2026-07-08, 12:58
Medlem
Så, jag har en stor vanlig dator (av något ursprung) köpt 2 år sedan W11, och jag har en extern hårddisk (Samsung T7 Portable SSD 4TB), den har vanligtvis överfört 6->700MB/s, men nu, idag överför den i >2MB/s....

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Och vad jag kan kolla i datorn?
En höger klick->Egenskaper->Verktyg->Felkontroll på C: drivern (datorns enda disk)?

Har bytt kabel mellan dator/hårddisk, och bytt från Thunderbolt till vanlig UBS. Även bytt hårddisk, samma hastighet. Så är definitivt datorn :/
Citera
2026-07-08, 13:54
Medlem
jakirosmothers avatar
gör det som är lättast kasta datorn köp en ny
Citera
2026-07-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
gör det som är lättast kasta datorn köp en ny

Visst. Skicka över 15 papp till mig så gör jag det direkt

🙄
Citera
2026-07-08, 15:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats1984
Så, jag har en stor vanlig dator (av något ursprung) köpt 2 år sedan W11, och jag har en extern hårddisk (Samsung T7 Portable SSD 4TB), den har vanligtvis överfört 6->700MB/s, men nu, idag överför den i >2MB/s....

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Och vad jag kan kolla i datorn?
En höger klick->Egenskaper->Verktyg->Felkontroll på C: drivern (datorns enda disk)?

Har bytt kabel mellan dator/hårddisk, och bytt från Thunderbolt till vanlig UBS. Även bytt hårddisk, samma hastighet. Så är definitivt datorn :/

Hur mycket finns på disken, och, hur mycket ska överföras?

Var köpte du den externa disken?
Citera
Igår, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur mycket finns på disken, och, hur mycket ska överföras?

Var köpte du den externa disken?

Den är knappt använd.
Och vad spelar det för roll? Redan sagt att det är samma fel på FLERA externa diskar (som det INTE varit innan), och med olika kablar/uttag, dvs felet är på DATORN.
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Citat:
Den är knappt använd.
Och vad spelar det för roll? Redan sagt att det är samma fel på FLERA externa diskar (som det INTE varit innan), och med olika kablar/uttag, dvs felet är på DATORN.
Har du testat att ansluta den till en annan dator? Jag har någon extern som inte alls fungerar på min primära dator men som funkar med andra.
Citera
Igår, 14:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Den är knappt använd.

Kanske är någon Windows-uppdatering som orsakat det?.
Citera
Igår, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTK
Har du testat att ansluta den till en annan dator? Jag har någon extern som inte alls fungerar på min primära dator men som funkar med andra.

Har ingen annan dator, men eftersom de fungerat INNAN, bara 3 månader tillbaka, så är det inte det.
Citera
Igår, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kanske är någon Windows-uppdatering som orsakat det?.

Det skulle kunna vara något... Är iaf 3 månader sedan jag använde hårddiskarna senast (och fungerade), så det är en hemskt massa uppdateringar :/
Känns hemskt att ta bort en-och-en för en magkänsla
Citera
Igår, 15:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det skulle kunna vara något... Är iaf 3 månader sedan jag använde hårddiskarna senast (och fungerade), så det är en hemskt massa uppdateringar :/
Känns hemskt att ta bort en-och-en för en magkänsla

Gör en backup innan för återställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in