2026-07-09, 17:10
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Så sannt det blev. Flytta målstockarna helt enkelt. Ett beslut om att sälja blev ett påskrivet avtal.

Du skriver att Trump säljer flygplan. Men något sådant beslut att göra det är alltså inte ens taget.

Trump har sagt att han kanske kommer fatta det beslutet. Vilket inte Grekland och Israel gillar.

Här är vi för tillfället.

Publecerat för ca 20 timmar sedan.
US President Donald Trump said Wednesday that he remains undecided on a potential sale of F-35 fighter jets to Turkey, following the NATO Summit in Ankara.
https://www.ekathimerini.com/politics/foreign-policy/1309030/trump-undecided-on-sale-of-f-35s-to-turkey/

Alltså han håller inte på att sälja, han håller på att fundera på det.

Påskrivet avtal är det ingen som nämt förutom du.

Åh, det är så fint att se när ni mobiliserar hela brigaden och gemensamt attackerar meningslösheter. Ingenting ger mig mer bekräftelse på att det jag skriver tar sig in under skinnet på er än en sån här Grand Slam.

Allt detta genom så icke-kontroversiella grejer som att vara emot etnisk rensning, att se Irans invånare som människor, att förstå värdet av FN, att anse att suveräna stater har rättigheter, att vara källkritisk mot organisationer som har intressen i konflikten och att ogilla att barn sprängs i luften/svälts hhjäl. Det måste betyda att jag har bra schvung i mina formuleringar.

Tack för fin feedback guys!
Citera
2026-07-09, 17:17
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Åh, det är så fint att se när ni mobiliserar hela brigaden och gemensamt attackerar meningslösheter. Ingenting ger mig mer bekräftelse på att det jag skriver tar sig in under skinnet på er än en sån här Grand Slam.

Allt detta genom så icke-kontroversiella grejer som att vara emot etnisk rensning, att se Irans invånare som människor, att förstå värdet av FN, att anse att suveräna stater har rättigheter, att vara källkritisk mot organisationer som har intressen i konflikten och att ogilla att barn sprängs i luften/svälts hhjäl. Det måste betyda att jag har bra schvung i mina formuleringar.

Tack för fin feedback guys!
Ok.

Oklart för mig om du förstår.

Alltså Trump är inte i Turkiet och säljer F-35 som du hävdade.

Det kan hända att han kommer att göra det. Han har antytt det. Vilket har skapat reaktioner hoss speciellt Grekland och Israel. Man ser det som ett säkerhetshot för sina länder.

Nu vet jag inte vad som händer med dig, du tar av.

Jag försökte vara lite schysst och förklara för dig då det såg ut som om du missförstått situationen.

Missförstår situationer har alla gjort någon gång, det är ok att göra det.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-09 kl. 17:20.
Citera
2026-07-09, 17:50
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ok.

Oklart för mig om du förstår.

Alltså Trump är inte i Turkiet och säljer F-35 som du hävdade.

Det kan hända att han kommer att göra det. Han har antytt det. Vilket har skapat reaktioner hoss speciellt Grekland och Israel. Man ser det som ett säkerhetshot för sina länder.

Nu vet jag inte vad som händer med dig, du tar av.

Jag försökte vara lite schysst och förklara för dig då det såg ut som om du missförstått situationen.

Missförstår situationer har alla gjort någon gång, det är ok att göra det.

Som JAG hävdade? Netanyahu hävdade det i en intervju på CNN i förrgår, som jag länkade till i inlägget jag skrev igår.

Nu känner jag att vi bara får gå vidare och låta dessa valda missförstånd från eran sida bero. Vi har redan ältat det orimligt mycket. Det var en liten sidenote bara, som svar på att en israelisk företrädare i tråden hyllade Trump som kung.
Citera
2026-07-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så kriget lär fortsätta länge ?

Det är svårt att säga. Båda sidor har intresse av deeskalering, samtidigt som båda sidor är väldigt måna om kontroll över sundet genom att se till att det är "den egna" farleden som gäller. Det verkar vara det enda riktiga kravet som USA har kvar, och då Iran också är rätt hårda på den punkten kan det alltså bli oroligt ett tag till. Å andra sidan är det kanske något som Iran vill spela på för att vinna någon annan fördel i en överenskommelse med amerikanerna. I slutändan så är det mycket svårt för USA att förhindra Iran från att skrämma bort sjötrafik.
Citera
2026-07-09, 18:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är det någon som överhuvudtaget tror man kan få fred med Iran via ett avtal?
Hopplöst och då finns det nog bara möjligheten att bomba dem tillbaka till stenåldern som faktiskt Trump sagt.

Den enda sårbarhet som det religösa packet tycks bry sig om är den ekonomiska sårbarheten.
För att öka den behöver av nöden civil infrastruktur involveras. Strategiska vägbroar och järnvägsbroar skulle kunna vara lämpliga mål.

Likaså borde det ses till att oljeleveranser från Khargön upphör, eller att blockaden av Iranska hamnar återupptas.
Citera
2026-07-09, 18:24
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så kriget lär fortsätta länge ?
Ja. Det finns inget slut i sikte.
Citera
2026-07-09, 18:33
Medlem
LeeVans avatar
Kina hotade häromdagen med att om inte Iran slutade angripa fartyg i sundet så kommer Kina att stänga ner järnvägen som i förlängningen går till Iran.

Som det är nu så är det bara Iranska oljefartyg som pasrar sundet. Helt paradoxalt, givet omständigheterna.
Citera
2026-07-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Blir svårt om usa kommer fortsätta bomba hårt och deras så kallade ayatolla lyser med sin frånvaro och frågan är om han ens är vid liv idag

Revolutionsgardet är väl de som styr egentligen?
Citera
2026-07-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det är svårt att säga. Båda sidor har intresse av deeskalering, samtidigt som båda sidor är väldigt måna om kontroll över sundet genom att se till att det är "den egna" farleden som gäller. Det verkar vara det enda riktiga kravet som USA har kvar, och då Iran också är rätt hårda på den punkten kan det alltså bli oroligt ett tag till. Å andra sidan är det kanske något som Iran vill spela på för att vinna någon annan fördel i en överenskommelse med amerikanerna. I slutändan så är det mycket svårt för USA att förhindra Iran från att skrämma bort sjötrafik.

Taktiska kärnvapen tror jag Trump kommer använda.
Citera
2026-07-09, 18:48
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kina hotade häromdagen med att om inte Iran slutade angripa fartyg i sundet så kommer Kina att stänga ner järnvägen som i förlängningen går till Iran.
...

Har du nån källa på det?

Det enda jag hittar är tvärtom, att Kina bygger ut järnvägsförbindelserna till Iran.

- - -

Kina har inte ännu kommenterat den amerikanska attacken mot den iranska järnvägsbron i natt, men har tidigare i rätt skarpa ordalag kritiserat USA för angrepp mot civil infrastruktur. Kinas utrikesdepartement sa t.ex. så här när USA förstörde "B1"-bron i norra Iran i april:

"The military actions taken by the United States and Israel against Iran were conducted without authorization by the UN Security Council and are in clear violation of international law."
Citera
2026-07-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Blir det ytterligare attacker ikväll ? Så länge iran kan attackera hormus sundet så kommer dom fortsätta vara ett hot

Tveksamt, de senaste bestraffningen för Irans muslimska beteende var mer än 10ggr så kraftfull (antal mål osv) som den senaste gången Iran attackerade civila i Hormuz.
Attacken mot viss iransk infrastruktur tex en skarp varning för hur amerikanskt svar kan komma att utvecklas.

Kanske, men börjar dom bete sig så kan det ju finnas mycket bra saker i slutändan. Kanske blir tom Naknekejsarens dröm om 300 BUSD till Iran verklighet nån gång i en avlägsen framtid?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-07-09 kl. 18:53.
Citera
2026-07-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men Trump visar ju bara bilder på gamla attacker, USA har helt enkelt inte råd att bomba något mera

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-delade-gamla-iranbilder-en-ar-ai-manipulerad

Vad bra då att framförallt iranier har spridit gott om bilder, filmer och information som visar omfattningen på USAs bestraffnings-attacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in