2026-07-07, 20:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja men du kan ju utgå från att juristerna vet bättre än nämndemännen så då tycker jag att du ska lyssna på juristerna. De vet garanterat bättre än du i a f.

Absolut och jurister larmar om att beviskraven är ett skämt i våldtäktsmål och dem lär ju garanterat veta bättre än du
Citera
2026-07-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
. kan finnas flera skäl att lägga ner officiellt är det säkert i brist på bevis inofficiellt är det för att tid inte finns till alla falskanmälningar man måste fortfarande förhöra osv det tar tid
Jaha ja men då bryr de sig ju inte ens om att ta reda på vilka bevis som finns, klart att det är lätt att kunna våldta ostraffat då.
Citera
2026-07-07, 20:47
Medlem
Citat:
Absolut och jurister larmar om att beviskraven är ett skämt i våldtäktsmål och dem lär ju garanterat veta bättre än du
Åklagare och jurister åtalar och dömer i våldtäktsmål. De lär ju garanterat veta bättre än du.
Citera
2026-07-07, 22:05
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/e1gvWM/lattare-att-domas-for-valdtakt-an-olaga-hot

Jag visar alltid fakta medan du bara kör vidare med obegåvat dravel fast du motbevisas gång på gång

Läste du ens krönikan du länkar? Eller för den del artikeln som krönikan handlar om?

Slutsatsen i både krönikan och artikeln är:
"En tänkbar förklaring är lägre beviskrav i våldtäktsmålen. Medvetet eller omedvetet.

Dahlman och Korths-Aspegren hittar i domskälen inget stöd för att så skulle vara fallet."
Citera
2026-07-07, 22:09
Medlem
Citat:
Hörsägen ses som avgörande i sexualmål det är därför folk som har koll tillskillnad från dig larmar om de

Är du verkligen så imbecil? I vilken rättskälls som helst är det extremt tydligt att hörsägen har ringa bevisvärde.

Att du inte begriper ordet hörsägen säger en hel del.
Citera
2026-07-07, 22:11
Medlem
Citat:
Har gjorts åtskilliga artiklar från jurister med koll, vad de säger är betydligt mer relevant än vad en svagbegåvad hyperfeminist som du tycker

Ja det säger en hel del om din intelligens som håller en debattartikel (opinionstext) som yttersta sanningen.
Citera
2026-07-07, 22:39
Medlem
Citat:
Visst så kan det kanske vara i undantagsfall men det kan lika gärna vara en falsk tillvitare som bara vill ha skadestånd och försöker manipulera fram bevis och då det enligt forskningen är omöjligt att avgöra ifall någon ljuger eller inte, problemet är att domstolarna har hybris och tror sig ha en övermänsklig förmåga att avgöra om någon ljuger eller ej därför blir det väldigt rättsosäkert att låta muntlig bevisning vara så avgörande

Att våldtäktsoffer förr eller senare blir förbannade på sin/sina förövare, det är med största sannolikhet oerhört vanligt! Förmodligen typ 100% av alla våldtäktsoffer, kommer förr eller senare känna ilska mot sin/sina förövare. Om då 20% agerar på denna ilska och faktiskt skäller ut sin/sina förövare, så blir det rätt många. Även om det inte är alla.

En falsk tillvitare riskerar ju att göra bort sig om denna "skäller ut" sin "förövare" i text (läs: försöker sätta dit en oskyldig). "Förövaren" kan ju då bara helt ärligt skriva "vadå, du njöt ju för fullt! jag har fan inte våldtagit dig, nu får du ge dig! Du sa sedan när jag gick att du ville ses igen!". Då kommer inte "förövarens" meddelanden kunna användas som bevis. Utan snarare bli bevis mot den falska tillvitaren.

Men riktiga våldtäktsförövare, som faktiskt har våldtagit, börjar snarare bortförklara våldtäkten "jag var så full..." osv. och sätter då dit sig själva för våldtäkten de har begått.
Citera
2026-07-07, 22:46
Medlem
Citat:
Han har lämnat en trovärdigare berättelse rent objektivt det är för du är radikfeminist du inte ser det och han har även givit en rimlig förklaring till varför hon skulle anklaga honom falskt han har dessutom ett vittne på sin sida som bekräftar att han är en hänsynsfull sexpartners det finns däremot inte ett skit som talar för hennes version domstolen har helt klart dömt efter bias och killgissningar

Hon har också lämnat en trovärdig berättelse, som styrks ytterligare av hans berättelse och deras textmeddelanden. Sammantaget blir det tydligt för min del att han har satt dit sig själv.

Karaktärsvittnen är i övrigt inget vidare att använda sig av! Det kan få skyldiga att se oskyldiga ut. och oskyldiga att se skyldiga ut. Tänk tex. en person som har sitt ex. Men som några år senare inte har våldtagit en person den är på dejt med. Men blir falskt anmäld för våldtäkt. Tar man då in karaktärsvittnet: exet som blev våldtagen på riktigt, så kan ju risken finnas att den falskt utpekade blir dömd. Likaså om en skyldig våldtäktsförövare har ett karaktärsvittne som inte blivit våldtagen. Detta karaktärsvittnet kommer ju då bara lämna goda referenser. Och tror man på detta karaktärsvittne och lägger för stor vikt vid karaktärsvittnets ord, så är ju risken stor att en skyldig frikänns.

Nej, han har inte lämnat en rimlig förklaring till varför hon skulle anmäla honom falskt. man får ju inte uppehållstillstånd etc. i ett land bara för att man anklagar någon i landet för våldtäkt. Det vet givetvis hon om.
Citera
2026-07-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja men du kan ju utgå från att juristerna vet bättre än nämndemännen så då tycker jag att du ska lyssna på juristerna. De vet garanterat bättre än du i a f.

Håller med. Man ska lyssna på juristerna.

Samtyckeslagen kritiseras av advokater: ”Lotteri”

https://www.sverigesradio.se/artikel/samtyckeslagen-kritiseras-av-advokater-lotteri

Citat:
Samtyckeslagen infördes med bred politisk majoritet 2018, trots att flera tunga instanser var emot lagändringen. Bland dem lagrådet, flera domstolar och Sveriges advokatsamfund.
Citera
2026-07-07, 23:32
Medlem
Citat:
Projicera inte dina egna tillkortakommanden på mig givetvis är det du som är svagbegåvad som inte förstår att juristers ord väger lite tyngre än ditt feministiska dravel, nej ord mot ord och hörsägen som de flesta våldtäktsmål handlar om kan aldrig nå upp till kravet om bortom rimligt tvivel då det är avgöra ifall någon ljuger eller inte domstolen gissar att kvinnan talar sanning det är jävligt långt ifrån bortom rimligt tvivel ditt retard

Detta har jag också bemött flertalet gånger. Inte lätt när man knarkat sönder närminnet.
Citera
2026-07-08, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Håller med. Man ska lyssna på juristerna.

Samtyckeslagen kritiseras av advokater: ”Lotteri”

https://www.sverigesradio.se/artikel/samtyckeslagen-kritiseras-av-advokater-lotteri
Vår sysslolösa bidragstagare har ännu inte lärt sig att inte bara advokater är jurister?
Domstolsverket, åklagarmyndigheten, polismyndigheten, juridiska fakulteterna med flera består också av jurister.

Till och med de som tog fram lagförslaget var jurister.

Och inte att förglömma; de som åtalar och dömer är jurister.

Får jag gissa att nu tycker du inte alls längre att man ska lyssna på juristerna.
Senast redigerad av Pipsi 2026-07-08 kl. 07:29.
Citera
2026-07-08, 07:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att våldtäktsoffer förr eller senare blir förbannade på sin/sina förövare, det är med största sannolikhet oerhört vanligt! Förmodligen typ 100% av alla våldtäktsoffer, kommer förr eller senare känna ilska mot sin/sina förövare. Om då 20% agerar på denna ilska och faktiskt skäller ut sin/sina förövare, så blir det rätt många. Även om det inte är alla.

En falsk tillvitare riskerar ju att göra bort sig om denna "skäller ut" sin "förövare" i text (läs: försöker sätta dit en oskyldig). "Förövaren" kan ju då bara helt ärligt skriva "vadå, du njöt ju för fullt! jag har fan inte våldtagit dig, nu får du ge dig! Du sa sedan när jag gick att du ville ses igen!". Då kommer inte "förövarens" meddelanden kunna användas som bevis. Utan snarare bli bevis mot den falska tillvitaren.

Men riktiga våldtäktsförövare, som faktiskt har våldtagit, börjar snarare bortförklara våldtäkten "jag var så full..." osv. och sätter då dit sig själva för våldtäkten de har begått.

Om en falsk tillvitare gör bort sig i texten så behöver hon ju inte anmäla och visa smsendet är ju en chansning hon får göra, om den som anklagas varit så full att han inget minns men ändå är oskyldig så är det ett perfekt tillfälle att manipulera fram bevis den vägen vilket även har hänt det blev en fällande dom som dock var skiljaktig då målsäganden saknade trovärdighet och det insåg de nämndemän som inte var radikalfeminister
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in