Igår, 17:40
Medlem
Jag har haft problem med min handled. Egentligen båda när jag badar. Inte för att jag simmar. Utan när jag är i vattnet med överkroppen.
Jag fattar inte ens lite hur det kan vara möjligt. Jag jobbar som låssmed. Vilket betyder att jag 6 timmar om dagen jobbar med händerna och olika maskiner. Detta gör jag utan problem. Men så fort jag badar. Inte duschar eller badar i badkar. Utan när jag badar i en sjö eller hav så kan jag få så int att jag inte kan röra handleden det känns nästan som att det beror på kylan i vattmet. Men jag duschar ibland iskallt utan att känna denna smärta. Jag undrar bara om någon känner igen sig?

För npgra år sen när jag jobbade jour och hade haft ett pass på 24 timmar så kände jag en smärta i handleden när jag skulle öppna en dörr. Men det har aldrig hänt igen. Men smärtan påminner om den som kommer när jag har varit i vattnet.
Citera
Igår, 17:51
Medlem
enligt google ai:

"Den specifika reaktionen i kallt vatten kan bero på några olika faktorer:Raynauds fenomen ("vita fingrar"): Detta innebär att blodkärlen i fingrarna och handlederna är extremt känsliga för kyla. Det leder till att blodflödet stryps tillfälligt, vilket gör att man kan uppleva smärta, stelhet och att man tappar rörligheten i handleden.

Artros eller ledförslitning: Brosket i dina leder kan vara påverkat av det slitsamma låssmedsjobbet. Kyla gör ofta att brosket blir mer stelt och känsligt, vilket utlöser smärta i lederna när du badar.

Överbelastning eller inflammation: Du arbetar med maskiner och händerna i 6 timmar dagligen. Det kan skapa svullnader eller inflammationer i leder och senor (som exempelvis karpaltunnelsyndrom eller tendinit), vilket förvärras kraftigt av det kalla vattnets temperatur."

Och varför du inte känner det när du duschar kallt:

"I en dusch träffar vattnet bara huden och hinner sällan kyla ner de djupare strukturerna (senor, nerver och leder) lika kraftigt som när du är helt nedsänkt i vatten. Vatten leder bort värme mycket snabbare än luft."

"När du badar i sjö eller hav utsätts kroppen för ett hydrostatiskt tryck och du spänner musklerna annorlunda för att hålla balansen och hålla överkroppen ovanför ytan. Detta i kombination med det kalla vattnet gör att blodkärlen drar ihop sig kraftigt, vilket minskar blodflödet och kan orsaka kramp eller akut smärta i handlederna"

Som sagt bara vad google ai säger, andra får förstås flinka in tråden om ni har egen erfarenhet eller teorier vad det kan bero på =)
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallfrukt93
Jag fattar inte ens lite hur det kan vara möjligt. Jag jobbar som låssmed. Vilket betyder att jag 6 timmar om dagen jobbar med händerna och olika maskiner. Detta gör jag utan problem. Men så fort jag badar. Inte duschar eller badar i badkar. Utan när jag badar i en sjö eller hav så kan jag få så int att jag inte kan röra handleden det känns nästan som att det beror på kylan i vattmet. Men jag duschar ibland iskallt utan att känna denna smärta. Jag undrar bara om någon känner igen sig?

Nej, inte känner igen mig i
Men det ligger något i det där.

Problemet är nog överbelastning. Och förmodligen i underarmen... När du badar kallt så gör det senor och muskler mycket stelare. Tänk dig att du då inte brukar stretcha denna tillräckligt..
Och gummibandet drar sen ihop sig..
Citera
Igår, 19:59
Medlem
Hur är det när du ska sova?
Måste du ligga i rätt läge med armarna?
Citera
Igår, 20:31
Moderator
Dretskols avatar
Övrig sport -> Medicin och hälsa

/mod
Citera
Igår, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Hur är det när du ska sova?
Måste du ligga i rätt läge med armarna?

Jag har ibland svårt med att händerna domnar bort när jag ska sova. Det har jag ofta kopplat till överansträngningar
Citera
Igår, 21:10
Medlem
Citat:
Jag har ibland svårt med att händerna domnar bort när jag ska sova. Det har jag ofta kopplat till överansträngningar

Har du kollat ditt hjärta? (jag har dåligt hjärta och kan ha känslan av att händerna domnar när jag ska sova)
Citera
Igår, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissieBlues
Har du kollat ditt hjärta? (jag har dåligt hjärta och kan ha känslan av att händerna domnar när jag ska sova)

Bör kanske kolla detta. Pumpen funkar i övrigt. Men kanske en varningsklocka
Citera
Igår, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
enligt google ai:

"Den specifika reaktionen i kallt vatten kan bero på några olika faktorer:Raynauds fenomen ("vita fingrar"): Detta innebär att blodkärlen i fingrarna och handlederna är extremt känsliga för kyla. Det leder till att blodflödet stryps tillfälligt, vilket gör att man kan uppleva smärta, stelhet och att man tappar rörligheten i handleden.

Artros eller ledförslitning: Brosket i dina leder kan vara påverkat av det slitsamma låssmedsjobbet. Kyla gör ofta att brosket blir mer stelt och känsligt, vilket utlöser smärta i lederna när du badar.

Överbelastning eller inflammation: Du arbetar med maskiner och händerna i 6 timmar dagligen. Det kan skapa svullnader eller inflammationer i leder och senor (som exempelvis karpaltunnelsyndrom eller tendinit), vilket förvärras kraftigt av det kalla vattnets temperatur."

Och varför du inte känner det när du duschar kallt:

"I en dusch träffar vattnet bara huden och hinner sällan kyla ner de djupare strukturerna (senor, nerver och leder) lika kraftigt som när du är helt nedsänkt i vatten. Vatten leder bort värme mycket snabbare än luft."

"När du badar i sjö eller hav utsätts kroppen för ett hydrostatiskt tryck och du spänner musklerna annorlunda för att hålla balansen och hålla överkroppen ovanför ytan. Detta i kombination med det kalla vattnet gör att blodkärlen drar ihop sig kraftigt, vilket minskar blodflödet och kan orsaka kramp eller akut smärta i handlederna"

Som sagt bara vad google ai säger, andra får förstås flinka in tråden om ni har egen erfarenhet eller teorier vad det kan bero på =)

Det är det med duschen jag tänkt på. Låter vettigt att jag kyls annorlunda vid bad.
Citera
Idag, 05:21
Medlem
Citat:
karpaltunnelsyndrom symtom!
Du har jobbat mycket med vibrerande verktyg.
Det går att operera. En kollega gjorde det han sa att det blev som ett nytt liv.
Citera
Idag, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
enligt google ai:

[...]

Jättebra inlägg. Jag tror att TS inte alls hade kunnat få fram det där på tre sekunder själv, utan sökte mer självupplevda anekdoter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in