Igår, 13:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Introduktion:
På senare tid så verkar vänstern allt mer intresserade av att motverka unga högergrupper som pratar illa om invandare. Använder ordet "negerboll" och "musse" för att beskriva MENA-folk.

Det var länge sedan det var någon attack mot...ja...vad ska man säga...kapitalet.
Jag har aldrig hört någon attackera Stockholmsbörsen eller attackerat SAAB eller Volvo.

Jag minns att det var ett Överklasssafari där Vänstern anordnade en cirkusresa där man får åka en kollektiv buss och sedan åker dom runt och gör narr av rika och deras hem. "Här bor familjen....denna har plundrat 600 personer på lön i X antal år och gick fri från en korrupt domstol....hahaha".

Ja, lite så var det. Tänk om det händer igen?
Hur som helst så uppfattar jag mer att Vänstern som helhet fokuserar mera på att jaga "rasister" under varje sten. Någon som har sagt något rasistiskt skämt på någon skolgård eller ropat "neger" på fotbollsmatcher eller tyck att islam är hemskt.

Eller folk som bara vill kasta ut brunisar.

Frågeställning:
Så vad är din teori på varför detta sker så?

Min teori:
Om man går emot kapitalet idag så får man folket emot sig och därmed så blir det 10-20 år i fängelse med förlängning.

Om man spöar på någon 15 åring som har gjort narr av brunisar på Youtube, så blir det inte så hårda straff.

Många anti-fascister är ofta/alltid av utländsk bakgrund. Dom gör vad som helst för att vara kvar i Sverige och gå på bidrag. Anti-fascister från MENA eller icke-Europa, har en annan syn på anti-fascism. Det handlar inte om att motverka Mussolinis idéer, utan det handlar om att bevara ett mångkulturellt land där bidragen är höga att man inte behöver arbeta. Så anti-fascism är något sådant där varmt semester "Manjana Manjana"-attityd. Anti-fascister är som kapitalister, fast istället för aktier, så är det bidrag.

Det är bara kolla på invandraren Joel Bjurströmer Almgren. Aldrig ha haft ett arbete och spenderar sina dagar med att försöka få ett fängelsestraff så den slipper betala egen hyra och mat.
Citera
Igår, 13:32
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Introduktion:
På senare tid så verkar vänstern allt mer intresserade av att motverka unga högergrupper som pratar illa om invandare. Använder ordet "negerboll" och "musse" för att beskriva MENA-folk.

Det var länge sedan det var någon attack mot...ja...vad ska man säga...kapitalet.
Jag har aldrig hört någon attackera Stockholmsbörsen eller attackerat SAAB eller Volvo.

Jag minns att det var ett Överklasssafari där Vänstern anordnade en cirkusresa där man får åka en kollektiv buss och sedan åker dom runt och gör narr av rika och deras hem. "Här bor familjen....denna har plundrat 600 personer på lön i X antal år och gick fri från en korrupt domstol....hahaha".

Ja, lite så var det. Tänk om det händer igen?
Hur som helst så uppfattar jag mer att Vänstern som helhet fokuserar mera på att jaga "rasister" under varje sten. Någon som har sagt något rasistiskt skämt på någon skolgård eller ropat "neger" på fotbollsmatcher eller tyck att islam är hemskt.

Eller folk som bara vill kasta ut brunisar.

Frågeställning:
Så vad är din teori på varför detta sker så?

Min teori:
Om man går emot kapitalet idag så får man folket emot sig och därmed så blir det 10-20 år i fängelse med förlängning.

Om man spöar på någon 15 åring som har gjort narr av brunisar på Youtube, så blir det inte så hårda straff.

Många anti-fascister är ofta/alltid av utländsk bakgrund. Dom gör vad som helst för att vara kvar i Sverige och gå på bidrag. Anti-fascister från MENA eller icke-Europa, har en annan syn på anti-fascism. Det handlar inte om att motverka Mussolinis idéer, utan det handlar om att bevara ett mångkulturellt land där bidragen är höga att man inte behöver arbeta. Så anti-fascism är något sådant där varmt semester "Manjana Manjana"-attityd. Anti-fascister är som kapitalister, fast istället för aktier, så är det bidrag.

Det är bara kolla på invandraren Joel Bjurströmer Almgren. Aldrig ha haft ett arbete och spenderar sina dagar med att försöka få ett fängelsestraff så den slipper betala egen hyra och mat.

Vänsterrörelser av den typ som vi finner i länder i Europa är utan undantag finansierade av det internationellt verksamma finanskapitalet. Deras mål är och har alltid varit att överta nationellt förankrat ägande och lokala maktcentrum förankrade i nationalstaterna.

Vänstern (dvs alla riksdagspartier i Sverige) har i detta avseende fungerat perfekt som verktyg för det internationella kapitalet. Det är därför inget betydande ägande av några storföretag eller vitala resurser i vårt land längre är under svenskt ägande eller svensk kontroll.
Citera
Igår, 13:33
Medlem
Ibn.habibis avatar
Anledningen till att vänstern inte attackerar Volvo är att fack och ägare kommer bra överens, likt sann saltsjöbadsanda.
Citera
Igår, 13:40
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Anledningen till att vänstern inte attackerar Volvo är att fack och ägare kommer bra överens, likt sann saltsjöbadsanda.

Ja. Detta kan vara en väldigt bra teori varför det är så!
Jag tänkte inte på det. Jag tycker att fack brukar mest bara ge efter sig så fort det är en konflikt. Men det kanske är så att om facket ger efter sig, så gör medlemmarna sig också.

Vi har bland annat sett den fackliga striden hos Tesla där facken nu har gett upp och orkar inte längre. Det verkar inte heller vara någon som vill strida i frågan heller.
Citera
Igår, 13:45
Medlem
dom kanske har det för bra materiellt ställt och mestadels består av medelklass.
Citera
Igår, 13:48
Medlem
Anti allt typ

Tjänar någon pengar stopp
Är någon höger om v stopp
Har någon en fråga som avviker en 100dels grad från deras stopp
Citera
Igår, 14:09
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
De rika vill splittra arbetarklassen, och få den att bråka inbördes. Då lämnas överklassen ifred att roffa åt sig ännu mer utan att vi märker det.

Därför skrivs inget alls i media (ägd av de rikaste) om hur ofantligt mycket rikare de rikaste blivit, utan istället skrivs det om att arbetare kommer få 300 kr mer i månaden om vi sänker skatten, och att kvinnor tjänar 3% mindre än män.

Att de rika roffat åt sig utan att vi märkt det är exakt vad som skett de senaste 40 åren, pga Ronald Reagans skattesänkningar för de rikaste, och den tokiga iden om att brödsmulor som ramlar ned från de rikas bord är mer än tillräckligt för samhället att fördela bland folket (så kallad tickle down economics).

Så att arbetare, dvs alla de som behöver jobba för sin försörjning, gemensamt bestämmer sig för att vi slutar bry oss om kön, ras och kultur, och riktar istället gemensamt in oss mot de rika, kapitalet, som vill använda oss alla som slavar oavsett om vi är vita eller bruna, detta skulle gynna 99% av folket.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma Igår kl. 14:12.
Citera
Igår, 14:14
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ja. Detta kan vara en väldigt bra teori varför det är så!
Jag tänkte inte på det. Jag tycker att fack brukar mest bara ge efter sig så fort det är en konflikt. Men det kanske är så att om facket ger efter sig, så gör medlemmarna sig också.

Vi har bland annat sett den fackliga striden hos Tesla där facken nu har gett upp och orkar inte längre. Det verkar inte heller vara någon som vill strida i frågan heller.
Vilda strejker (alltså strejker utan fackets godkännande) var vanliga i Sverige under 1960–70‑talen, särskilt i industrin. Volvo var ett av de mest omtalade exemplen.
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Det är enklare att ha påhittade motståndare än verkliga. Det är enkelt att säga att man är emot fascism och nazism och rasism men svårare att säga att man är emot välfärdsstaten och hellre vill bo i en kolchos.
Citera
Igår, 14:22
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tror, som skrivits innan, att de inte "vågar" gå emot den stora massan i befolkningen. När var och varannan jävel sparar i fonder och aktier, har ordnat boende och allmänt bra materiell standard, då är det inte vidare smart att försöka mobilisera massorna och bröla "Krossa kapitalismen!" , för folk i gemen fattar att det är tack vare kapitalismen vi har den standard vi har, inte tack vare kommunism..

Då får man hitta nån annan att tycka synd om och "slåss för", alltså arbetslöse negern och Adidasriddarna i förorten..
Citera
Igår, 14:59
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Tom.Of.Finland

Kul fundering.

Jag tror det handlar om att den ena (anti-kapitalismen) är en intellektuell problematik som kräver ekonomisk kunskap och förståelse för att reagera mot. Medan den andra, anti-fascismen, kräver ingen kunskap utan den är helt känslobaserad och bygger på vrede. Inte kunskap. Jämför att ropa "inga fascister på våra gator" med att ropa "inga kapitalister på våra gator". Det senare är alldeles för intellektuellt för att fungera i en demonstration och få massorna med sig.

Det är alltså en högre svårighetsgrad med begreppet antikapitalism, och eftersom vänsterns sympatisörer består av unga, outbildade, obildade och det är en politisk åskådning vars retorik bygger på agitation, revolution och demonstration, så är antifascism mer gångbart för att väcka proselyter.

Jag har svårt att se en 17-åring tjej eller kille springa omkring och agitera mot kapitalismen, men att vara mot rasism kräver ingenting. Jämför att Greta Thunberg skulle börja föra en ekonomisk agitation mot det kapitalackumulerande systemet. Enklare att agitera om klimat och palestinier. Svårt att skrika om debit, kredit och periodiseringsfonder.

Så det är nog inte fråga om någon ideologisk förskjutning i sig utan att sympatisörerna tilltalas mer av känslovrede än reflekterande intellektualism.
Citera
Igår, 15:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Tom.Of.Finland

Kul fundering.

Jag tror det handlar om att den ena (anti-kapitalismen) är en intellektuell problematik som kräver ekonomisk kunskap och förståelse för att reagera mot. Medan den andra, anti-fascismen, kräver ingen kunskap utan den är helt känslobaserad och bygger på vrede. Inte kunskap. Jämför att ropa "inga fascister på våra gator" med att ropa "inga kapitalister på våra gator". Det senare är alldeles för intellektuellt för att fungera i en demonstration och få massorna med sig.

Det är alltså en högre svårighetsgrad med begreppet antikapitalism, och eftersom vänsterns sympatisörer består av unga, outbildade, obildade och det är en politisk åskådning vars retorik bygger på agitation, revolution och demonstration, så är antifascism mer gångbart för att väcka proselyter.

Jag har svårt att se en 17-åring tjej eller kille springa omkring och agitera mot kapitalismen, men att vara mot rasism kräver ingenting. Jämför att Greta Thunberg skulle börja föra en ekonomisk agitation mot det kapitalackumulerande systemet. Enklare att agitera om klimat och palestinier. Svårt att skrika om debit, kredit och periodiseringsfonder.

Så det är nog inte fråga om någon ideologisk förskjutning i sig utan att sympatisörerna tilltalas mer av känslovrede än reflekterande intellektualism.

Wow! Tack! Vilket bra och välformulerat svar!

Jag kan hålla med om att Vänstern är ett gäng snåla puckon som strävar efter extrem lathet.
Arbete är drygt. Studera är jobbigt. Strukturer är gammeldags. Disciplin & krav är familjetraditioner. Uppfostran ska vara fri. Ingen ska känna sig tvingad.

Kan vi dra en slutsats att den liberala individualismen som implementerades på 90-talet efter marxismens fall i öst, gjorde så att även vänstern blev påverkade.

Jag skulle tro att Vänsterfolk är stadsfolk som lever med att man måste alltid följa vad medierna säger. Annars är man ute och passar inte in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in