2026-07-09, 14:58
Medlem
Hej!!
I tisdags så tog min sambo medikinet intravenöst och en del hamnade utanför i benet.. han har haft ont och rodnad sen dess& jag upplever att det blir värre. Han vägrar uppsöka vård just nu & jag börjar bli riktigt orolig. Han är feberfri och mår inte dåligt eller har frossa.. är dock varmt på området och ömmar. Har misstänkt rosfeber men nu känns det verkligen som det kan vara det eller något mer allvarligt..
Kan tillägga att han har många års erfarenhet utav IV och panga riktiga substanser, detta med medikinet är något han börjat med rätt nyligen..
Har försökt få honom att iallafall söka digital vård och försöka få ett recept.
Någon som har något råd som kan hjälpa ?
Citera
2026-07-09, 15:10
Medlem
Gingers avatar
Det var såhär min vän dog.
Citera
2026-07-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Det var såhär min vän dog.

Beklagar.. sepsis?
Citera
2026-07-09, 15:17
Medlem
Kan du inte bara ringa 1177, förklara situationen och se om de vill skicka en ambulans (om det är akut)? Tänker att sambon hellre överlever än dör, även om han blir arg för stunden.
Citera
2026-07-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kan du inte bara ringa 1177, förklara situationen och se om de vill skicka en ambulans (om det är akut)? Tänker att sambon hellre överlever än dör, även om han blir arg för stunden.

Det är inte akut på så sätt att han har feber, frossa eller känner sig dålig.. det är mest svullen rött och lite varmt på vaden.
Tyckte även hans tår såg lite ja mörka ut i färgen på den foten men det ser lite bättre ut nu tycker jag endå..
skulle jag behöva ringa ambulans så gör jag självklart det men känns bara som han underskattar hur illa detta kan bli speciellt eftersom han endast haft infektion en gång tidigare & han vill inte säga till vården nu ja att han pangat. Men rosfeber tex kan man få av massa olika saker så han hade ju kunnat säga något annat..
kan tillägga att han är noggrann med att Mortla osv men dock inte haft riktiga filter från bytet så han använde cigg filter..
Citera
2026-07-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkatt13
Det är inte akut på så sätt att han har feber, frossa eller känner sig dålig.. det är mest svullen rött och lite varmt på vaden.
Tyckte även hans tår såg lite ja mörka ut i färgen på den foten men det ser lite bättre ut nu tycker jag endå..
skulle jag behöva ringa ambulans så gör jag självklart det men känns bara som han underskattar hur illa detta kan bli speciellt eftersom han endast haft infektion en gång tidigare & han vill inte säga till vården nu ja att han pangat. Men rosfeber tex kan man få av massa olika saker så han hade ju kunnat säga något annat..
kan tillägga att han är noggrann med att Mortla osv men dock inte haft riktiga filter från bytet så han använde cigg filter..
Kan du ta en bild på såret och ladda upp nånstans anonymt? (Typ imgur.com)

Jag är ingen medicinsk expert! Men om man får se en bild så kanske de med kunskap kan ge bättre tips
Citera
2026-07-09, 15:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkatt13
Hej!!
I tisdags så tog min sambo medikinet intravenöst och en del hamnade utanför i benet.. han har haft ont och rodnad sen dess& jag upplever att det blir värre. Han vägrar uppsöka vård just nu & jag börjar bli riktigt orolig. Han är feberfri och mår inte dåligt eller har frossa.. är dock varmt på området och ömmar. Har misstänkt rosfeber men nu känns det verkligen som det kan vara det eller något mer allvarligt..
Kan tillägga att han har många års erfarenhet utav IV och panga riktiga substanser, detta med medikinet är något han börjat med rätt nyligen..
Har försökt få honom att iallafall söka digital vård och försöka få ett recept.
Någon som har något råd som kan hjälpa ?
Avvakta. Området är inflammerat. Vid plötslig feber söker ni akut. Lycka till.
Citera
2026-07-09, 15:48
Medlem
Tusen tack för alla råd <3
Citera
2026-07-09, 16:05
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Måste älska pundare som mår dåligt men vägrar söka vård för då kommer farbror polisen.

Hoppas han tvingas till att amputera.
Citera
2026-07-09, 16:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Måste älska pundare som mår dåligt men vägrar söka vård för då kommer farbror polisen.

Ser du paradoxen? I ett friskt land behandlas alla lika, när det kommer till offentligt finansierad vård, oavsett vad som orsakat behovet av vård*.

*läs: idrottsskador och kostnad kopplad till detsamma. Två ytterligheter: knarkare - idrottare - samma värde.

/Kristen
Citera
2026-07-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ser du paradoxen? I ett friskt land behandlas alla lika, när det kommer till offentligt finansierad vård, oavsett vad som orsakat behovet av vård*.

*läs: idrottsskador och kostnad kopplad till detsamma. Två ytterligheter: knarkare - idrottare - samma värde.

/Kristen
Ja, man får nog tänka till lite.

Jag hade en kollega ett tag som höll på med diverse extremsporter. två gånger om året ungefär var han sjukskriven för något benbrott eller liknande, och haltade runt på kryckor eller gick med bandage. Det tycks inte störa någon, men jävlarimig om en alkis snubblar och slår i skallen, eller en pundare skjuter snett!

Ja, "sådan är moralen i den svenska jämmerdalen" som Afzelius sjöng.
Citera
2026-07-09, 21:42
Medlem
Serlot69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Det är snarare ett stort fallerande av våra lagar att människor in i det sista väntar med vård. Du är dum i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in