2026-07-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Flera ekonomier liknande vår egna ser ökade bostadspriser. I Danmark är priserna +20% sedan pandemitoppen våren 2022 (i Sverige är vi väl fortfarande under den nivån). I Norge går priserna stabilt upp. Tyskland upp, Spanien och Sydeuropa upp. Det är väl mest några få av de engelsktalande länderna där priserna stagnerat eller går ner (UK, i alla fall London, och Kanada är två). Oklart varför just där.
BNP/Capita har inte ökat i UK och Kanada sedan 2021. I Kanada var BNP/Capita marginellt högre 2025 än 2020. Och det gäller för bostadspriserna också. Det var helt enkelt en överreaktion pga restriktionerna som skickade upp bostadspriser tillfälligt.
Citera
2026-07-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Aldrig tidigare har jag sett så många stavfel i en så kort mening...jag är dock inte förvånad för du skriver lika bra som du resonerar.
Svaret på din fråga är att bostäder kommer tyvärr aldrig gå ner till 1 krona igen så det är orealistiskt, däremot är det önskvärt att bostaden som boomern köpte för 1 krona på 90-talet som idag skulle läggas upp på booli för 10 miljoner istället kanske går ner till 2-3 miljoner (minst) eftersom vi har såpass kraftiga övervärderingar i bostadsmarknaden och en nedgång till rimliga värderingar är väldigt eftertraktat.
Detta övergår nog ditt förstånd men fler har råd med bostäder om de kostar mindre och färre behöver lägga dyra pengar på ränte och amorteringskostnader i sin månadsbudget om bostäder är billigare.
Dessa pengar kan istället gå till vad som helst annars som bidrar till tillväxten, istället för att de parkeras i övervärderade bostäder.

Jag förstår att det inte är lätt att komma ihåg allt du postar giveg att 90% består av massa ai slop, så jag hjälper dig på traven.

PS du har fortfarande inte svarat på frågan vad som händer med det unga paret när som har köpt en bostad för 3m med bolån på 2.5m och deras bostad plötsligt värderas till en krona...

Citat:
Det enda vi bör ta tillbaka från 90-talet är att man kunde köpa en bostadsrätt för 1 krona.
Det är fullt rimligt pris för en lägenhet och borde absolut göra en come-back
Citera
2026-07-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jag förstår att det inte är lätt att komma ihåg allt du postar giveg att 90% består av massa ai slop, så jag hjälper dig på traven.
Jag kommer ihåg vad jag skriver men din fråga är extremt irrelevant och dina inlägg är belamrade med stavfel, troligtvis för att du är lågbegåvad. Många stavfel är ett tecken på att man inte är avsevärt intelligent.

Vad är ditt problem med påståendet, jag står fast vid det. Det enda vi bör återföra från 90-talet är att bostadsrätter gick att köpa för 1 krona.
Jag har svarat på din fråga, jag svarade bara inte på ett sätt som passar dig och det är väl där skon klämmer för dig. Du vill bygga ett hypotetiskt scenario som du styr och där svaren är de som passar dig så du kan känna att du "vinner" diskussionen och jag bryr mig inte riktigt om vad du vill.
Några hypotetiska scenarion som du hittar på om ett ungt par som köper bostad är komplett irrelevant, du kan gott fantisera för dig själv istället för att blanda in mig i dina vanföreställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Haha! Magstarkt att komma från dig som inte ens förstår grundläggande ekonomi. Om priserna som folk är villiga att betala för bostäder går under produktionskostnad så går nyproduktionen mot noll. När den minskar så minskar antalet objekt att köpa. Hur leder detta till att fler kan köpa sitt boende menar du?

Vill du själv producera bostäder som man kan köpa för 1 krona? Om inte du vill - varför skulle nån annan vilja? Jag har högre timlön än så på mitt vanliga jobb. Men sånt kanske inte du förstår.
Detta får du nog höra ofta men jag säger det igen; fan, inte du nu igen...
Du är som miljöpartiet, när man äntligen tror att det är snart borta så vipps dyker du upp igen.

Samma eviga tjat från er sida, "mEn NyPrOdUkTiOn Då?!"
Förstår att det är svårt att ta in ny information om man har din typ av obefintliga begåvning men försök ta in detta, nyproduktion är inte vad som diskuteras. Det är successionsmarknaden som är av intresse.
Här är en spännande tanke du kan suga länge på, när priserna är lägre är saken lättare att köpa.
Kontroversiellt men tänk efter, du behöver mindre mängd pengar för att köpa något som är billigare och kostar något mindre mängd pengar är det billigare.

Citat:
Enig. För mycket vänster-yrande användare med halv-taskiga google-skills som gör kilometerlånga inlägg.
Problemet är troligtvis att många av er har levt i denna filterbubbla under lång tid och inte kommit i kontakt med verkligheten och när någon dyker upp som faktiskt har förmåga att söka upp källor till saker så ställer det till det för er som endast förlitar er på vad ni tror stämmer eller vad ni tycker borde stämma.
Ekbo har ju öppet sagt att han inte kollar på källor så det är ju nivån på er kompetens härinne...
Hade ni ens haft ett uns förnuft hade ni sökt upp lite information, skaffat er en verklighetsuppfattning och så hade inte detta ens varit ett problem.
Senast redigerad av Wallincus 2026-07-07 kl. 15:49.
Citera
2026-07-07, 18:26
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Kanske OT, men jävlar vad trist den här tråden blivit det senaste halvåret eller så. Innan kunde ändå vara lite snärtig diskussion med bra poänger från båda ”lagen”, nu är det mest långa, totalt verklighetsfrånvända rants som helt förtar nöjet av att följa denna diskussion.

Och inget modererande ser man?
Citera
2026-07-08, 08:14
Medlem
Ny data från Mäklarstatistik. https://www.maklarstatistik.se/

Riket 12 mån:
Villor: 2.9%
BR: 4.7%

Lite segare för villor. Men bra drag för BR.
I Stor-Stockholm går BBR tom lite bättre. Upp 5.6%.
I Centrala Stockholm är det ännu bättre. Upp 8.6%.

Ser ut som flanders haft rätt ang uppgången i centrala Stockholm.

Det underlättar ju för producenter och byggjobbare att få betalt. Dåligt med ledig mark att bygga på dock.

Villor går lite bättre i Stor-Stockholm. Upp 3.9%. Man klarar inflationen iaf.

Att BR stiger lite mer än villor kan vara mer tillfälligt. Använder man 2019 års priser som referens ligger villor marginellt högre än BR. Det är upp ca 26% sedan dess.
Citera
2026-07-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag kommer ihåg vad jag skriver men din fråga är extremt irrelevant och dina inlägg är belamrade med stavfel, troligtvis för att du är lågbegåvad. Många stavfel är ett tecken på att man inte är avsevärt intelligent.

Vad är ditt problem med påståendet, jag står fast vid det. Det enda vi bör återföra från 90-talet är att bostadsrätter gick att köpa för 1 krona.
Jag har svarat på din fråga, jag svarade bara inte på ett sätt som passar dig och det är väl där skon klämmer för dig. Du vill bygga ett hypotetiskt scenario som du styr och där svaren är de som passar dig så du kan känna att du "vinner" diskussionen och jag bryr mig inte riktigt om vad du vill.
Några hypotetiska scenarion som du hittar på om ett ungt par som köper bostad är komplett irrelevant, du kan gott fantisera för dig själv istället för att blanda in mig i dina vanföreställningar.

Detta får du nog höra ofta men jag säger det igen; fan, inte du nu igen...
Du är som miljöpartiet, när man äntligen tror att det är snart borta så vipps dyker du upp igen.

Samma eviga tjat från er sida, "mEn NyPrOdUkTiOn Då?!"
Förstår att det är svårt att ta in ny information om man har din typ av obefintliga begåvning men försök ta in detta, nyproduktion är inte vad som diskuteras. Det är successionsmarknaden som är av intresse.
Här är en spännande tanke du kan suga länge på, när priserna är lägre är saken lättare att köpa.
Kontroversiellt men tänk efter, du behöver mindre mängd pengar för att köpa något som är billigare och kostar något mindre mängd pengar är det billigare.

Problemet är troligtvis att många av er har levt i denna filterbubbla under lång tid och inte kommit i kontakt med verkligheten och när någon dyker upp som faktiskt har förmåga att söka upp källor till saker så ställer det till det för er som endast förlitar er på vad ni tror stämmer eller vad ni tycker borde stämma.
Ekbo har ju öppet sagt att han inte kollar på källor så det är ju nivån på er kompetens härinne...
Hade ni ens haft ett uns förnuft hade ni sökt upp lite information, skaffat er en verklighetsuppfattning och så hade inte detta ens varit ett problem.

Ja, höjden av intelligens är verkligen att ägna sig åt personliga påhopp och förolämpningar mot anonyma främlingar på internet när man inte kan bemöta deras motargument.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-07-08 kl. 10:16.
Citera
2026-07-08, 18:20
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ny data från Mäklarstatistik. https://www.maklarstatistik.se/

Riket 12 mån:
Villor: 2.9%
BR: 4.7%

Lite segare för villor. Men bra drag för BR.
I Stor-Stockholm går BBR tom lite bättre. Upp 5.6%.
I Centrala Stockholm är det ännu bättre. Upp 8.6%.

Ser ut som flanders haft rätt ang uppgången i centrala Stockholm.

Det underlättar ju för producenter och byggjobbare att få betalt. Dåligt med ledig mark att bygga på dock.

Villor går lite bättre i Stor-Stockholm. Upp 3.9%. Man klarar inflationen iaf.

Att BR stiger lite mer än villor kan vara mer tillfälligt. Använder man 2019 års priser som referens ligger villor marginellt högre än BR. Det är upp ca 26% sedan dess.

Hur har skuldkvoten ändrats under samma period?
År 2025 låg den på 173%, den borde ta ett skutt uppåt nu när köpviljan töat efter dvalan, om inte de endast med fett med cash handlat bostad.
En utveckling värd att följa.
Citera
2026-07-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
År 2025 låg den på 173%, den borde ta ett skutt uppåt nu när köpviljan töat efter dvalan, om inte de endast med fett med cash handlat bostad.
Senaste datat jag hittade var från Dec 2025. Då var det på 150%. Peak var 2020. Sedan dess har det backat för varje år.

Sedan kan jag tycka att man snarare borde titta på skuld/tillgång och utgiftsränta/inkomst.
Citera
2026-07-08, 22:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna

Fast det där är ju ett snitt över hela kollektivet. Lika ointressant som boendekostnaden för hela kollektivet när vi har en massa boomers som sitter utan lån i gamla hus köpta för en månadslön men nu värderade till en livslön.
Citera
2026-07-09, 09:05
Medlem
Kaenkelberries avatar
Huset man bor i ökar fint nu tom Månadsvis.
Här i Västsverige så finns det inte så mycket bra hus (läge & renoveringar utförda) att lägga pengarna i..
nyproducerade Br och Br överlag verkar vara fortsatt ganska tufft att sälja dock…
Citera
2026-07-09, 12:41
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fast det där är ju ett snitt över hela kollektivet. Lika ointressant som boendekostnaden för hela kollektivet när vi har en massa boomers som sitter utan lån i gamla hus köpta för en månadslön men nu värderade till en livslön.

Japp,., men en ökning av skuldkvoten ger indikation om lättnadernas effekter, den tungt skuldsatta delen bör iså fall öka.
Det blir inte billigare om man säger så.
Citera
2026-07-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ja, höjden av intelligens är verkligen att ägna sig åt personliga påhopp och förolämpningar mot anonyma främlingar på internet när man inte kan bemöta deras motargument.
Ekbo har provat denna taktik innan att hävda att om man inte håller med honom så utsätter man honom för personangrepp, inte särskilt framgångsrikt för det är inget personangrepp att säga att en person som bevisligen har fel har fel.
Ta dig själv som perfekt exempel, du misslyckades så brutalt med att läsa en rapport från Evidens som sade att om man vill ha under 35% av sin disponibla inkomst i boendekostnad behöver man punga ut 933 000 kronor i kontantinsats för en etta och att detta kräver 14 500 kr i sparande i fem år för att uppnå.
Du läste fel och försökte desperat "rätta" rapporten från Evidens och fick smäll på fingrarna av mig här och du är fortfarande så stolt över din dåliga läsförmåga så du har bevis på det som signatur än idag
Du borde ha det tatuerat på kroppen med en QR-kod som länkar till rapporten så alla för möjlighet att beskåda din...intelligens.

Det enda jag gör som är dumt är att jag fortsätter argumentera med människor som är komplett inkapabla till att ta in information och bortser från konkret fakta, det är inte så att jag någonsin tror att ni skulle ändra er och helt plötsligt bli resonliga personer för det skeppet har seglat sedan länge.

Det finns inga argument från din och dina gelikars sida, ni har verkligen noll att komma med bortsett från era åsikter, vanföreställningar, aktivt cope eller direkta personangrepp.

Citat:
HAHA! Har Wallincus ens lyckats ta sig igenom fordon på gymnasiet så skulle jag bli förvånad. Han argumenterar som en pre-tween som inte fått sitt lördagsgodis och nu försöker hitta källor som stödjer hans tes.

Jag tror vi alla kan se att det går sådär för hen.
Du hävdade att ekbo, den personen härinne som vilt fantiserar, öppet erkänner att han inte läser eller söker efter källor och tror att facken har "lagligt rätt att utöva utpressning" är kapabel till att motbevisa någon...trots att ekbo själv blir motbevisad konstant utan att han har något som helst försvar till det.
Tror det är rätt uppenbart att du inte har något att komma med, det finns inga argument från din sida heller vilket är förvånande för någon som suttit här så otroligt länge som du gjort. Du borde vara duktigare på att argumentera men det är bara massa gnäll från dig över att inlägg är långa

Jag har gett konkreta källor till allt som jag påstått och det har bevisats sant gång på gång, nu senast i en rapport från i år där Handelsbanken korrekt klassar amortering som en boendekostnad
Fakta bevisar mig rätt men eftersom många härinne levt i en filterbubbla väldigt länge så bryr ni er inte om vad fakta säger, det är åsikter ni går efter.

Här är en rapport från i år från Riksbanken som ger mig rätt i ännu en sak. Demografiska utmaningar väntar bostadsmarknaden vilket förhoppningsvis kan ge lägre priser!

"Befolkningen förväntas nu öka med totalt 1,9 procent de kommande tio åren, jämfört med 8,6 procent mellan 2014 och 2024. Den lägre ökningstakten förklaras av att färre barn föds, att antalet avlidna ökar när en större del av befolkningen når hög ålder, samt att invandringen bedöms bli lägre än under 2010-talet. "

Drömmen om en bättre framtid lever ännu
Senast redigerad av Wallincus 2026-07-09 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in