2026-07-08, 21:21
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
1. Nej, det är inte rimligt. Straff ska vara proportionerliga till brottet och det blir det inte om stöld av 5 kexchoklad ger samma straff som 1 våldtäkt. Mängdrabatten reglerade såna situationer.
Vanligt bland vänsterslöddret att göra gärningsmannen till offer istället för ett tryggt samhälle,
Citera
2026-07-08, 21:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nu är vi där igen med känsloargument. Jo men tycker du att en person, säg att han snott 40 cyklar ska åka in i 20 år? Känns det rimligt kontra vad vi ger en man som våldtagit ett barn som kanske får typ 5? Det är ju det som är själva poängen i TS. Ingen gillar brott men om killen som snott 40 cyklar vet att han ändå kan få 20 år för det kan han lika gärna begå ett bankrån också. Hala livet är ju kört ändå för några cyklar.

Vad man istället kan göra är att sure, fängsla killen i nån månad men hjälp honom sedan att få ett jobb och en bostad så han sedan kan betala tillbaka för de cyklar han stulit. Låter inte det smartare (och betydligt billigare) än att ha honom inlåst i 20 år med allt som det kommer kosta till ingen nytta.
Nej, det låter inte smart alls. Det smartaste är att han låter bli att stjäla några cyklar överhuvudtaget. Då slipper han bekymra sig om hur länge han riskerar att sitta inne.
Citera
2026-07-08, 21:28
Medlem
Citat:
Nu är vi där igen med känsloargument. Jo men tycker du att en person, säg att han snott 40 cyklar ska åka in i 20 år? Känns det rimligt kontra vad vi ger en man som våldtagit ett barn som kanske får typ 5? Det är ju det som är själva poängen i TS. Ingen gillar brott men om killen som snott 40 cyklar vet att han ändå kan få 20 år för det kan han lika gärna begå ett bankrån också. Hala livet är ju kört ändå för några cyklar.

Vad man istället kan göra är att sure, fängsla killen i nån månad men hjälp honom sedan att få ett jobb och en bostad så han sedan kan betala tillbaka för de cyklar han stulit. Låter inte det smartare (och betydligt billigare) än att ha honom inlåst i 20 år med allt som det kommer kosta till ingen nytta.

Varför skulle en knarkare som snott 40 cyklar plötsligt börja jobba för att samhället ger honom ett jobb?? Och varför ska han få ett jobb för att han snott 40 cyklar när det finns hederliga människor som går ofrivilligt arbetslösa? Jag tror heller inte att någon kommer att sitta 20 år för 40 snodda cyklar förrän jag sett det. Barnvådtäktsmannen borde dessutom få 40 år! Sluta tro att knarkare och kriminella blir skötsamma bara för att samhället är lite schyssta mot dom, det funkar inte så.
Citera
2026-07-08, 21:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Varför skulle en knarkare som snott 40 cyklar plötsligt börja jobba för att samhället ger honom ett jobb?? Och varför ska han få ett jobb för att han snott 40 cyklar när det finns hederliga människor som går ofrivilligt arbetslösa? Jag tror heller inte att någon kommer att sitta 20 år för 40 snodda cyklar förrän jag sett det. Barnvådtäktsmannen borde dessutom få 40 år! Sluta tro att knarkare och kriminella blir skötsamma bara för att samhället är lite schyssta mot dom, det funkar inte så.
Men fatta att jag tog det som ett exempel. Och varför? Vill du att han ska gå på bidrag resten av livet. Givetvis måste han väl komma i arbete. Annars kommer vi ha några hundra tusen som går på bidrag för att de inte får jobb. Är det bättre? Men då måste man ju ge den möjligheten också. Men visst, vill du pröjsa för dem resten av livet så får det stå för dig. Återfallsgraden är inte så hög i Sverige men den kunde bli lägre om samhället stöttade. Alla vinner på det, det är det som är grejen. Färre i fängelse, färre brott och färre som drabbas. Jobb är allt, ge folk en inkomst så sköter de sig. Visst finns pundare också men de är inte så många, Många blir kriminella just för att de inte har ett jobb. Jag har själv varit där och åkt dit. Jag snattade mjölk, falukorv och nåt mer. Det var för att överleva. Jag hade 0kr. Jag har 1,7 på högskoleprovet som referens men när du inte har några medel alls, vad gör du? De flesta behöver som tur är inte drabbas men tro inte att du skulle vara ett dugg bättre.
Senast redigerad av needAlife 2026-07-08 kl. 21:39.
Citera
2026-07-08, 22:01
Medlem
Citat:
Men fatta att jag tog det som ett exempel. Och varför? Vill du att han ska gå på bidrag resten av livet. Givetvis måste han väl komma i arbete. Annars kommer vi ha några hundra tusen som går på bidrag för att de inte får jobb. Är det bättre? Men då måste man ju ge den möjligheten också. Men visst, vill du pröjsa för dem resten av livet så får det stå för dig. Återfallsgraden är inte så hög i Sverige men den kunde bli lägre om samhället stöttade. Alla vinner på det, det är det som är grejen. Färre i fängelse, färre brott och färre som drabbas. Jobb är allt, ge folk en inkomst så sköter de sig. Visst finns pundare också men de är inte så många, Många blir kriminella just för att de inte har ett jobb. Jag har själv varit där och åkt dit. Jag snattade mjölk, falukorv och nåt mer. Det var för att överleva. Jag hade 0kr. Jag har 1,7 på högskoleprovet som referens men när du inte har några medel alls, vad gör du? De flesta behöver som tur är inte drabbas men tro inte att du skulle vara ett dugg bättre.

Vet inte hur du tänker riktigt. Vi har ju idag flera hundratusen arbetslösa som är inskrivna på arbetsförmedlingen som går på bidrag. Många av dom är varken knarkare, alkoholister, gamla eller idag kriminella och dom får inga jobb. Vilka jobb är det som du tänkt ”ge” till före detta ”cykeltjuvar”? Verkligheten är ju något man bör ta hänsyn till i sådana här frågor.

1,7 på högskoleprovet är ju toppenbra om man vill söka till en utbildning som kan öka chanserna markant till att få ett bra jobb. Man får dessutom studielån i Sverige så man har råd att studera. En jättebra väg att välja istället för knarket och kriminaliteten. Kan man visa på att man går en utbildning ökar också chanserna markant till att få ett extrajobb/sommarjobb.
Citera
2026-07-08, 22:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Kan inte heller placera folk med anhöriga i Sverige som kan vill besöka dem.
Regeringen och kriminalvården har beslutat att besök skall ersättas med digital teknik.
Estland vill heller inte ha fysiska besök från anhöriga från Sverige.

Finns bara ett problem med det, det bryter mot EKMR, det har redan prövats av andra länder och fått underkänt av Europadomstolen.

I realiteten blir det mycket få fångar som kan kvalificeras för att flyttas till andra länder.
Man flyttar givetvis alla babbar då blir det mycket platser i fängelserna här, de skulle inte varit här ifrån början, och de har minst anknytning till sverige, problem löst
Citera
2026-07-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Man flyttar givetvis alla babbar då blir det mycket platser i fängelserna här, de skulle inte varit här ifrån början, och de har minst anknytning till sverige, problem löst

Nästan alla av dem har anhöriga i Sverige. Det är en ytterst liten grupp fångar som inte har anhöriga här.
Så nej, det kommer bli synnerligen svårt för kriminalvården att kunna placera fångar där utan att riskera att sverige torskar på skadestånd i Europadomstolen.
Det kommer för varje fånge som motsätter sig placeringen bli en överklagandeprocess genom våra förvaltningsdomstolar och om besluten inte upphävs kommer det landa i Europadomstolen.

Det är flera saker som måste sammanfalla. Inte berättigade till permission inom närtid. Inga anhöriga. Inga gängkriminella. Inga säkerhetsrisker. De kan ju inte heller ta fångar med pågående rättsprocesser som behöver ta sig till domstolar.
Det blir sannolikt ett väldigt litet överlapp där fångar uppfyller alla nödvändiga krav.

Riskerar att bli en dyr historia det här. Advokatkostnaderna lär inte vara att leka med heller när vi kommer få punga ut för tur/retur med hotellövernattningar
Senast redigerad av Aramir2 2026-07-09 kl. 00:44.
Citera
2026-07-09, 00:49
Medlem
Bajjamannen87s avatar
.....
Citera
2026-07-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Ja kanske det, och sen ska de omgående utvisas om man ska tro på vad som tydligen är bestämt nu.

Det är 24% som saknar svenskt medborgarskap som sitter i svenskt fängelse just nu. Dessa borde såklart utvisas.
Citera
2026-07-09, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer

Tror du att knarkaren kommer ändra hela sitt liv pga en dom & sluta finansiera sitt missbruk med småbrott? Eller finns det andra sätt att hjälpa personen.

Många väljer sällan aktivt att hamna i missbruk utan det brukar finnas andra faktorer som spelar in. Dessa kanske bör vårdas istället?
Citera
2026-07-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nästan alla av dem har anhöriga i Sverige. Det är en ytterst liten grupp fångar som inte har anhöriga här.
Så nej, det kommer bli synnerligen svårt för kriminalvården att kunna placera fångar där utan att riskera att sverige torskar på skadestånd i Europadomstolen.
Det kommer för varje fånge som motsätter sig placeringen bli en överklagandeprocess genom våra förvaltningsdomstolar och om besluten inte upphävs kommer det landa i Europadomstolen.

Det är flera saker som måste sammanfalla. Inte berättigade till permission inom närtid. Inga anhöriga. Inga gängkriminella. Inga säkerhetsrisker. De kan ju inte heller ta fångar med pågående rättsprocesser som behöver ta sig till domstolar.
Det blir sannolikt ett väldigt litet överlapp där fångar uppfyller alla nödvändiga krav.

Riskerar att bli en dyr historia det här. Advokatkostnaderna lär inte vara att leka med heller när vi kommer få punga ut för tur/retur med hotellövernattningar

Klokt inlägg, det kommer såklart kosta mer än vad det smakar. Personligen så känns det hela som en enkel lösning på ett större problem.

Sossarna verkar också gilla det hela så...
Citera
2026-07-09, 05:14
Medlem
återfallsförbrytare är bara låsa in eller avliva oavsett hudfärg! De har ju visat att de inte bryr sig, eftersom straffen är för låga! Om man snor en snickers och får ett aja baja, vad bryr man sig om det ? Klipp av dom handen, så tror jag det minskar rejält!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in