2026-07-08, 18:17
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Böter för framförande av okänd fotdonstyp!

Var står det?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
Citera
2026-07-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Skulle slippa ha sådana som dig som kör runt på vägarna i alla fall. Det hade ju varit bra.
Jag kan köra fordon, till skillnad från hjärndöda idioter som dig.
Citera
2026-07-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Är du säker?
Det handlar helt och hållet om att bilens system måste ha tillgång till bilddata i realtid för att algoritmerna ska kunna mäta dina blinkningar, ögonrörelser och hur ditt huvud är vinklat. Utan den visuella datan kan datorn i bilen helt enkelt inte räkna ut om du håller på att somna eller om du stirrar på mobilen. Det är också därför EU kräver just kameror, eftersom äldre system som bara kände av hur mycket man mätte med ratten inte var tillräckligt snabba eller pricksäkra på att upptäcka när en förare tappade fokus.
Citera
2026-07-08, 18:34
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Betalar mer än gärna det. Jag har bara 1 liv.
Det ökar inte säkerheten.
Citera
2026-07-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Var står det?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/

Förstå ett skämt...
Citera
2026-07-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det ökar inte säkerheten.

Jo.
Citera
2026-07-08, 19:00
Medlem
AI-2000s avatar
Snart kommer väl begåvningsreserverna och säger "spelar väl ingen roll om man inte har något att dölja".
Citera
2026-07-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det allra bästa hade varit om ingen längre körde bil alls utan att detta sköts av AI. Jag både hoppas att det kommer hända och längtar tills dess. En bil helt utan möjlighet att köra hade varit helt perfekt. Inga efterblivna kan längre köra som de brukar göra. Bilarna skulle kunna köra i 200 på alla motorvägar helt utan problem och utan olyckor.

Tills systemet blir hackat och någon sitter och spelar GTA med bilarna...
Citera
2026-07-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter.

Hahah. Bäst idag!

Varför har alla så brått? Alla borde köra små el-bilar typ golfbilar, eller små elbilar som trädgårdsarbetare använder sig av. Går i max 50.
Tänk vad lugnt och skönt det skulle vara, och så lite el som går åt sen.
Citera
2026-07-08, 20:03
Medlem
folkgemenskaps avatar
Det går inte att bygga ett folkhem enbart med övervakningskameror, det förvandlar verkligheten till en dystopisk B-film.
Citera
2026-07-08, 20:18
Medlem
MrsEjPKs avatar
Det har HELT spårat ut ....

Mkt märkligt samhälle vi lever i idag .Känns som någon jävla science fiction film.

Allt är elektroniskt & på datorn .
Samhället känns " kallt" motför på 80- 90 talet & då menar jag inte temperaturen.
Citera
2026-07-08, 21:04
Medlem
Threadkillers avatar
Ni som tycker att det här är okej: Hur långt är ni beredda att gå för säkerhet och trygghet? Var drar ni gränsen någonstans?

Det mesta av våldet i samhället sker i någons hem, brukar det påstås, och även om jag ställer mig skeptisk till det påståendet kvarstår faktum att rätt många brott begås i folks hem.

Ska vi ha kameraövervakning där också? Kanske en AI som ringer polisen om du slår din fru eller dina barn? Jag menar, kvinnomisshandel är ju allvarligt. Våldtäkter är ännu allvarligare. För att inte tala om mord. AI:n övervakar ju bara så att du inte gör fel, vem kan ha något emot det, et cetera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in