2026-07-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Eller, om man vill att den redan höga andelen brottslighet skall fortsätta vara hög, eller öka så kan vi gå efter vänsterns efterblivna motto. "Att begå brott och undslippa straff, är en sann, mänsklig rättighet..."
. brottslighet är inget problem för laglydiga medborgare det är brottslingar som begår brott och skjuter varann det är självsanering ingen big deal det är när laglydiga medborgare råkar illa ut men det händer sällan
Citera
2026-07-07, 17:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Ja man bör låsa in folk länge för grov brottslighet men det gör man ju redan

Nej, det gör man inte - detta uttalande av dig påvisar verkligen problemet och glappet mellan gemene mans (inte vänsterns då) rättsuppfattning och lagstiftarens, samt de som utdömer ofta de lägsta straffen på skalan... Sverige har sjukt låga straff där du kan komma undan med i princip en klapp på handflatan, trots att grovt brott begåtts.
Citera
2026-07-07, 17:44
Medlem
Citat:
Nej, det gör man inte - detta uttalande av dig påvisar verkligen problemet och glappet mellan gemene mans (inte vänsterns då) rättsuppfattning och lagstiftarens, samt de som utdömer ofta de lägsta straffen på skalan... Sverige har sjukt låga straff där du kan komma undan med i princip en klapp på handflatan, trots att grovt brott begåtts.

Nä vissa har en vidrig människosyn till exempel du tillskillnad från jag
Citera
2026-07-07, 17:45
Medlem
Citat:
. brottslighet är inget problem för laglydiga medborgare det är brottslingar som begår brott och skjuter varann det är självsanering ingen big deal det är när laglydiga medborgare råkar illa ut men det händer sällan

Hmm, detta säger det mesta om vänsterns människosyn... Tyvärr, har du även helt fel, här också. Detta då ALL brottslig verksamhet, vem den än drabbar, utredes och drar således resurser från andra verksamheter och brottsutredningar... Samhället blir också mer otryggt med en massa gängkrig som spränger och visserligen mest dödar varandra, men här drabbas ändock hela samhället, på olika sätt och vis.
Citera
2026-07-07, 17:47
Medlem
Citat:
Nä vissa har en vidrig människosyn till exempel du tillskillnad från jag

För att jag önskar att straffen skall spegla brottets art, särskilt de grova?
Citera
2026-07-07, 17:52
Medlem
Citat:
För att jag önskar att straffen skall spegla brottets art, särskilt de grova?

Jo men som sagt de gör redan det
Citera
2026-07-07, 17:59
Medlem
Citat:
Jo men som sagt de gör redan det

Ja, enligt vänstern så gör de det. Inte enligt gemene mans syn på det hela. Straffen är självklart alltför mesiga! Att kunna mörda någon för att sedan kunna komma undan med i värsta (med värsta menar jag "kortaste") fall ca. 10 år för äldre GM och futtiga och patetiska 4 år för en person under 21(18) år... Är detta adekvata straff för ett mord, anser du?
Citera
2026-07-07, 18:00
Medlem
Nu är det viktigare ting på gång, nämligen fotboll... Återkommer!
Citera
2026-07-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ja, enligt vänstern så gör de det. Inte enligt gemene mans syn på det hela. Straffen är självklart alltför mesiga! Att kunna mörda någon för att sedan kunna komma undan med i värsta (med värsta menar jag "kortaste") fall ca. 10 år för äldre GM och futtiga och patetiska 4 år för en person under 21(18) år... Är detta adekvata straff för ett mord, anser du?

Mord brukar i regel ge livstid och där håller jag med att överlagt mord bör sluta med att man sitter inne tills man dör man har ju tagit ifrån någon annan livet så det verkar rimligt men vid småbrott finns ingen anledning att höja straffen
Citera
2026-07-07, 18:16
Medlem
526s avatar
Det funkar inte så länge CB är olagligt - det slår helt fel mot personer som egentligen inte är kriminella. Istället förstör det deras liv, och deras anhörigas - utan att det finns något brottsoffer.
Citera
2026-07-07, 18:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke

Tänk er en kille i ett eget missbruk som köper hem 2 hekto cannabis. För att finansiera sitt egna bruk säljer han av det i femgrammare till polarna. 2 hekto fördelat på 5-gramsbitar blir totalt 40 stycken överlåtelser.

Tidigare praxis: Att sälja en enstaka femma gav dagsböter. Hela verksamheten på 2 hekto klumpades ihop till ett fortsatt brott som gav på sin höjd ett par månaders fängelse.

Med de nya reglerna: 40 överlåtelser multiplicerat med minimistraffet på 6 månader blir teoretiskt 20 års fängelse för två hekto gräs. Eftersom domstolen bara kan döma till max det dubbla maximistraffet för brottsnivån (narkotikabrott av normalgraden har max 3 år), kommer straffet att landa på 6 års fängelse.

Ska en person alltså sitta av 6 år på kåken för att ha portionerat ut två hekto cannabis till sina kompisar? Det är helt sinnessjukt.

Du pratar alltså om någon som köper en större mängd cannabis, och sedan säljer vidare?

Dvs någon som finansierar sin narkotikakonsumtion genom att sälja droger.

Jag ser gärna en legalisering men i ditt scenario är det ju alltså en langare som får fängelse?
Citera
2026-07-07, 18:29
Medlem
Gulsmurf2s avatar
En sak jag saknar här är att man missar att vissa av de som döms inte åkt dit för annat. Många av de som rekryterar minderåriga döms ju inte för det, men kanske om de sålt droger osv och fått längre straff blir det svårare för dem att rekrytera barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in