2026-07-08, 14:14
Medlem
farlings avatar
Jag vill varken döma eller ta någon av föräldrarna i försvar här eftersom varken jag eller någon annan utomstående faktiskt vet exakt vad det är som hänt, men kan tycka att det är lite väl magstarkt att lita blint till vad ett barn säger sig ha hänt/händer, särskilt om barnet i fråga har NPF-diagnos och således fungerar annorlunda än normen.

Menar inte att I ljuger, men har väldigt svårt att tro att varken Erik eller Hampus, eller för den delen hennes biomamma skulle agera om våld förekommer gentemot barnen, speciellt som familjen är "offentlig". Sanningen brukar oftast ligga någonstans mitt emellan oilka parters upplevelser.
Citera
2026-07-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Jag vill varken döma eller ta någon av föräldrarna i försvar här eftersom varken jag eller någon annan utomstående faktiskt vet exakt vad det är som hänt, men kan tycka att det är lite väl magstarkt att lita blint till vad ett barn säger sig ha hänt/händer, särskilt om barnet i fråga har NPF-diagnos och således fungerar annorlunda än normen.

Menar inte att I ljuger, men har väldigt svårt att tro att varken Erik eller Hampus, eller för den delen hennes biomamma skulle agera om våld förekommer gentemot barnen, speciellt som familjen är "offentlig". Sanningen brukar oftast ligga någonstans mitt emellan oilka parters upplevelser.
Man kan aldrig försöka ta ifrån någons upplevelse. Ofta är det de vuxna man tror på lite mera, det kan nog vara därför så många barn råkar illa ut, den psykiska misshandel är nog den värsta, för där kan man aldrig vara riktigt säker, den fysiska misshandeln är mer uppenbar. Att försöka släta över dotterns upplevelse och säga att det är nåt mittemellan då vet jag inte hur man tänker.
Men som sagt en narcissist klarar att dupera vem som helst och få till att man själv är den enda som har rätt
Senast redigerad av TvaIMangden 2026-07-08 kl. 14:48.
Citera
2026-07-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDolphin
En kurator är skyldig att göra en orosanmälan om hen misstänker att ett barn far illa och bryter då inte mot någon tystnadsplikt.
Ja, det är ju också precis det jag skrev.
Citera
2026-07-08, 16:47
Medlem
Citat:

Agera var väl dock precis vad den biologiska modern gjorde? Hon vägrade låta dottern bo hos familjen, trots att H drog in socialtjänst och hotade med stämning (hur det nu skulle gå till i Sverige).

Ord står mot ord och ingen här vet med säkerhet vad som hänt, även om vissa händelser och uttalanden talar sitt tydliga tecken. Men att avfärda en person på grund av att denne är ett barn eller att denne har en diagnos, det förstår jag inte. Jag var själv det där barnet, och när dom vuxna runt om en varken lyssnar eller agerar, då är man så fruktansvärt hjälplös. Sådana rop på hjälp behöver tas på allvar av vuxna i barnets närhet och av samhällsinsatser tills annat bevisas.
Citera
2026-07-08, 17:23
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Agera var väl dock precis vad den biologiska modern gjorde? Hon vägrade låta dottern bo hos familjen, trots att H drog in socialtjänst och hotade med stämning (hur det nu skulle gå till i Sverige).

Ord står mot ord och ingen här vet med säkerhet vad som hänt, även om vissa händelser och uttalanden talar sitt tydliga tecken. Men att avfärda en person på grund av att denne är ett barn eller att denne har en diagnos, det förstår jag inte. Jag var själv det där barnet, och när dom vuxna runt om en varken lyssnar eller agerar, då är man så fruktansvärt hjälplös. Sådana rop på hjälp behöver tas på allvar av vuxna i barnets närhet och av samhällsinsatser tills annat bevisas.

Jag har ingen aning om vad som hände när I var liten för jag följde inte Polyfamiljen då. Jag började kolla på deras YT i samband med uppbrottet vintern -24, och har sedan Hampus startade egen kanal bara tittat på hans videor.
Min kommentar ovan avser dagsläget. Det jag menar är att om situationen är så illa som I beskriver borde de vuxna vara medvetna om detta och således agera.
Jag har jättesvårt att tänka mig att varken Hampus, Erik eller hennes biomamma skulle känna till hennes oro och inte vidta åtgärder om det är fara för barnens liv eller välmående?

Sedan är det rätt stor skillnad på att avfärda helt och lita blint på.
Som sagt, jag påstår inte att I ljuger, men hennes sanning behöver inte nödvändigtvis vara sanningen.
Det är fortfarande ett barn vi pratar om, som inte har fullt utvecklat konsekvenstänk och därtill NPF.
Hennes utspel kan vara sant, men det kan likagärna vara rent effektsökeri.

Tycker det är rätt skrämmande att det nu verkar ha blivit en trådsanning att L misshandlar sina egna barn samt tidigare styvbarn både psykiskt och fysiskt när ingen av oss har en aning om vad som egentligen är sant.

.
Citera
2026-07-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maelha
Något hände också vid jul/nyår 2021 då livet var upp och ner som vlogg nr 326 handlar om. Då flyttade H också ut och efter den återföreningen skulle de flytta utomlands…

Det var väl då han bodde ute i husvagnen i ett par veckor?

Magkänslan säger att det kan mycket väl ha varit hot om att han skulle förlora vårdnaden om de minsta alternativt två av de fyra minsta barnen som inte är hans biologiska. För han var på god väg redan då. Visar egentligen hur manipulativ L kan vara.
Citera
2026-07-09, 06:53
Medlem
Citat:

Jag ville bara säga att det här var ett klokt inlägg i debatten och jag tänker också att skolan hade agerat om det framkommit våld i nära relationer, besök på Barnahus, socialtjänst, polis etc.

Det är så lätt att slänga sig med farhågor och begrepp, men någonstans så måste man ju se fakta.

Jag tar inte någons sida, för jag tror säkerligen att saker har hänt. Men det är snudd på förtal när vissa saker blir sanningar och inget vet ett dugg om detaljerna.

Som redan påpekats, ord står mot ord och mås så vara. Men att skylla på en person, i det här fallet Linda är naivt, alla vuxna har haft en del i den här soppan men också ett ansvar!
Citera
2026-07-09, 15:20
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad som hände när I var liten för jag följde inte Polyfamiljen då. Jag började kolla på deras YT i samband med uppbrottet vintern -24, och har sedan Hampus startade egen kanal bara tittat på hans videor.
Min kommentar ovan avser dagsläget. Det jag menar är att om situationen är så illa som I beskriver borde de vuxna vara medvetna om detta och således agera.
Jag har jättesvårt att tänka mig att varken Hampus, Erik eller hennes biomamma skulle känna till hennes oro och inte vidta åtgärder om det är fara för barnens liv eller välmående?

Sedan är det rätt stor skillnad på att avfärda helt och lita blint på.
Som sagt, jag påstår inte att I ljuger, men hennes sanning behöver inte nödvändigtvis vara sanningen.
Det är fortfarande ett barn vi pratar om, som inte har fullt utvecklat konsekvenstänk och därtill NPF.
Hennes utspel kan vara sant, men det kan likagärna vara rent effektsökeri.

Tycker det är rätt skrämmande att det nu verkar ha blivit en trådsanning att L misshandlar sina egna barn samt tidigare styvbarn både psykiskt och fysiskt när ingen av oss har en aning om vad som egentligen är sant.

.
Du ifrågasatte varför ingen agerade, när mamman faktiskt gjorde det. I en situation av delad vårdnad kommer du dock inte att kunna hålla barnet borta från den andra familjen för alltid. Hon gjorde troligen allt hon kunde, tills det helt enkelt inte gick att tänja mer på lagen.

Ord står absolut mot ord, en att avfärda någon på grund av ålder och diagnos är vad jag anser problematiskt. Att folk gör detta är en bidragande orsak till att utsatta barn aldrig får de hjälp do behöver. Jag instämmer att i en sådan här situation bör resterande föräldrar, socialtjänst m.m. agera, men tyvärr ser verkligheten inte alltid ut så. Det är fel, det är komplext, men det är tyvärr sant.

En narcissist är tyvärr också mästare på att manipulera, förvrida och ljuga. Att få helt absurda handlingar att framstå som befogade och borta ned din personliga åsikt tills du ifrågasätter den själv. Det går knappt att sätta ord på om man inte bevittnat det själv. På det står det ju idag ganska tydligt att H prioriterade L:s ord över barnens där och då.
Citera
2026-07-09, 15:35
Medlem
Citat:
Den största frågan är väl dock varför vuxna kvinnor (vilket ag antar att majoriteten utav postarna i tråden är) väljer att följa ett barn i sociala medier?
Det instämmer jag till fullo i. Jag undrar dock om det kanske snarare har med algoritmen att göra? För egen del är jag i tjugoårsåldern och delar vissa intressen och bekanta, så inläggen dyker då och då upp i flödet. Inte överdrivet ofta, men det händer. Följer henne gör jag dock inte, eftersom vi personligen inte känner varandra.
Citera
2026-07-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles

Men då måste ju I varit 12, det är väl ungefär då de får börja bestämma var de vill bo själv, och om mamman vägrar låta dottern komma och dottern inte vill, så har pappan absolut ingenting med det att göra. Även om det var några år sedan var barnperspektivet viktigt. Då får man. "Stämma" bäst han vill. Är det stökigt i familjen borde man väl ha så lite som möjligt att göra med socialtjänsten. Eländigt hur som helst. Det viktigaste är att han tog sig ur relationen och att han har en fin relation till dottern nu och att de har en lugn och stabil tillvaro när de är där. Vad vi ser genom media såklart. Vi på nätet vet ju absolut ingenting.
Citera
2026-07-09, 16:47
Medlem
Mamman ville inte låta Isabell bo där när de blev tillsammans, då var Isabell 2,5år.

Jo, stämma kan man göra, du ber att få ensam vårdnad eller växelvis boende och kontaktat advokat som skickar detta till den andra föräldern, sedan gör socialen en utredning vad som är barnets bästa.

Hampus fick till slut ha Isabell varannan vecka.

Isabell var enligt bloggen ofta bortskämd ju äldre hon blev med att vara ensam barn med allt som hör till det, hemma hos mamma och även hennes mormor var pådrivande att hon fick vara en prinsessa hemma utan krav. Hon behövde inte plocka upp sina leksaker, hon fick hjälp med allt och blev väldigt beroende av en vuxen. Det passade inte i den stora polyfamiljen så det skar sig med hur de (bio mamman och polyfamiljen) ville uppfostra barnen på väldigt olika sätt.

Utifrån det som sägs ha hänt och att Linda misshandlat barnen, varför är inte Linda häktad och blivit fråntagen vårdnaden?

Det är något som inte stämmer.
Citera
2026-07-09, 16:49
Medlem
Linda, och även Erik, är med på krimfup.... Hampus är inte med där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in