Citat:
Ursprungligen postat av
bildburgare
Jag tävlar inte mot dig. Jag har läst rapporten. Har du läst de du länkade till? Gör gärna det. De stödjer min poäng. Lustigt nog hittar den andra ett samband mellan "rasblandade" områden och brottslighet. Spännande.
Men dina länkar trams som underlag i den här diskussionen. Du har ju redan bestämt dig för hur det är, och letar efter nåt som kan stödja din världsbild. Du vill inte veta nåt om världen, utan passa in världen i din förförståelse. Det är fine. Inget ovanligt. Speciellt inte för kvinnor, verkar det som.
Du får tro vad du vill, men kopplingen mellan socioekonomi och brottslighet är svag, medan kopplingen mellan dåligt föräldraskap och antisociala attyder och brottslighet är stark. Inte så att det inte spelar in alls, men det är annat än socioekonomiska faktorer som är betydligt mer avgörande. Att skicka länkar till småkrafs du inte ens bemödat dig att läsa ändrar inte på det.
Nej det läs rapporten igen. Det finns rapporter/vetenskapliga artiklar som som säger bu eller bä Jag länkade till två. Kriminologer har försökt hittat Gralen i 150 år och man har ännu inte gjort det. Även flera författare av artiklar om soc ek har en liten förklaringsfaktor brukar själva. Nja det är nog så att vi bara inte ser det. men att den finns där. En fråga är vad kommer först när det gäller fattigdom är vad kommer först hönan eller ägget.
Den är starkare i just din artikel. Men det finns andra som säger andra saker. Problemet med dig och de flesta personer som tittar på brottslighet försöker hitta det som passar deras världsbild.
Jag kan garantera dig att det går hitta studier som säger mot alla andra studier. Den bästa diskussionen jag har haft angående kriminologi är när man slår i hop alla förklaringsmodeller. Då tillsammans kan de förklara 90-95 procent all brottslighet. Men det saknas fortfarande runt 10 procent, som vi inte har en aning om.
Tips det räcker ofta med att läsa slutsatserna. Men om du själv inte har läst dom gör du samma fel som de flesta. De försöker hitta artiklar som stämmer med deras världsbild.
Hade du hävdat att soc ek faktorer var själva grejen så hade jag kunnat hitta rapporter som säger motsatsen.
Jag säger att fattigdom påverkar. Det är ganska lätt att se att det gör det, när man börjar titta bakåt i vår historia. Fattigdomsbrottslighet var det stora innan industrialismen. Kriminologer vill ofta förklara just här och nu och säga att de hittat den perfekta teorin. Men flyttar man dem i tid och rum så faller den garanterat i hop.