Igår, 06:52
Medlem
GiveMeHeads avatar
Iberico secreto sägs vara väldigt gott. Enligt vissa bättre än en biff. Någon som smakat? Funderar på att köpa det idag. Tänkte bara salta, peppra och eventuellt lite vitlökspulver och sen på grillen. Man ska tydligen inte ha för mycket kryddning på utan låta köttet tala.
Hur har ni tillagat denna köttbit?
Citera
Igår, 06:58
Medlem
Skinnbanjomajorens avatar
Jag fick detta på restaurang i Kalmar för ett halvår sedan. Första gången jag hördes talas om det men blev nyfiken när de beskrev var detaljen finns på grisen.
Det var mycket gott och fett. Jag skulle säga att det är som en trimmad (bra) karré i konsistens och smak. Tror helt klart att den kommer till sin rätt som reversed sear, alltså att du värmer upp den försiktigt till 68°C och sen ger den fin yta och låter den långsamt värma upp sig själv till 72°c.
Vitlökspulvret hade jag skippat. Eventuellt att du steker lite klyfter i smöret innan du lägger ner köttbiten där.

Styckdetaljen är inte så stor så att bli inte besviken när den är färdiglagad... eller uppäten

Edit: Sorry, såg nu att du skulle grilla. Nöj dig med salt. Peppra lite innan servering!
Senast redigerad av Skinnbanjomajoren Igår kl. 07:00.
Citera
Igår, 07:06
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnbanjomajoren
Jag fick detta på restaurang i Kalmar för ett halvår sedan. Första gången jag hördes talas om det men blev nyfiken när de beskrev var detaljen finns på grisen.
Det var mycket gott och fett. Jag skulle säga att det är som en trimmad (bra) karré i konsistens och smak. Tror helt klart att den kommer till sin rätt som reversed sear, alltså att du värmer upp den försiktigt till 68°C och sen ger den fin yta och låter den långsamt värma upp sig själv till 72°c.
Vitlökspulvret hade jag skippat. Eventuellt att du steker lite klyfter i smöret innan du lägger ner köttbiten där.

Styckdetaljen är inte så stor så att bli inte besviken när den är färdiglagad... eller uppäten

Edit: Sorry, såg nu att du skulle grilla. Nöj dig med salt. Peppra lite innan servering!

Det sägs att det går bra med medium rare, 52 grader på detta kött. Dumt att chansa kanske.
Citera
Igår, 07:17
Medlem
Skinnbanjomajorens avatar
Det stämmer säkert. Men griskött är griskött. Jag är alltid lite försiktig och har inte blivit besviken. Mycket low and slow för egen del när det kommer till gris. Riktig secreto ska väl komma från en särskild gris i Spanie (eller var det Italien?). Deras djurhållning och antibiotikaanvändning är väl rätt... speciell?
Citera
Igår, 07:37
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Iberico secreto sägs vara väldigt gott. Enligt vissa bättre än en biff. Någon som smakat? Funderar på att köpa det idag. Tänkte bara salta, peppra och eventuellt lite vitlökspulver och sen på grillen. Man ska tydligen inte ha för mycket kryddning på utan låta köttet tala.

Absolut ingen kryddning, det är barbariskt.

När man har ritkigt fint kött så ska det inte kryddas, inte ens salt. Det ska vara den rena köttsmaken man upplever.
Citera
Igår, 07:52
Medlem
Gott men lite överskattat i avseende på priset.
Citera
Igår, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnbanjomajoren
Riktig secreto ska väl komma från en särskild gris i Spanie (eller var det Italien?). Deras djurhållning och antibiotikaanvändning är väl rätt... speciell?
Den här grisen äter mycket ekollon. Det borde uppfödare här i Sverige testa att göra också i stället för exempelvis raps. Vore kul att se resultatet efter några generationers avel.
Citera
Igår, 08:21
Medlem
Secreto är mycket gott.

Grilla låter bra. Efter tillagning är det nice att skära upp köttet, viktigt att skära mot fibrerna.

Griskött generellt passar med mycket kryddning o smak. Att bara köra salt o peppar är ganska tråkigt, isåfall är det väldigt viktigt man har en bra sås eller tillbehör. Kanske någon salsa eller chimichurri. Eller något asiatiskt hade passat bra.

Det finns oxå något som heter Pluma som är lika gott om inte godare.
Citera
Igår, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Vad får du betala per kilo? Måste du köpa en hel bit, hur stor nu en sådan är? Har inte testat, men det vore kul.

Skulle troligen endast ha salt och nymalen svartpeppar. Köra med rapsolja i stekpanna på spisen och sedan ösa med smör.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 08:25.
Citera
Igår, 08:27
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad får du betala per kilo? Måste du köpa en hel bit, hur stor nu en sådan är? Har inte testat, men det vore kul.

Skulle troligen endast ha salt och nymalen svartpeppar. Köra med rapsolja i stekpanna på spisen och sedan ösa med smör.

550kr kilot. Det dom säljer är på 400g.
Citera
Igår, 08:52
Medlem
wallyballys avatar
Var försiktig när du grillar. Det dryper av fett. Grilla hårt kort tid, låt ev ligga i ugn på eftervärme. Salta & peppra.
Secreto heter det eftersom de spanska slaktarna sparade denna del av grisen till sig själva och sina familjer.
Citera
Igår, 11:13
Medlem
En spännande flavör men också otydlig i sin smak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in