2026-07-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Jag tror ju inte att gud existerar, definitivt inte den judiska guden.

Jag vet att du inte tror att Gud existerar, vi diskuterar hypotetiskt.

Citat:
Men låt oss säga att han skapade oss. Du tror då alltså att vi har helt fri vilja?

Det beror på vad du menar. Jag menar att vi är skapade med fri vilja som gör att vi kan välja vad vi ska göra under dagen, välja vad vi ska prata om, välja vilken mat vi ska äta, välja om vi ska hjälpa en vän o.s.v. Men det innebär också att man kan välja att göra dåliga/onda saker.

Däremot kan vi inte välja att flyga som fåglar, som jag misstänker att du skulle argumentera emot med.
Citera
2026-07-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag vet att du inte tror att Gud existerar, vi diskuterar hypotetiskt.

Det beror på vad du menar. Jag menar att vi är skapade med fri vilja som gör att vi kan välja vad vi ska göra under dagen, välja vad vi ska prata om, välja vilken mat vi ska äta, välja om vi ska hjälpa en vän o.s.v. Men det innebär också att man kan välja att göra dåliga/onda saker.

Däremot kan vi inte välja att flyga som fåglar, som jag misstänker att du skulle argumentera emot med.
Nej så korkat tänkte jag inte argumentera. Men jag är tveksam till att vi har någon egentlig fri vilja alls. Vi har förvisso illusionen av fri vilja.
Citera
2026-07-09, 18:14
Medlem
Citat:
Vad är ett djur enligt dig? Verkar som om vi har olika definitioner.

Den definition som har funnits i tusentals år, och den definition som bibeln har, att människan är inget djur.

Människan är skapad till Guds avbild, djur är inte skapade till Guds avbild, och människan skulle råda över djuren:

"Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss. De ska råda över havets fiskar och himlens fåglar, över boskapsdjuren och hela jorden och alla kräldjur som rör sig på jorden.” Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem." (1 Mose 1:26-27 Bibel2000)
Citera
2026-07-09, 18:28
Medlem
Citat:
Nej så korkat tänkte jag inte argumentera.

Det är så vissa ateister har argumenterat.

Citat:
Men jag är tveksam till att vi har någon egentlig fri vilja alls. Vi har förvisso illusionen av fri vilja.

Är det alltså inte du som väljer med vilka ord du skriver på FB?
Citera
2026-07-09, 18:30
Medlem
Citat:
Vad är ett djur enligt dig? Verkar som om vi har olika definitioner.

Du svarade inte på det här:

Det är underligt att det är enbart människan som stiftar lagar och skipar rättvisa, varför finns det inte åtminstone en art som är ett mellanting mellan schimpansen och människan.

Sedan svarade du inte på att logiskt så borde det finnas individer i olika utvecklingsnivåer enligt evolutionsteorin, som säger att utvecklingen sker mycket mycket mycket långsamt. Hur kommer det sig att alla människor ligger på samma utveckling/intelligensnivå? Eller menar du att vissa grupper av människor är närmare släkt med neandertalare?
Citera
2026-07-09, 18:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Hur fungerar det där med att människorna blev förlåtna av att Jesus dog? Hur kan hans död medföra förlåtelse och förlåtelse för vad? Vilka blev förlåtna? Alla då levande personer? Alla inklusive senare födda också?
Alla människor som levde när Jesus dog samt alla efteråt är förlåtna. Om du dog precis innan Jesus så missade du och då vart det ingen förlåtelse. Du skulle dött senare helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Har du verkligen tänkt över det ordentligt?
Det kan vara svårt att förstå vad första synden är och vad för skillnad det gör att en man för 2000 år sedan dog för att betala av en skuld?
Det är lätt att bara följa andra i deras babbel och köra på utan att själv förstå.
Nej de första synderna står ju i bibeln. Det är först efteråt som det börjar bli svårt att hålla reda på dem.
Adam och Eva syndade genom att inte lyda gud. De blev utsparkade från Eden och fick tre söner. En son mördade en annan son och begick därmed nästa synd. Synderna står i den ordningen för att synder mot gud är allvarligare än synder mot andra människor (såklart).
Citera
2026-07-09, 18:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Alla människor som levde när Jesus dog samt alla efteråt är förlåtna. Om du dog precis innan Jesus så missade du och då vart det ingen förlåtelse. Du skulle dött senare helt enkelt.

Har du någon källa till det påståendet? Jag tror på Jesus budskap om att Gud är god och barmhärtig och till och med förlåter förstockade kristna och deras dumheter.
Citera
2026-07-09, 19:04
Medlem
Citat:
Den definition som har funnits i tusentals år, och den definition som bibeln har, att människan är inget djur.

Människan är skapad till Guds avbild, djur är inte skapade till Guds avbild, och människan skulle råda över djuren:

"Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss. De ska råda över havets fiskar och himlens fåglar, över boskapsdjuren och hela jorden och alla kräldjur som rör sig på jorden.” Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem." (1 Mose 1:26-27 Bibel2000)
Det är väl möjligen en definition på vad människan inte är, inte en definition på vad ett djur är.
Citera
2026-07-09, 19:11
Medlem
Citat:

Det är underligt att det är enbart människan som stiftar lagar och skipar rättvisa, varför finns det inte åtminstone en art som är ett mellanting mellan schimpansen och människan.

Sedan svarade du inte på att logiskt så borde det finnas individer i olika utvecklingsnivåer enligt evolutionsteorin, som säger att utvecklingen sker mycket mycket mycket långsamt. Hur kommer det sig att alla människor ligger på samma utveckling/intelligensnivå? Eller menar du att vissa grupper av människor är närmare släkt med neandertalare?
Det finns ju olika arter, om vi kallar det utvecklingsnivåer så är ju olika primater (varav människan är en) på olika nivåer. De arter som inte hade tillräckliga överlevnadsattribut (t ex ”ungefär som Homo Sapiens” fast mer korkade) blev väl utkonkurrerade. Man känner inte till allt som har hänt.
Citera
2026-07-09, 19:20
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Nej de första synderna står ju i bibeln. Det är först efteråt som det börjar bli svårt att hålla reda på dem.
Adam och Eva syndade genom att inte lyda gud. De blev utsparkade från Eden och fick tre söner. En son mördade en annan son och begick därmed nästa synd. Synderna står i den ordningen för att synder mot gud är allvarligare än synder mot andra människor (såklart).
Nu babblar du utan att förstå någonting.
Inget stämmer men det bryr du dig inte om utan bara tar hand med andra blinda och ni alla kommer falla i diket, som det så riktigt står.
Citera
2026-07-09, 19:22
Medlem
Citat:

Om det hade funnits en art mellan schimpanserna och människorna (vad nu det betyder) hade du frågat varför det inte finns någon art mellan dessa och människan.
Ja vissa är mer släkt med neandertalare än andra, europeer bl a.
Citera
2026-07-09, 20:08
Medlem
Citat:
Det är väl möjligen en definition på vad människan inte är, inte en definition på vad ett djur är.
djur djuret, plural djur, bestämd form plural djuren
ORDKLASS: substantiv
UTTAL:

typ av varelse som (normalt) har förmåga att förflytta sig och fritt söka sin föda m.m.; särsk. om arter med sinnesorgan och rörelseorgan som kan liknas vid människans

https://svenska.se/?activeTab=so&q=djur&exactMatch=true&id=136391
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in