Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.KlockRingare
Hur menar du att universums vakuum skulle påverka jordens atmosfär?
Därför att atmosfären bokstavligen skulle försvinna som en fis i rymden, om den tramsiga klotjordsmodellen stämde, vilket den inte gör.
Citat:
Jag är övertygad om att den sfäriska jordens gravitation kan hålla kvar atmosfären runt jorden.
Det överraskar mig inte, eftersom det är så vi alla har blivit indoktrinerade sedan barnsben. Och jag hyser inga större förhoppningar att rubba dig i din tro heller.
Men eftersom jag är på gott humör, så skall jag ändå ge dig ett par argument för det vi får lära oss i skolan är totalt upp-och nervänt.
För enligt alla fysikens och termodynamikens lagar, så kan ett vakuum inte existera intill en trycksatt bubbla, utan att det finns en gastät barriär som skiljer dem åt.
Och faktum är att alla tryckskillnader strävar efter att utjämna sig. Behöver liksom inte vara totalvakuum vs atmosfärstryck heller. Tex så kan ett lågtryck inte existera intill ett högtryck, utan att det uppstår turbulens och diverse väderfenomen.
Men i skolan så får vi alltså lära oss att det absoluta vakuumet i yttre rymden inte kan "komma åt" våran atmosfär, tack vare att jordklotets "gravitation" skulle hålla kvar den.
Samtidigt så vet nästan alla människor att den sk gravitationen är så pass svag det räcker med att värma upp luften i en ballong, för att den skall börja stiga rakt upp i skyn, Dvs i riktning mot universums påstådda totalvakuum.
Och mot bakgrund av att den sk gravitationen inte ens kan hålla kvar en varm gasballong på backen, så verkar det helt befängt att hävda att den skulle hålla lika hårt i gasatmosfären som om själva gasmolekylerna vore fastsvetsade.
Citat:
Om jorden vore platt och det vore acceleration som orsakar det som motsvarar gravitation skulle atmosfären blåsa bort på grund av fartvinden som uppstår.
Ha ha, kul där. Men det är ingen som tror på den där skämt-teorin.
Jorden är stilla, och till och med Einstein lär ha medgett att man sannolikt aldrig skulle kunna påvisa jordens rörelse.
Däremot så borde fartvindarna borde vara ett problem för alla anhängare av den sk heliocentriska världsbilden. Fartvinden och oceanernas skvalpande.