2026-07-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Trump verkar tappa intresse för sitt "mission from God" så fort oljepriserna går upp eller börsen går ner.

Han har tänkt sig krossa regimen under sin presidentperiod. Så han lär använda kärnvapen om inget annat hjälper.
Citera
2026-07-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Tror du att Israel och USA någonsin kommer att lyckas krossa regimen i Iran?

USA och Israel har alla möjligheter att bomba regimen och dess mordiska hantlangare åt helvete men hindras av sin självpåtagna humanism. USA fällde 30 miljoner flygbomber över Vietnam men har endast fällt några tiotusen över Iran. Än finns således mycket att göra. Personligen bryr jag mig mycket litet om vilka som styr Iran. Det är Irans folk som skall störta sin regim om de så önskar. Jag bryr mig primärt om att Iran inte skall få ha några kärnvapen. Det målet är enklare att uppnå än regimskifte.
Citera
2026-07-09, 19:52
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Tror du att Israel och USA någonsin kommer att lyckas krossa regimen i Iran?

Markinvasion antingen USA och Israel själva eller kurderna!
Citera
2026-07-09, 19:54
Medlem
Citat:
Han har tänkt sig krossa regimen under sin presidentperiod. Så han lär använda kärnvapen om inget annat hjälper.

Kärnvapen hjälper inte heller. Tvärtom skulle det göra regimen starkare - inte ens starka regimmotståndare skulle våga verka vara på samma sida som någon som atombombar landet.
Citera
2026-07-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
USA och Israel har alla möjligheter att bomba regimen och dess mordiska hantlangare åt helvete men hindras av sin självpåtagna humanism. USA fällde 30 miljoner flygbomber över Vietnam men har endast fällt några tiotusen över Iran. Än finns således mycket att göra. Personligen bryr jag mig mycket litet om vilka som styr Iran. Det är Irans folk som skall störta sin regim om de så önskar. Jag bryr mig primärt om att Iran inte skall få ha några kärnvapen. Det målet är enklare att uppnå än regimskifte.

Bra svar.
Men enklare på 60-talet när bomberna inte var så dyra. Och ingen brydde sig om civila.
Jag tror det är omöjligt att uppnå ett kärnvapenfritt Iran utan regimskifte.
Citera
2026-07-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Markinvasion antingen USA och Israel själva eller kurderna!

För svårt. Och kurderna är vana att bli lurade så de lär inte ställa upp heller.
Citera
2026-07-09, 20:07
Medlem
folk som sitter o klagar på oljepriset. är den inte på ca 70 dollar fatet nu eller ?
Citera
2026-07-09, 20:16
Medlem
skogsmarans avatar
Ett Iran UTAN kärnvapen som försöker klösa till sig kontroll över alla transporter i Hormuz eller ett Iran MED kärnvapen som hotar med kärnvapenkrig om man inte får kontroll över alla transporter i Hormuz (samt senare att USA avskaffar alla baser i regionen, och att Israel upplöses, och att utöva påtryckning mot precis vad som helst, ...). Det blir bara värre ju längre man väntar med att ta striden på riktigt med Iran.
Citera
2026-07-09, 20:26
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
USA har alltså i morse bombat Ogtay Khan-bron, som utgör en flaskhals på den internationella järnvägskorridoren som binder samman Iran med Turkmenistan, Kazakstan och i förlängningen Kina och Ryssland.

Om Iran trodde att man kunde motstå en sjöblockad genom att öka transporterna på land har USA nu markerat att det inte kommer tillåtas.
Man får kanske dra den i natt igen.

"Iranian state TV said Thursday that a railway bridge on the Tehran-Mashhad route in northeastern Iran, hit by a US airstrike on Wednesday, had been repaired in less than 15 hours and was usable again, allowing passenger trains to resume safe passage"

Det är väl samma bro, eller var det fler?

Här är bilder på skadorna på bron (tror jag i alla fall)
https://www.instagram.com/reel/DakufTmDz8U/

Kan man reparera de skadorna på 15 timmar så att den är säker?

Ber om ursäkt om det är 3 helt olika broar eller om det är ai genererat.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-09 kl. 20:28.
Citera
2026-07-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Man får kanske dra den i natt igen.

"Iranian state TV said Thursday that a railway bridge on the Tehran-Mashhad route in northeastern Iran, hit by a US airstrike on Wednesday, had been repaired in less than 15 hours and was usable again, allowing passenger trains to resume safe passage"

Det är väl samma bro, eller var det fler?

Här är bilder på skadorna på bron (tror jag i alla fall)
https://www.instagram.com/reel/DakufTmDz8U/

Kan man reparera de skadorna på 15 timmar så att den är säker?

Ber om ursäkt om det är 3 helt olika broar eller om det är ai genererat.

Det skall ha bombats broar såväl under onsdagen som torsdagen. Ogtay Khan-bron bombades idag och kan således inte vara den bro som iransk media menar är reparerad. Det verkar handla om olika järnvägslinjer dessutom.
Citera
2026-07-09, 20:36
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Det skall ha bombats broar såväl under onsdagen som torsdagen. Ogtay Khan-bron bombades idag och kan således inte vara den bro som iransk media menar är reparerad. Det verkar handla om olika järnvägslinjer dessutom.
Ok.

Tack
Citera
2026-07-09, 20:53
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Ger dig rätt till viss del, men situationen påminner om Sovjets intåg i Afghanistan. Väst var livrädda för deras möjlighet att kunna kontrollera Hormuz. Detta beskrivs väl i boken "The Real War" av Richard Nixon.

Jag citerar här Nicholas J. Spykman:

Citat:
"neither does the entire foreign policy of a country lie in geography, nor does any part of that policy lie entirely in geography. The factors that condition the policy of states are many; they are permanent and temporary, obvious and hidden; they include, apart from the geographic factor, population density, the economic structure of the country, the ethnic composition of the people, the form of government, and the complexes and pet prejudices of foreign ministers; and it is their simultaneous action and interaction that create the complex phenomenon known as "foreign policy.""

Men han sa också:

Citat:
"Geography is the most fundamental factor in foreign policy because it is the most permanent."

Så geografin skapar ständiga imperativ i utrikespolitiken, men innebär inte att det alltid bara finns en enda politisk linje som är möjlig och realistisk. Andra faktorer har också betydelse, inte minst institutioner och de människor som befolkar dem och deras omdöme -- vilket påverkar vilka beslut som fattas, även om begränsningar som geografi tenderar sätta ramarna.

Att Mossadegh innebar nåt slags kommunistiskt förstadium för att han förstatligande oljan -- som britterna hade kontrollerat lejonparten av -- var en massiv felbedömning från det amerikanska etablissemanget.

Stalins reträtt 1946 visade f.ö. att Sovjet kunde pressas tillbaka i Iran utan spektakulära statskupper från CIA/MI6.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in