2026-07-07, 21:46
Avstängd
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Många spelade idioter, för att få en 5-5 (dåtida strafflagen, 5 kap, 5 par.).

Andra fysiskt svagare personer kunde få lugnare tjänst, som telegrafist el dyl.

En del med s.k. "multipla svagheter" (t.ex. allergi, hypertoni etc) kunde få välja om de ville göra lumpen eller ej.

Om avvikande sexuell läggning på denna tid beaktades vet jag faktiskt inte, men det kanske räknades som psykisk sjukdom fortfarande.
Strafflagen?! Gjord du lumpen på stenåldern
Citera
2026-07-07, 21:50
Medlem
Kethowes avatar
Som diabetiker typ 1 kunde de tydligen inte neka mig att göra lumpen.
Befattningarns som var tillgängliga för mig var stabs-, krypto-, fjärrskrifts- eller handräckningdtjänst(malaj). Min dåvarande diabetesläkare, som var kapten reserven, sade: -Det här ska du väl inte slösa.tid på, nu fyller vi i varsin blankett och så fick jag frisedel.
Senast redigerad av Kethowe 2026-07-07 kl. 21:52.
Citera
2026-07-07, 21:56
Medlem
Wyrdkins avatar
Min kompis mönstrade på 70-talet och räknades tydligen som grav alkoholist när han berättade för psykologen hur mycket han drack och fick frisedel.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-07-07 kl. 22:00.
Citera
2026-07-07, 21:58
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Kalla kriget var slut på 90-talet, det sållades hårt bland dom som mönstrade och man kunde t om få slippa tjänstgöring även efter denna vid goda skäl och placeras i en utbildningsreserv, så nedprioriterat var försvaret.

Vi hade även vår värsta finanskris på 90 talet så andra halvan av 90 talet var det många fullt kapabla och villiga som inte fick chansen ens. Det skars ner överallt och värst inom försvaret.
Citera
2026-07-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Alltså, det är ju en enorm skillnad på 60 och 90 talet.
På 60-talet var det de absolut flesta män som gjorde lumpen, på 90-talet var det väldigt många som inte gjorde lumpen, det fanns helt enkelt inte platser till alla pga att man i många år gjort stora nedskärningar i försvaret.

Början av 90-talet gjorde nästan alla lumpen.

Jag gjorde lumpen 1996 tror jag (mönstrade sista året i gymnasiet - sen jobbade jag ett år innan jag gjorde lumpen - dvs jag mönstrade ett år innan jag gjorde lumpen) och då var det i princip alla som gjorde lumpen.

Dock så drog de ner under tiden vi gjorde lumpen - från 7,5 månader till 7 månader och så ställdes en stor slutövning in.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt_i_Sverige

Här finns statistik hur många som rykte in varje år.

Citat:
1994/95 - 34 948
1995/96 - 36 903
1997 - 32 150
1998 - 25 305
1999 - 18 711
2000 - 16 978
2001 - 13 859
2002 - 14 546
2003 - 15 529
2004 - 14 446
2005 - 9 225
2006 - 10 129
2007 - 4 730

Kollar man årskullen som gjorde lumpen runt 1996-1997 så var det ju runt 90.000 och låt oss säga att 50% var män (väldigt ovanligt att kvinnor gjorde värnplikten denna tid) så var det ju ändå runt 70-80% som gjorde lumpen fram till 1997.

En kul sak nu när man tänker på det i efterhand var att det under 90-talet genomfördes något utbytesprogram med Ryssland så 2 eller 3 ryska killar i 19-20-årsåldern fick göra värnplikten i vårt kompani. Ryssland var ju våra polare denna tid och den eviga freden hade påbörjats.

Sverige hade även köpt in pansarfordon från Ryssland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMP-1

Jag tryckte mig ner i en sådan för att se hur de var och fastnade. De var inte gjorda för vikingar som var 185 cm långa och vägde 85 kg.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-07-07 kl. 22:09.
Citera
2026-07-07, 22:05
Medlem
zombie-nations avatar
70-80-talet försökte de få med alla som kunde fås med. De som inte funkade med något fick bli malajer. De flesta ville göra lumpen, det var rätt skämmigt att inte göra lumpen. De som var lite mer intellektuella så att säga sökte till något mindre krigigt, som t ex signalist var poppis hos de lite nördigare.

Man kunde straffa ut sig eller komma undan, beroende på hur man ser på det, genom ett svårare handikapp, men det kunde falla så att man råkade ha en sjukdom vid mönstring som fick mer genomslag än den borde haft. Sedan fanns den politiska biten, som att de ville inte ha en om man sa att man gärna ville lära sig hantera vapen för att använda dessa mot kapitalisterna under den kommande revolutionen. Kanske låter knäppt men folk var mycket mer vänster då.
Citera
2026-07-07, 22:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det var runt 1980 jag gjorde lumpen.

På den tiden var det svårt att komma undan militärtjänsten om man inte var alltför halt och lytt.

Frågan var om ville komma undan, för arbetsgivare frågade om man gjort lumpen, och frisedel betydde att inte ens kronan ville ha dig, vem skulle då vilja ha dig ?

Det gjordes ett mindre genomtänkt experiment när jag låg inne.
Kriminella som satt i fängelse fick chansen att göra lumpen under fängelse tiden.
Det ville dom inte, utan såg till att bli tillbaka skickade.
Men vi visste inte hur många det var, kanske var det någon som fullföljde värnplikten trots allt
Citera
2026-07-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
70-80-talet försökte de få med alla som kunde fås med. De som inte funkade med något fick bli malajer. De flesta ville göra lumpen, det var rätt skämmigt att inte göra lumpen. De som var lite mer intellektuella så att säga sökte till något mindre krigigt, som t ex signalist var poppis hos de lite nördigare.

Man kunde straffa ut sig eller komma undan, beroende på hur man ser på det, genom ett svårare handikapp, men det kunde falla så att man råkade ha en sjukdom vid mönstring som fick mer genomslag än den borde haft. Sedan fanns den politiska biten, som att de ville inte ha en om man sa att man gärna ville lära sig hantera vapen för att använda dessa mot kapitalisterna under den kommande revolutionen. Kanske låter knäppt men folk var mycket mer vänster då.

En annan vanlig orsak till att inte göra lumpen var studier.

Högskola/universitet var ju inte alls lika vanligt på denna tid men om man sökte och kom in så kunde man få dispens med värnplikten tills man var klar. Studerade man 3-5 år så slapp man oftast. Antar militären ansåg att personen var så gammal då att det skulle bli svårt att motivera den - till skillnad från små pojkar på 18-19 år.
Citera
2026-07-07, 22:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
En annan vanlig orsak till att inte göra lumpen var studier.

Högskola/universitet var ju inte alls lika vanligt på denna tid men om man sökte och kom in så kunde man få dispens med värnplikten tills man var klar. Studerade man 3-5 år så slapp man oftast. Antar militären ansåg att personen var så gammal då att det skulle bli svårt att motivera den - till skillnad från små pojkar på 18-19 år.

Ja det är sant. Flesta jag vet sköt på studierna istället. Men då är vi mer i början av 90-talet. Som du säger var det bara få som pluggade vidare.
Citera
2026-07-07, 22:22
Medlem
i slutet av 90 talet så var det mer eller mindre frivilligt.
Citera
2026-07-07, 22:27
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Början av 90-talet gjorde nästan alla lumpen.

Jag gjorde lumpen 1996 tror jag (mönstrade sista året i gymnasiet - sen jobbade jag ett år innan jag gjorde lumpen - dvs jag mönstrade ett år innan jag gjorde lumpen) och då var det i princip alla som gjorde lumpen.

Dock så drog de ner under tiden vi gjorde lumpen - från 7,5 månader till 7 månader och så ställdes en stor slutövning in.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt_i_Sverige

Här finns statistik hur många som rykte in varje år.

Kollar man årskullen som gjorde lumpen runt 1996-1997 så var det ju runt 90.000 och låt oss säga att 50% var män (väldigt ovanligt att kvinnor gjorde värnplikten denna tid) så var det ju ändå runt 70-80% som gjorde lumpen fram till 1997.

En kul sak nu när man tänker på det i efterhand var att det under 90-talet genomfördes något utbytesprogram med Ryssland så 2 eller 3 ryska killar i 19-20-årsåldern fick göra värnplikten i vårt kompani. Ryssland var ju våra polare denna tid och den eviga freden hade påbörjats.

Sverige hade även köpt in pansarfordon från Ryssland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMP-1

Jag tryckte mig ner i en sådan för att se hur de var och fastnade. De var inte gjorda för vikingar som var 185 cm långa och vägde 85 kg.

Var det verkligen det? Av mina 10 polare från den tiden som jag vet hur deras mönstring gick så gjorde 2 lumpen, 2 blev hemskickade efter påbörjad värnplikt och 6 blev placerade i utbildningsreserven. Speglar ganska bra vad man får upp om man drar frågan genom AI som säger att 40-50% gjorde värnplikten i mitten av 90-talet.
Citera
2026-07-07, 22:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja det är sant. Flesta jag vet sköt på studierna istället. Men då är vi mer i början av 90-talet. Som du säger var det bara få som pluggade vidare.
Nja, det var rätt många som läste vidare.

En del fick fick uppskov, andra fick göra uppehåll i studierna, däribland jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in