2026-07-07, 12:49
Medlem
israelisinnocents avatar
Där får du inte ankra

Vad väger en lyxeka?
Ingen bild?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-07 kl. 13:03.
Citera
2026-07-07, 16:10
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Båttrailer kallas oftast dom som är registrerade, har bromsar, fjädring och får köras i 80km/tim. Dom används när man tänker fara omkring med båten och tänker sjösätta på olika platser, vid fiske eller Poker Run t ex, eller om man tar den med till sommarstugan som ligger långt hemifrån.

Båtvagn, eller upptagningsvagn, är som du skriver oregistrerade, får inte ha bromsar eller fjädring och körs kortare sträckor med en LGF-skylt bakpå.
Det är en sån på bilderna, och ja dom används väl ofta bara på våren, hösten och för att förvara båten på under vintern.

Var hittar du bilder på ekipaget?

Man får ju dra betydligt tyngre med efterfordon (30-släp), men många missar hur tungt. Efterfordonets bruttovikt får aldrig överskrida dragbilens bruttovikt.

Lastar jag min dragbil fullt får jag dra 3500 kg båt och trailer som efterfordon, med tom bil får jag dra 2500 kg och är det ett riktigt släp med fjädring och bromsar så får jag med BE-behörighet bara dra 2000 kg, 750 kg utan E-kortet.
Citera
2026-07-07, 20:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Var hittar du bilder på ekipaget?

Man får ju dra betydligt tyngre med efterfordon (30-släp), men många missar hur tungt. Efterfordonets bruttovikt får aldrig överskrida dragbilens bruttovikt.

Lastar jag min dragbil fullt får jag dra 3500 kg båt och trailer som efterfordon, med tom bil får jag dra 2500 kg och är det ett riktigt släp med fjädring och bromsar så får jag med BE-behörighet bara dra 2000 kg, 750 kg utan E-kortet.
Ja det stämmer att man får dra ett efterfordons bruttovikt med en bil som väger lika mycket, eller mer, vid tillfället. Förutsatt att bilen och draganordningen är godkända för det och att man har ett körkort som räcker till.

Här finns fler bilder, klicka på någon intressant, högerklicka sedan på den och "öppna i nytt fönster" så går det att förstora dom flesta så man ser detaljer bättre.
https://www.google.com/search?sca_esv=4b04a474141781e0&udm=2&fbs=ABfTbFUy xjQn9bne4DuflY2dNqqKpciNlO8bVadYkcA6KsHR4IWkUe9Cc3 he0EZExoTEgYR4aMzj9vs7O2AHLRmACu8uKkN1 JeDOx3s61MAJQCVNn4SSAA3J3daWN2nuEurH-ufRF75ynUEba-hfW4VpdcL7tX33JYwTbDXlT3p9kxtBY6AmO2uTZalZpYaDg-6s nQkitGtCJUWAxZg9bVzqNHjMhrZd0Q&q=b%C3%A5t+i+rondel l+t%C3%A4by&sa=X&ved=2ahUKEwjPqYqN076VAxUMERAIHQke FSYQtKgLegQIFxAB&biw=1280&bih=559&dpr=1.5

Den här är kanske mest intressant som faktareferens gällande båtvagnen och båtens storlek, som nog kraftigt överdrivits av någon i tråden tidigare.

Jag ser egentligen inga konstigheter där förutom att båten borde varit bättre bunden vid vagnen, men det har knappast del i att vagnen lossnat från bilen... https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/706473940_10163705321777950_2633741672166878615_n. jpg?stp=cp6_dst-jpegr_tt6&cstp=mx2048x2048&ctp=s2048x2048&_nc_cat= 103&ccb=1-7&_nc_sid=bd9a62&_nc_ohc=PE07BKNwGHcQ7kNvwHllhxC&_ nc_oc=AdoLFxNUSc5rtzoCmAuNYDXekTuhgeoB2rPLJ01djg22 p82K62NHCBa9P6Q9xyCAbZbmGw9bgx2QzUzJErvgJUI-&_nc_zt=23&se=-1&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&_nc_gid=Ok1juOrHhCz2nXQ-CNcJ2Q&_nc_ss=7b2a8&oh=00_AQAuEYtEfnpLwQFw9-AxbInflgp5rK2ck0sAGrka6RRMDw&oe=6A51BEE3
Senast redigerad av sykkelpump 2026-07-07 kl. 21:01.
Citera
2026-07-08, 17:45
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ja det stämmer att man får dra ett efterfordons bruttovikt med en bil som väger lika mycket, eller mer, vid tillfället. Förutsatt att bilen och draganordningen är godkända för det och att man har ett körkort som räcker till.

Du får inte överskrida dragbilens högsta tillåtna tågvikt eller D-värden för dragbil och koppling. Men du får givetvis överskrida maxvikten för körkortsbehörigheten, där finns ingen övre gräns för hur mycket ditt ekipage får väga.

Citat:
Här finns fler bilder, klicka på någon intressant, högerklicka sedan på den och "öppna i nytt fönster" så går det att förstora dom flesta så man ser detaljer bättre.
https://www.google.com/search?sca_esv=4b04a474141781e0&udm=2&fbs=ABfTbFUy xjQn9bne4DuflY2dNqqKpciNlO8bVadYkcA6KsHR4IWkUe9Cc3 he0EZExoTEgYR4aMzj9vs7O2AHLRmACu8uKkN1 JeDOx3s61MAJQCVNn4SSAA3J3daWN2nuEurH-ufRF75ynUEba-hfW4VpdcL7tX33JYwTbDXlT3p9kxtBY6AmO2uTZalZpYaDg-6s nQkitGtCJUWAxZg9bVzqNHjMhrZd0Q&q=b%C3%A5t+i+rondel l+t%C3%A4by&sa=X&ved=2ahUKEwjPqYqN076VAxUMERAIHQke FSYQtKgLegQIFxAB&biw=1280&bih=559&dpr=1.5

Den här är kanske mest intressant som faktareferens gällande båtvagnen och båtens storlek, som nog kraftigt överdrivits av någon i tråden tidigare.

Jag ser egentligen inga konstigheter där förutom att båten borde varit bättre bunden vid vagnen, men det har knappast del i att vagnen lossnat från bilen... https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/706473940_10163705321777950_2633741672166878615_n. jpg?stp=cp6_dst-jpegr_tt6&cstp=mx2048x2048&ctp=s2048x2048&_nc_cat= 103&ccb=1-7&_nc_sid=bd9a62&_nc_ohc=PE07BKNwGHcQ7kNvwHllhxC&_ nc_oc=AdoLFxNUSc5rtzoCmAuNYDXekTuhgeoB2rPLJ01djg22 p82K62NHCBa9P6Q9xyCAbZbmGw9bgx2QzUzJErvgJUI-&_nc_zt=23&se=-1&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&_nc_gid=Ok1juOrHhCz2nXQ-CNcJ2Q&_nc_ss=7b2a8&oh=00_AQAuEYtEfnpLwQFw9-AxbInflgp5rK2ck0sAGrka6RRMDw&oe=6A51BEE3

Det där är bilder från en annan olycka, som redan har en tråd här i forumet.
Citera
2026-07-09, 05:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du får inte överskrida dragbilens högsta tillåtna tågvikt eller D-värden för dragbil och koppling. Men du får givetvis överskrida maxvikten för körkortsbehörigheten, där finns ingen övre gräns för hur mycket ditt ekipage får väga.

Det där är bilder från en annan olycka, som redan har en tråd här i forumet.
Ursäkta jag har läst i bägge trådarna.

Men nej du får aldrig framföra en personbil med släp som väger mer än du har behörighet för.
Citera
2026-07-09, 08:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nä, jag vet inte men det hörs ju på polisens beskrivning att de bedömde det extra allvarligt. Har sett många fullständigt idiotiska last och kopplingar för att förstå vad det handlar om. Även resultatet när allt gick fel. Båtar är väldigt tunga och kräver rätt fordon samt en chaufför som förstår att köra det tryggt. Ofta är båtarna inte heller surrade då de tror att den ligger ju still ändå och det gör den säkert så länge de står stilla. Det tycker att det här går ju bra rakt fram och ökar hastigheten. Men plötsligt så svänger vägen, det blir gupp eller de måste bromsa snabbt. Kanske händer allt på en gång.
Givetvis surrar man båten eftersom den står på rullar, ett par spännband är det normala , både för att hindra båten att rulla bakåt och framåt.
Citera
2026-07-09, 15:08
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursäkta jag har läst i bägge trådarna.

Men nej du får aldrig framföra en personbil med släp som väger mer än du har behörighet för.

Vi pratar inte om släp utan om efterfordon, ditt kioskmongo.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/slap/efterfordon/

"Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller."
Citera
2026-07-09, 21:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Vi pratar inte om släp utan om efterfordon, ditt kioskmongo.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/slap/efterfordon/

"Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller."
Ett efterfordon har man på släp efter något fordon, har du inte behörighet att framföra det fordonet så får du inte heller dra ett efterfordon med det.
Citera
2026-07-09, 22:31
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ett efterfordon har man på släp efter något fordon, har du inte behörighet att framföra det fordonet så får du inte heller dra ett efterfordon med det.

Jösses, fler citat från länken ovan:

"Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods.

/.../

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

båttransportvagnar
husvagnar
tankvagnar."

Du får med B-behörighet maximalt framföra ett ekipage (där dragfordonet är en personbil) som har en sammanlagd bruttovikt om 7000 kg (3500 kg dragbil, 3500 kg efterfordon ("30-släp").

Jag har aldrig påstått att du inte behöver ha behörighet att framföra dragbilen.
Citera
2026-07-09, 22:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nej, fler citat från länken ovan:

"Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods.

/.../

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

båttransportvagnar
husvagnar
tankvagnar."

Du får med B-behörighet maximalt framföra ett ekipage (där dragfordonet är en personbil) som har en sammanlagd bruttovikt om 7000 kg (3500 kg dragbil, 3500 kg efterfordon ("30-släp").

Vill du ha lagrum också, om det nu inte räcker med ansvarig myndighets informationssida?
Håller du kurs? Kioskmongo...
Citera
2026-07-09, 22:39
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Håller du kurs? Kioskmongo...

Sluta flytta målstolparna och erkänn att du hade fel från början istället. Det här är inte särskilt komplicerade saker.
Citera
2026-07-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Helt otroligt att lyckas tappa släpet.

Eller någon symbol på kontrollpanelen att nu har du något på dragkroken, kör försiktigt...

Borde man inte kunna ta fram något som skulle kunna kallas vägväktare?

Ja varför inte eller som många övriga länder i Europa ha paramilitär polis som sysslar med trafik och ordningsrelaterad saker

Ioförsig så är det lite som med lokalpolisen man hade förut som patrullerade och tog hand om problem närområdet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in