2026-07-05, 17:21
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Hur menar du? Jag har väl bara skrivit att New Yorkborna inte bryr sig. Vad är ens skadan att vara glad över - det är ju knappast så att Sergey Brin märker av förlusten någonsin.

Källa på att de rika flyr? Det verkar ju inte så. Vad är poängen med att bli rik om man känner att man inte har råd att bo i den stad man vill bo i?

Tokvänstern gråter ju och ber de rika komma tillbaka.

"Hochul begs wealthy New Yorkers to come back"
https://www.youtube.com/watch?v=yq50-eO_JCQ
Citera
2026-07-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Tokvänstern gråter ju och ber de rika komma tillbaka.

"Hochul begs wealthy New Yorkers to come back"
https://www.youtube.com/watch?v=yq50-eO_JCQ

Vilka rika då? Läs artikeln jag sände - det finns inga bevis för att särskilt många rika lämnat staden (eller delstaten, vilket ju är vad Kathy Hochul basar över som guvernör). Till och med kritiska artiklar erkänner att antalet miljonärer i staden växer kraftigt. Och artikeln jag länkade till innan förklarar varför: För många miljonärer är beloppen man sparar i lägre skatter om man flyttar ut rena kaffepengar i jämförelse med de förluster man gör om man lämnar sitt nätverk eller jobb bakom sig. Andra är såklart fästa vid stadens många attraktioner.

Att efterfrågan på bostäder som bara superrika har råd med fortsätter att öka torde vara ett annat tecken på att det inte råder någon större flykt, framför allt inte rent netto, vilket ju i slutändan är det som avgör skatteintäkterna.
Citera
2026-07-05, 18:15
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Vilka rika då? Läs artikeln jag sände - det finns inga bevis för att särskilt många rika lämnat staden (eller delstaten, vilket ju är vad Kathy Hochul basar över som guvernör). Till och med kritiska artiklar erkänner att antalet miljonärer i staden växer kraftigt. Och artikeln jag länkade till innan förklarar varför: För många miljonärer är beloppen man sparar i lägre skatter om man flyttar ut rena kaffepengar i jämförelse med de förluster man gör om man lämnar sitt nätverk eller jobb bakom sig. Andra är såklart fästa vid stadens många attraktioner.

Att efterfrågan på bostäder som bara superrika har råd med fortsätter att öka torde vara ett annat tecken på att det inte råder någon större flykt, framför allt inte rent netto, vilket ju i slutändan är det som avgör skatteintäkterna.

Och jag länkade till källor att många flyr. Vad är ditt problem?
Citera
2026-07-05, 19:46
Medlem
Citat:
Och jag länkade till källor att många flyr. Vad är ditt problem?

Vad jag har sett (förvisso utan några djupdykningar i tråden) har du bara länkat till en video där Kathy Hochul ber folk komma tillbaka. Det finns inga belägg där för att folk faktiskt flyr i någon större skala - det kan ju handla om ett svar på några högt profilerade flyende miljonärer, exempelvis, eller baserat på en uppfattning hon har fått av vad högt profilerade miljonärer säger.

Faktum kvarstår - miljonärskaran i New York verkar fortsatt växa. Konstigt vore det annars.
Citera
2026-07-05, 23:05
Medlem
5549s avatar
Så de rika flyttar, ok. Den gamla har man ju aldrig hört förut.
Trollen försöker såklart övertyga idioterna om att detta faktiskt är någonting negativt för vanliga människor, även de som tjänar mycket bra.
Brott upp och välmående ner, och de välskötta hederliga medborgarna kommer tvingas samleva med hemlösa och undermänniskor från djungeln.

När de rikaste drabbas ska alltid de fattiga lida värst. Och det är så jävla viktigt att det efterlevs anser alltså anonym tjomme på flashback.

Om några shejker eller ryssar eller övriga hor-rika utsugare säljer sina av skatteskäl fördelaktiga investeringar för 0,8 miljarder, hellre än att bidra med en marginalt högre skatt på sitt hordade guld så är det bara bra.
Citera
2026-07-07, 09:56
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Mamdanis statligt ägda matbutiker är en katastrof.

"Mamdani is 'HURTING' the consumer: Red Apple Group CEO"
https://www.youtube.com/watch?v=SKKqocNaRJY

Kommunisten försör NY bit för bit.
Citera
2026-07-07, 12:22
Medlem
5549s avatar
"Mamdanis matbutiker" beskrivs som:

“a network of city-owned grocery stores focused on keeping prices low, not making a profit.”

Den första affären sägs öppna nästa år.
Citera
2026-07-07, 14:37
Medlem
Citat:
Mamdanis statligt ägda matbutiker är en katastrof.

"Mamdani is 'HURTING' the consumer: Red Apple Group CEO"
https://www.youtube.com/watch?v=SKKqocNaRJY

Kommunisten försör NY bit för bit.

Mamdani har inte öppnat några matbutiker än, så det är svårt att säga om de är en katastrof eller inte. Ska du gå och ha fel nu igen?
Citera
2026-07-07, 17:56
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Mamdani har inte öppnat några matbutiker än, så det är svårt att säga om de är en katastrof eller inte. Ska du gå och ha fel nu igen?

Sluta tramsa tönt. Du såg inte klippet jag länkade. Ska du ha förutfattade meningar nu igen - och därmed får automatiskt fel igen?
Citera
2026-07-07, 18:05
Medlem
Citat:
Sluta tramsa tönt. Du såg inte klippet jag länkade. Ska du ha förutfattade meningar nu igen - och därmed får automatiskt fel igen?

Jag såg klippet du länkade. Personen i klippet har ett egenintresse då konglomeratet han är VD för driver supermarkets. Du verkar överlag lite blåögd och har högt förtroende för vad folk med egenintresse säger.

Hur är initiativet en katastrof när det inte har lanserats än?
Citera
2026-07-07, 18:09
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Jag såg klippet du länkade. Personen i klippet har ett egenintresse då konglomeratet han är VD för driver supermarkets. Du verkar överlag lite blåögd och har högt förtroende för vad folk med egenintresse säger.

Hur är initiativet en katastrof när det inte har lanserats än?

Jag skiter väl i honom. Såg du intervjun med butiksägaren, eller missade du det viktigaste?
Citera
2026-07-07, 21:16
Medlem
Citat:
Jag skiter väl i honom. Såg du intervjun med butiksägaren, eller missade du det viktigaste?

Du tror inte butiksägaren också har ett egenintresse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in