2026-07-09, 17:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Bra du äntligen medger att det inte är nåt nytt ytan har använts i flera år.

Citera vad det är du syftar på i artikeln.

Jag gjorde det. I Gaza har man inte räknat antal döda per dag utan använt "projektioner", d.v.s åsikter. Det står t.o.m i rapporten. Det står också vilket underarmsmått de använt. Det står också att de INTE räknat bort personer som är skadade eller har andra sjukdomar som cancer och dylikt, vilka de ALLTID ANNARS räknar bort, det står t.o.m på IPCs hemsida att de SKA BORTRÄKNAS.
Citera
2026-07-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag gjorde det. I Gaza har man inte räknat antal döda per dag utan använt "projektioner", d.v.s åsikter. Det står t.o.m i rapporten. Det står också vilket underarmsmått de använt. Det står också att de INTE räknat bort personer som är skadade eller har andra sjukdomar som cancer och dylikt, vilka de ALLTID ANNARS räknar bort, det står t.o.m på IPCs hemsida att de SKA BORTRÄKNAS.

Källa?
Citera
2026-07-09, 17:51
Medlem
Citat:

Citera där det står att folk med andra sjukdomar ska räknas bort.

Citera delen där de nämner projektionerna. Dina egna tolkningar av saker är inte vatten värt.
Citera
2026-07-09, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Citera där det står att folk med andra sjukdomar ska räknas bort.

Citera delen där de nämner projektionerna. Dina egna tolkningar av saker är inte vatten värt.

Jag har redan gjort det många gånger både här i tråden och i de andra trådarna.
Citera
2026-07-09, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Källa?

Sidan som du citerar, IPC. Du frågade precis samma sak häromdagen och då länkade jag sidan som du skulle lista till och då skrev du att jag ljög, kommer du ihåg det? Jag rapportade dig då för trams.
Citera
2026-07-09, 17:55
Medlem
Citat:
Sidan som du citerar, IPC.

ICP deklarerade officiellt svält i augusti 2025.

Citat:
Famine was officially confirmed in the Gaza Strip on August 22, 2025, by the Integrated Food Security Phase Classification (IPC), marking the first time this threshold has been met in the Middle East region. The declaration indicated that 641,000 people in the Gaza Governorate were experiencing catastrophic hunger (IPC Phase 5), characterized by widespread starvation, destitution, and preventable deaths.

The famine was driven by an Israeli blockade during the Gaza war, which prevented essential food and humanitarian aid from entering the territory, alongside airstrikes that destroyed local food infrastructure such as bakeries and mills. UN agencies including the FAO, UNICEF, WFP, and WHO described the crisis as a "man-made disaster" and called for an immediate ceasefire and unhindered humanitarian access to halt further mortality.

While the IPC analysis projected the famine would spread to other governorates like Deir Al Balah and Khan Younis, a subsequent report in December 2025 confirmed that no areas of the Strip were currently classified in famine following an October ceasefire and improved aid access. However, UN agencies warned that the gains were fragile, with 1.6 million people (77% of the population) still facing high levels of acute food insecurity and hundreds of thousands at risk of slipping back into famine without sustained support.
Citera
2026-07-09, 17:57
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Okej, men VARFÖR gjorde man då detta?

Fanns det kanske speciella omständigheter i Gaza? Hade man data av låg kvalitet? Hade datan blivit förstörd? Etc etc.

Att IPC, som är en helt apolitisk organisation, skulle ha ett horn i sidan till Israel och därför sätta hela sitt rykte på spel för att tvåla dit dom för en påhittad svält är en otroligt kreativ anklagelse. På gränsen till surrealistisk.

Detta är människor som brinner för att förebygga och förhindra svält, du menar på allvar att dom skulle välja att rasera hela sitt rykte och därmed försämra siba möjligheter att få gehör för sina rapporter framåt, för att Israel ska få dålig PR?

Vad skulle vara anledningen till att man tappar huvudet så fullständigt just här menar du? Och varför har inga medier snappat upp det hela?
Citera
2026-07-09, 17:57
Medlem
Om nu terroristerna svälter, vad är problemet?
Citera
2026-07-09, 17:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
ICP deklarerade officiellt svält i augusti 2025.

Ja, men läs vilka kriterier som användes och se vad som används i definitionen: https://www.ipcinfo.org/famine-facts/

Citat:
What is Famine?

The IPC defines Famine (IPC Phase 5) as a situation in which widespread starvation and destitution, acute malnutrition, and deaths are occurring concurrently. More specifically:

20% of households in an area face an extreme lack of food and a near complete collapse of their livelihoods and depletion of their assets. (These definitions refer strictly to the observed conditions and do not imply causality, intent, or alignment with any legal denitions.)
At least 30% of children under five suffer from acute malnutrition measured by Weight-for-Height (WHZ) and/or bilateral oedema, or approximately 15% of children under five suffer from acute malnutrition measured by Mid-Upper Arm Circumference (MUAC), and/or bilateral oedema.
There are more than two non-trauma deaths among adults per 10,000 people per day, or four or more deaths per 10,000 children under five per day.

Alla tre måste stämma, det räcker inte med att en eller två kriterier stämmer. Jag länkade den här häromdagen och då skrev du att jag ljög. Du gör det konsekvent för att förstöra diskussioner och jag vet att Hamas betalar folk för att hålla på så.
Citera
2026-07-09, 17:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Okej, men VARFÖR gjorde man då detta?

Fanns det kanske speciella omständigheter i Gaza? Hade man data av låg kvalitet? Hade datan blivit förstörd? Etc etc.

Att IPC, som är en helt apolitisk organisation, skulle ha ett horn i sidan till Israel och därför sätta hela sitt rykte på spel för att tvåla dit dom för en påhittad svält är en otroligt kreativ anklagelse. På gränsen till surrealistisk.

Detta är människor som brinner för att förebygga och förhindra svält, du menar på allvar att dom skulle välja att rasera hela sitt rykte och därmed försämra siba möjligheter att få gehör för sina rapporter framåt, för att Israel ska få dålig PR?

Vad skulle vara anledningen till att man tappar huvudet så fullständigt just här menar du? Och varför har inga medier snappat upp det hela?

Jag vet inte, jag misstänker att det finns korruption inom IPC och att det är pengar från Qatar som spökar. Det kan också vara ren och skär antisemitism. Men det måste nog vara åtminstone en av dem.
Citera
2026-07-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ja, men läs vilka kriterier som användes och se vad som används i definitionen: https://www.ipcinfo.org/famine-facts/

Alla tre måste stämma, det räcker inte med att en eller två kriterier stämmer. Jag länkade den här häromdagen och då skrev du att jag ljög. Du gör det konsekvent för att förstöra diskussioner och jag vet att Hamas betalar folk för att hålla på så.

Kriterierna har ju rimligtvis uppfyllts om de deklarerat fas 5 svält, vilket de gjorde. Eller vad har du för belägg att de inte uppfyllts?
Citera
2026-07-09, 18:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kriterierna har ju rimligtvis uppfyllts om de deklarerat fas 5 svält, vilket de gjorde. Eller vad har du för belägg att de inte uppfyllts?

Om du läser rapporten så ser du att kriterierna inte uppfyllts eftersom de inte använder de kriterierna i rapporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in