2026-07-08, 20:03
Medlem
För ett tag sedan började jag få två strålar när jag kissar. Till en början hände det bara i början och i slutet av kissningen när strålen inte var så hård. Numera är det hela tiden. Detta har gjort så att jag inte kan stå upp och kissa på en toalett för att jag då missar med ena strålen. Strålarna går liksom i kors i en stor vinkel.
Har detta hänt någon annan? Behöver jag nu sitta ner och kissa i resten av mitt liv?
Jag är en man kan tilläggas.
Citera
2026-07-08, 20:06
Medlem
Om det inte svider eller gör ont är det nog ingen större fara tänker jag. Har hänt mig också ibland, men det brukar försvinna ganska snabbt.
Har du provat att snurra snorren mellan handflatorna försiktigt?
Citera
2026-07-08, 20:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundenkattenglasse
För ett tag sedan började jag få två strålar när jag kissar. Till en början hände det bara i början och i slutet av kissningen när strålen inte var så hård. Numera är det hela tiden. Detta har gjort så att jag inte kan stå upp och kissa på en toalett för att jag då missar med ena strålen. Strålarna går liksom i kors i en stor vinkel.
Har detta hänt någon annan? Behöver jag nu sitta ner och kissa i resten av mitt liv?
Jag är en man kan tilläggas.

Jag tog för givet att du är man eftersom kvinnor sällan står upp och kissar på toaletten, men med det sagt så har jag en fråga.
Händer det oavsett om du drar tillbaka förhuden eller ej när du kastar ditt vatten?
Citera
2026-07-08, 20:12
Medlem
Galejans avatar
Njursten. Det sitter något skit någonstans i röret. Försök krama korven och även ”trycka på” när du kissar så kanske den slinker loss. Hursomhelst sä bör du hålla ett vakande öga på det. En kamrat till mig behövde bli opererad för detta.
Citera
2026-07-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tog för givet att du är man eftersom kvinnor sällan står upp och kissar på toaletten, men med det sagt så har jag en fråga.
Händer det oavsett om du drar tillbaka förhuden eller ej när du kastar ditt vatten?
Ja, som att strålen kommer ifrån sidorna av mynningen riktade innåt.
Citera
2026-07-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Njursten. Det sitter något skit någonstans i röret. Försök krama korven och även ”trycka på” när du kissar så kanske den slinker loss. Hursomhelst sä bör du hålla ett vakande öga på det. En kamrat till mig behövde bli opererad för detta.
Okej, tack för tipset. Men nu blev jag lite orolig.
Citera
2026-07-08, 20:44
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Okej, tack för tipset. Men nu blev jag lite orolig.
Det ska du inte vara. Men att kissa dubbelstråle är inte något som bara händer helt utan orsak. En blockering i urinröret är det vanliga skälet men det kan även bero på urinvägsinfektion eller hundra andra skäl. Prata med vårdcentralen om du är orolig. Det är bättre att fånga upp det nu än att ignorera det tills du har ett fullt blockage och inte kan kissa alls.
Citera
2026-07-08, 20:48
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ja, som att strålen kommer ifrån sidorna av mynningen riktade innåt.

Galejan nämner njursten ovan, men det är högst osannolikt då det skulle vara väldigt smärtsamt att ha en sådan sittandes i urinröret.
Däremot har "hennen" rätt i att det kan sitta något i vägen längst ute i urinröret som delar på strålen.
Någon typ av flik, ärr eller utväxt (tänk finne) skulle jag gissa på.

Nu vet jag inte hur länge du har haft det, men det kan mycket väl vara något som går över av sig självt.
Har du haft det längre än typ en månad så råder jag dig att kontakta vården så att de kan kolla upp vad det är.
Citera
2026-07-08, 20:57
Medlem
HBTKuks avatar
Du borde ha insett att sittkissa är det vettigaste att göra för länge sedan. Stå och pissa kan man göra på lokal och restaurang. Hemma sitter man, avkopplad och med heltömd blåsa utan minsta ansträngning. Du har i stället blivit starkare under din vila.
Citera
2026-07-08, 20:59
Medlem
HBTKuks avatar
Du har en blockering. Det blir som tandkrämen i två färger. Två separata färger skiljs åt av en skiljevägg som följer ut till mynningen.

Jag är inte fullt legitimerad läkare.
Citera
2026-07-08, 21:17
Medlem
Förstorad prostata.
Citera
2026-07-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Detta här stämmer bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in