2026-07-08, 11:45
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
När jag flanerade runt i förrgår såg jag att det skyltats utanför fotbollsstadion: OBOS Damallsvenskan. OBOS? De säljer småhus. Nu sponsrar de fotbollen. Ändå är det få av oss medelsvenssons som kallar tävlingen OBOS Damallsvenskan, de flesta nere på fiket säger bara Damallsvenskan. Pengar i sjön, lär det vara, att betala för ett namnbyte som sen ingen tar i sin mun.

Lyckade sponsorsnamn på idrottstävlingar
  • DN-galan
  • Kalle Anka Cup
  • Blodomloppet
  • Bauhausgalan
Namnen ovan är sponsrade men används ändå av oss nere på fiket när vi läser sportbilagan och mular i oss frallor. Till och med Bauhausgalan, säger vi, fastän det inte låter klokt.

Sponsrade namn som inte satt sig i folkdjupet:
  • Al-Shira’aa Falsterbo Horse Show
  • Barclays Premier League
  • Nordea Masters
  • OBOS Damallsvenskan
Dessa namn har aldrig uttalats på fiket. Det är för enkelt att bara stryka sponsorsdelen av namnet. DN-galan är ett bra namn, för utan sponsorn blir det bara galan, ett helt intetsägande namn. Utan Kalle Anka heter tävlingen bara Cup. Vafalls? Då begriper ingen vad som avses.

Om småhusförsäljaren OBOS hade velat göra ett avtryck borde de kallat det för:
  • Stora OBOS-ligan
  • Dam-OBOS-ligan
  • Dam-OBOS-sveskan
  • Dam-OBOS-sporten
Det är några förslag.
Citera
2026-07-08, 11:56
Avstängd
Avdragsgill kostnad för annonsören
Citera
2026-07-08, 12:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
När jag flanerade runt i förrgår såg jag att det skyltats utanför fotbollsstadion: OBOS Damallsvenskan. OBOS? De säljer småhus. Nu sponsrar de fotbollen. Ändå är det få av oss medelsvenssons som kallar tävlingen OBOS Damallsvenskan, de flesta nere på fiket säger bara Damallsvenskan. Pengar i sjön, lär det vara, att betala för ett namnbyte som sen ingen tar i sin mun.

• DN-galan
  • Kalle Anka Cup
  • Blodomloppet
  • Bauhausgalan
Namnen ovan är sponsrade men används ändå av oss nere på fiket när vi läser sportbilagan och mular i oss frallor. Till och med Bauhausgalan, säger vi, fastän det inte låter klokt.

• Nordea Masters
  • OBOS Damallsvenskan
Dessa namn har aldrig uttalats på fiket. Det är för enkelt att bara stryka sponsorsdelen av namnet. DN-galan är ett bra namn, för utan sponsorn blir det bara galan, ett helt intetsägande namn. Utan Kalle Anka heter tävlingen bara Cup. Vafalls? Då begriper ingen vad som avses.

• Stora OBOS-ligan
  • Dam-OBOS-ligan
  • Dam-OBOS-sveskan
  • Dam-OBOS-sporten
Det är några förslag.
Dessa förslag gör inte saken bättre.
Nu är det så att framgången av en sponsorsatsning inte bedöms enbart av ifall folk på pizzerian uttalar namnet. Effekten mäts också av igenkänning av namnet.
Det kan alltså inte uteslutas att effekten är den förväntade och lyckad
Citera
2026-07-08, 12:38
Medlem
Sponsorship kan bära stor lycka med sig, mer än bara pengar.
Hade det inte varit för det stora utbredda allmänintresset för badkläder (Panos), hade väldigt få människor vetat vad Ljungskile SK är för något idag.
Citera
2026-07-08, 12:58
Medlem
kyrkstockens avatar
Ni verkar inte förstå hur detta funkar.

Min far sponsrade föreningen som kommunstyrelsens ordförande även var föreningens ledning för. På så sätt fick han kommunala jobb sidovägen utanför upphandling.

Arenorna funkar likadant.

Det som verkar pengarna i sjön för en glad amatör behöver inte vara så i verkligheten för företagen.

Tror ni de skulle fortsatt om det inte var lönsamt?

Man kan ha andra skäl. Kungliga medaljer tex.
Citera
2026-07-08, 13:03
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

• DN-galan
  • Kalle Anka Cup
  • Blodomloppet
  • Bauhausgalan

• Nordea Masters
  • OBOS Damallsvenskan

• Stora OBOS-ligan
  • Dam-OBOS-ligan
  • Dam-OBOS-sveskan
  • Dam-OBOS-sporten
Det är några förslag.

Mer fördelar än skatta bort inkomster
Citera
2026-07-08, 13:07
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Mer fördelar än skatta bort inkomster

Du menar att det är avancerad skatteplanering? Att OBOS inte är engagerade för fotbollsdamerna? Då har jag blivit blåst. Pia Sundhages lagnamn Jetix Mölndal var också sponsrat av en digital-tv-kanal som är nedlagd. Är det samma modell där?
Citera
2026-07-08, 13:16
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Du menar att det är avancerad skatteplanering? Att OBOS inte är engagerade för fotbollsdamerna? Då har jag blivit blåst. Pia Sundhages lagnamn Jetix Mölndal var också sponsrat av en digital-tv-kanal som är nedlagd. Är det samma modell där?

Win - win

Avancerad skatteplanering är något helt annat
Senast redigerad av laughingduck 2026-07-08 kl. 13:19.
Citera
2026-07-08, 14:17
Avstängd
kalle anka cup hette ju så från början.
heter numera inom tennisen Elite Hotels Next Generation Cup. vilket förstås är ett idiotnamn av rang.

samma sak med dn-galan.

(dom tänkte dock först kalla den DN:s Peter Snell-gala)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in