2018-02-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Ärligt talat så kan jag inte så mkt alls om det. Men du får gärna förklara om du har tid och lust

Fast.. Jag kommer inte använda bärbar dator, utan en stationär. Hur fungerar det att dela från mobilen till en stationär? Router?
Citera
2018-02-15, 10:55
Medlem
Citat:
Fast.. Jag kommer inte använda bärbar dator, utan en stationär. Hur fungerar det att dela från mobilen till en stationär? Router?

Du kan dela mobilens internetförbindelse till din stationära dator genom usb-kabel.
Eller om du har ett wifi-nätverkskort i din stationära dator så kan du dela internet från mobilen via wifi.
Citera
2018-02-15, 11:07
Medlem
Citat:

Fick det att funka till bärbara datorn iaf.. Tack
Citera
2018-02-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clubkid
Du kan dela mobilens internetförbindelse till din stationära dator genom usb-kabel.
Eller om du har ett wifi-nätverkskort i din stationära dator så kan du dela internet från mobilen via wifi.

Tack, ska testa det
Citera
2026-06-10, 08:24
Medlem
Har lite problem med mitt mobila modem 4G som stänger av sig emellanåt. Har en gammal usb-sticka 4G som jag tänkte kanske fungerar? Det låg även kvar ett sim-kort i den med samma nummer och operatör. Den har ju sin strömförsörjning direkt från datorn så inget batteri som blir gammalt. Stoppa i det, men får det inte att fungera. Vet inte om det är brandväggen eller om den är för gammal och inte går att använda längre. Det står förvisso att man ska ha XP, Vista, Win 7 (det har ju några år på nacken) men jag tänkte att det kanske även gäller nyare?

Vad tror ni, går den att använda? Vad måste jag göra i så fall?
Citera
2026-06-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har lite problem med mitt mobila modem 4G som stänger av sig emellanåt. Har en gammal usb-sticka 4G som jag tänkte kanske fungerar? Det låg även kvar ett sim-kort i den med samma nummer och operatör. Den har ju sin strömförsörjning direkt från datorn så inget batteri som blir gammalt. Stoppa i det, men får det inte att fungera. Vet inte om det är brandväggen eller om den är för gammal och inte går att använda längre. Det står förvisso att man ska ha XP, Vista, Win 7 (det har ju några år på nacken) men jag tänkte att det kanske även gäller nyare?

Finns nån pytteliten lampa på modemet?Ibland brukade såna modem ha en liten led-lampa som växlar från grönt till blått om den får internetanslutning.

Jag hade ett modem minns jag som fick en sorts router ip på 192.168.100 varifrån datorn fick en ip automatisk frå den rangen.

Du kan ju kolla via cmd i din dator om du tilldelats nån ip från modemet. Men för att internet ska nås måste ju abb:et vara aktivt.

(Vissa modem hade även så att de skeppades med drivrutiner om som installeras på datorn automatiskt)
Citera
2026-06-15, 10:48
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, men det är ofta ett kontraktsbrott att faktiskt göra så. Men det är ju inget problem i praktiken så att säga.
Du snackar skit. EU har lagar kring nätneutralitet vilket tvingar operatörerna att låta dig använda vilken utrustning du vill. Det är inget operatörerna kan avtala bort. Det står dessutom inget om detta i operatörerna avtal.

Så ja TS, det är bara att köra på, du har rätt att använda ditt mobilabonnemang i både en sticka och router.
Citera
2026-07-07, 21:39
Moderator
Chantres avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera
2026-07-08, 00:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Börja med att stoppa in USB-stickan (som väl även funkar som wifi-router?) i en vanlig telefonladdare så att du slipper eventuell "störning" av att datorn hittar en USB-pryl.
Citera
2026-07-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Börja med att stoppa in USB-stickan (som väl även funkar som wifi-router?) i en vanlig telefonladdare så att du slipper eventuell "störning" av att datorn hittar en USB-pryl.
Förstår inte riktigt, ska jag ladda USB-stickan? Meningen är att man sätter den i ett USB-uttag i datorn. Den tar emot det mobila nätet men skickar inte ut något wifi utan det går via USB. Det jag funderar över är om den blivit för gammal och inte kan kommunicera med datorn?
Citera
2026-07-08, 01:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Förstår inte riktigt, ska jag ladda USB-stickan? Meningen är att man sätter den i ett USB-uttag i datorn. Den tar emot det mobila nätet men skickar inte ut något wifi utan det går via USB. Det jag funderar över är om den blivit för gammal och inte kan kommunicera med datorn?
Jaha, jag trodde att den hade wifi som datorn ansluter till. Då hade det kunnat vara enklare att slippa att datorn bryr sig om den där grejen i USB-hålet.
Och nej, det handlade inte om att ladda stickan, det handlade om att strömförsörja den. En kompis har en sådan lösning (med wifi) som mobil (och bärbar) bredbandsrouter i husvagnen.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du stoppar in det SIM som senast funkade, alltså det i den trasiga routern.
Citera
2026-07-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jaha, jag trodde att den hade wifi som datorn ansluter till. Då hade det kunnat vara enklare att slippa att datorn bryr sig om den där grejen i USB-hålet.
Och nej, det handlade inte om att ladda stickan, det handlade om att strömförsörja den. En kompis har en sådan lösning (med wifi) som mobil (och bärbar) bredbandsrouter i husvagnen.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du stoppar in det SIM som senast funkade, alltså det i den trasiga routern.
Kan det göra skillnad, det är samma operatör och abonnemang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in