2026-07-07, 20:56
Medlem
Ni paranoida boomers får väl köra era gamla saab bilar. Sluta noja över bilar med kameror som ni ändå aldrig planerat att köpa.
Citera
2026-07-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är väl bättre än inget, men det känns som att utvecklingen går för långsamt, och förändringarna sker i för små, och för konstiga, steg.

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.
Vi skulle kunna ha ett rep från bil till bil ett slags tolkningssystem med som kallas SJ
Citera
2026-07-07, 21:31
Medlem
Byxfuckers avatar
Majoriteten vill ju ha det så här, mer övervakning "för säkerhetens skull". Kameror ta mig fan överallt.

Undrar om man inte får ha på sig solglasögon som blockerar IR i dessa typer av bilar.
Citera
2026-07-07, 21:34
Medlem
Vad händer om man byter ut kameralinsen mot typ ett kalejdoskop?
Går bilen att köra utan ett ansikte i bild?
Citera
2026-07-07, 21:40
Medlem
hade ni kunnat köra bil hade detta inte behövts. skymm er ajälva era retards
Citera
2026-07-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Sverige har ca 200 dödsfall per år i trafiken. Det år långt mycket färre än antalet dödsfall orsakade av spelmissbruk, konsumptionslån ochandra krediter, samt av livsstilsfaktorer som hög konsumption av skräpmat (ex. Typ 2 diabetes och cancer).

Ändå spammas man med reklam för allt detta och finns inget stopp i sikte, medans vi alla ska övervakas i våra egna fordon.

Vidrigt! Och det är väl den där onda haggan Ursula som klubbat igenom detta.

När man kollade dödssiffran för covid över ett par år dog sådär 14000 svenskar av covid relaterat, samtidigt visade statistiken får. Socialstyrelsen att cirka 13000 svenskar där av rökning, per år!!! Upprördhet över covid var överlägsen rökningen.
Vad är då meningen att satsa miljarders miljarder på att minska trafikdöden med ett par stycken. Jaga rökning gör otroligt mkt mer!
Citera
2026-07-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är väl bättre än inget, men det känns som att utvecklingen går för långsamt, och förändringarna sker i för små, och för konstiga, steg.

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.

Jag håller med om hastigheten; det är den som ofta är problemet.
Hade varit kul att veta hur många av dom som dör eller skadas allvarligt också körde för fort.

Jag håller ofta hastigheten och en sak som hade varit bra är om man då slapp alla jävla som ska köra upp i arslet på en innan dom kör om.
Citera
2026-07-07, 21:46
Medlem
Ledsensomfans avatar
Det är så efterblivet att en del verkar tro att syftet alltid är att övervaka människor. Syftet är att rädda liv. Varför är det så svårt att förstå?
Citera
2026-07-07, 21:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Du menar att några moralpoliser ska sitta och övervaka alla i realtid medan man kör? Precis som om det skulle va bättre.
Som sagt, intelligensreserv. Det är datorn i bilen som kollar att dina ögon är öppna och att de är riktade framåt. Efter en viss tid kommer en ljudsignal om du blundar eller kollar åt ett annat håll.
Citera
2026-07-07, 21:56
Medlem
Vad händer om man klistrar för kameran?
Citera
2026-07-07, 22:16
Medlem
Moobs avatar
En sinnessjukt regel som folk kommer ett runda ändå. Ingen vill bli filmad så och troligen kommer polisen kunna se filmerna i efterhand om de misstänker nåt.

Nej det blir att ta till tejpen eller slå sönder kameran om kameran piper pga tejpen.
Citera
2026-07-07, 22:21
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja din idé här får det föreslagna ovan att verka ålderdomligt. Direktsignal till försäkringsbolag, polis och rent av att bilen saktas ned för den som efter en tid visat mönster av att köra illa, ryckigt, bryta mot reglerna eller sitter och gör blogginlägg under körning vore mer rakt på sak (än pipande och analys av ögonrörelser).

Jag tycker vi kan ta det ännu längre. Kör man för fort tar bilen över och kör direkt till Åland. Sen får man stanna där resten av sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in