låsa. Kanske han gömmer vapnet i sitt kassaskåp. Han kan inte riskera att stoppas på vägen hem.
Citera
2026-07-09, 19:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vet man med säkerhet vem teknerskan som låg bakom fantombilden var? SE har få likheter med fantombilden. /.../
Exakt. Mannen på den där (förvånansvärt detaljerade) teckningen stämmer inte på något sätt alls överens med SE:s utseende, nästan lite för olikt för att vara sant. Man skulle nästan kunna säga att det är en klockren beskrivning av Icke-SE:s utseende. Starkare stöd för "två-olika-personer-teorin" än så här kan man nog inte få, och det var väl också just den här teckningen som tog död på intresset för SE som gärningsman.

Intressant också att den här mördaren skall ha vikit av höger runt hörnet in på Snickarbacken, just där den blå Opeln skall ha stått och väntat. Spännande överensstämmelser alltså mellan tecknerskans och Opelkvinnans respektive vittnesmål.
Senast redigerad av Draifos 2026-07-09 kl. 19:56.
Citera
2026-07-09, 19:55
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Väldigt osannolikt att GM skulle stryka runt på det sättet i det området, vid den tiden. Papperslös migrant är mitt tips, helt orelaterad till MOP. Dessa undvek VD1 och poliser som Tell & Piltz som pesten. Han var nog mer än lovligt nervös när han såg fantombilden och började se scenariot att han blir hängd för MOP.

Själv tror jag att teckningen visar Jokso när han springer från sin bil på Tysta gränd. Ser onekligen ut som han. Tecknerskan minns väl hur hon har sett en kriminell karismatisk jugge springandes och detta minns hon. Han stack ju ut.
Citera
2026-07-09, 19:58
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:

Nej det är inte bara en hypotes bland andra. Fantombilden föreställer inte GM utan någon annan som springer, inte på mordplatsen eller i mördarens fotspår men i centrala Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in