2026-07-09, 17:43
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Happy Index 2026: Lyckligaste städerna – topp 50
Köpenhamn, Danmark (6 954)
Helsingfors, Finland (6 919)
Genève, Schweiz (6 882)
Uppsala, Sverige (6 846)
Tokyo, Japan (6 788)
Trondheim, Norge (6 755)
Bern, Schweiz (6 746)
Malmö, Sverige (6 705)
München, Tyskland (6 691)
Århus, Danmark (6 685)
Zürich, Schweiz (6 683)
Barcelona, Spanien (6 668)
Esbo, Finland (6 668)
Oslo, Norge (6 623)
Haag, Nederländerna (6 563)
Ballarat, Australien (6 546)
Ålborg, Danmark (6 538)
Yokohama, Japan (6 526)
Lugano, Schweiz (6 521)
Reykjavik, Island (6 514)
Jönköping, Sverige (6 514)
Singapore, Singapore (6 504)
Grenoble, Frankrike (6 502)
Stuttgart, Tyskland (6 502)
Paris, Frankrike (6 493)
Seoul, Sydkorea (6 487)
Bremen, Tyskland (6 482)
Stockholm, Sverige (6 479)
Leiden, Nederländerna (6 477)
Antwerpen, Belgien (6 475)
Bergen, Norge (6 473)
Warszawa, Polen (6 473)
Wien, Österrike (6 461)
Nijmegen, Nederländerna (6 459)
Maitland, Australien (6 453)
Berlin, Tyskland (6 435)
Stavanger, Norge (6 432)
Göteborg, Sverige (6 427)
Vancouver, Kanada (6 426)
Klagenfurt am Wörthersee, Österrike (6 420)
Åbo, Finland (6 411)
Gent, Belgien (6 408)
Amsterdam, Nederländerna (6 402)
Nya Taipei, Taiwan (6 400)
San Francisco, USA (6 395)
Taipei, Taiwan (6 383)
Edinburgh, Storbritannien (6 379)
London, Storbritannien (6 366)
Incheon, Sydkorea (6 362)
Cambridge, Storbritannien (6 358)

Trevligt att min gamla hemstad Malmö kommer så långt upp på happy indexlistan! Jag är inte förvånad då Malmö/Köpenhamnsregionen alltid varit Skandinaviens hjärta och medelpunkt.
Men jag hyser en misstanke att hela Flashbackakademin inte delar mina åsikter. Vad tycker du?
Är rankingen rättvis?
Om inte varför inte?
https://happy-city-index.com/

Lögn, förbannad lögn och statistik.

HCI är normativt, det bygger på en viss politisk syn på vad en "bra" stad är. HCI värderar "hållbar stadsutveckling", öppen förvaltning, digitalisering, medborgardeltagande, "social inkludering", miljö och "kollektiv mobilitet". Rent flum.

Malmö hamnar högt i Happy City Index därför att indexet väger in sådant som valdeltagande, öppna data, digitala kommunala tjänster, PM2.5, grön mobilitet, avloppsrening, grönyta, livslängd, kollektivtrafikresande och tillgänglig kollektivtrafik.

Det betyder inte att Malmö av de flesta upplevs som särskilt "happy". Miljö, infrastruktur och kommunala funktioner väger tyngre än sådant som dålig ekonomi och hög brottslighet. Arbetslöshet och ungdomsarbetslöshet har låg påverkan på totalindexet.

Ännu viktigare är att totalt antal anmälda brott, rån, sprängningar, skjutningar, gängkriminalitet och narkotikahandel inte påverkar indexet som egna mått. Därför säger Malmös placering mer om HCI:s metod än om hur trygg och fungerande staden faktiskt upplevs i vardagen.
Citera
2026-07-09, 17:59
Medlem
halaltarzans avatar

Vad tror du Sthlm faller på då eftersom det hamnar typ 20 platser längre ner än Malmö?
Citera
2026-07-09, 18:02
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFittarsle
Göteborg är en enda stor byggarbetsplats. Västlänken och nya skrapor här och där. När det är klart kanske invånarna blir lyckliga i den stan om 25 år typ

Jobbar i båda städerna
Min upplevelse är det mer glatt i Göteborg .
Citera
2026-07-09, 19:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Malmö

Socialfallens förlovade land. Men visst, antar att slöddret som bor där är så lyckliga som får sitta i Sveriges sunkigaste ursäkt till stad med kravlös försörjning istället för att tigga på nån bakgata i Bagdad.
Vi hade en gigantisk tråd som hette "situationen i MAlmö". Den var överst i aktuella trådar i flera år.

Alla som skrev positivt om Malmö var även aktiva i våra knarkforum. I tråden framkom ett tydligt mönster att Malmö var en fantastisk stad om man gillade att knarka och gå på soc.
Citera
2026-07-09, 19:32
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Klart att malmöiterna är lyckliga - majoriteten är ju babbar/muslimer och de blir ju överlyckliga över att ha en helt egen stad i Sverige som dessutom finansieras av andra städer - de behöver ju inte ens anstränga sig utan babbarna får verkligen allt på ett silverfat i deras arabiska paradis.

Skulle dock, som livslång Malmöit, säga att de inflyttade svenskarna från bl.a. Småland och Blekinge som bor i Möllevången och Sorgenfri är de absolut lyckligaste människorna i den här stan
Citera
2026-07-09, 19:35
Medlem
kyrkstockens avatar
[quote=najah-al-shammari|95391236]
Lögn, förbannad lögn och statistik.

HCI är normativt, det bygger på en viss politisk syn på vad en "bra" stad är. HCI värderar "hållbar stadsutveckling", öppen förvaltning, digitalisering, medborgardeltagande, "social inkludering", miljö och "kollektiv mobilitet". Rent flum.

Malmö hamnar högt i Happy City Index därför att indexet väger in sådant som valdeltagande, öppna data, digitala kommunala tjänster, PM2.5, grön mobilitet, avloppsrening, grönyta, livslängd, kollektivtrafikresande och tillgänglig kollektivtrafik.

Det betyder inte att Malmö av de flesta upplevs som särskilt "happy". Miljö, infrastruktur och kommunala funktioner väger tyngre än sådant som dålig ekonomi och hög brottslighet. Arbetslöshet och ungdomsarbetslöshet har låg påverkan på totalindexet.

Ännu viktigare är att totalt antal anmälda brott, rån, sprängningar, skjutningar, gängkriminalitet och narkotikahandel inte påverkar indexet som egna mått. Därför säger Malmös placering mer om HCI:s metod än om hur trygg och fungerande staden faktiskt upplevs i vardagen.
[/QUOTE
Jag har inte satt mig in denna undersökning men vi har tidigare tex tittat på undersökningar från england där socialvetare (för mig att oxford var ett av de deltagande universitet) pekat ut sverige som världens lyckligaste folk.

De hade inte frågat en enda människa (svensk) och inte heller hade man brytt sig om tex det enorma psykiska ohälsotalen eller ätande av SSRI.

Jo, socialvetarna (som alla är vänster) gav sverige poäng för att vi hade genomfört omfattande sociala reformer som socialvetarna ville se i det egna hemlandet tex utbyggd dagis.
Klart att svenskarna var lyckliga som hade allt detta. Så det var helt onödigt att fråga.
Citera
2026-07-09, 22:28
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Vad tror du Sthlm faller på då eftersom det hamnar typ 20 platser längre ner än Malmö?

Har inte gått till botten med undersökningen och är inte tillräckligt intresserad, men gissningsvis är både bostadspriser och hyror lägre i förhållande till inkomst och det har stor påverkan.

Malmö har ja som svar på "Online Appointment Booking with City Hall" och "AI Awareness in City Strategies" medan Stockholm får nej på båda. Vad dessa innebär i praktiken framgår inte, men det har relativt stor påverkan på mätningarna. Obegripliga parametrar, och helt binära, men ser inget som berättar vad det faktiskt innebär. Om det gör Malmös invånare lyckligare ställer jag mig tveksam till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in