2026-07-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tre-svenskar-gripna-efter-misshandel-pa-ayia-napa/

https://en.philenews.com/local/swedish-passport-tourists-ayia-napa-attack-due-to-fly-out/

Tre 18-åringar har festat loss ordentligt i Ayia Napa…

Va surt att tro att man kommer undan så grips man på flygplatsen..
Citera
2026-07-07, 13:17
Medlem
Jazkers avatar
Hoppas den delen av världen har lärt sig att inte låta brottsmisstänkta turister åka hem, utan hålla kvar dem tills rättegången är över och de går ut på anstalt. Tänker mest på svenske (riktigt svenske, inte bara passet) knivmördaren Calle på Kos 2001, som kom undan straff.
Citera
2026-07-07, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
svenskar är en riktig plåga för övriga europa. måste vara något i vattnet

När man själv var omkring på olika festplatser som napa och sunny beach så var det britter och svenskar som var de värsta enligt alla hotellägare och restauranger jag prata med.
Ställer motfrågan "not russians?" no russians are never a problem.
Campingägare här så är britter #1 värst.
Hoppas mannen överlever.
Citera
2026-07-07, 14:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Jättedåligt beteende av dem skämma ut Sverige på detta sättet. De har väl knappast blivit attackerade av honom de misshandlade.
Precis, eventuellt rånförsök.
Citera
2026-07-07, 14:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Jag får lite dubbla budskap.
Googla detta:

Prison system cyprus classes
inga länder har de ssystem vi har i norden ssom sagt vad hette programmet när de försökte köra ett liknande sätt i usa scandinavian projket någonting
Citera
2026-07-07, 14:51
Medlem
Enligt vad jag har läst, kan förmodat rymningsbenägna personer placeras i fängelse under hela rättegången -- vilken enligt Cyperns rättssystem kan ta flera år.

Kan väl ana att dessa tre guldklimpar vill "hem" till Sverige asap om de bara får en chans.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-07 kl. 14:55.
Citera
2026-07-07, 15:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Scandinavian Prison Project -- samarbete mellan staten Pennsylvania, Sverige och Norge. Målet är att ta tillvara på de straffade och personalens mänskliga rättigheter och värde.

Så kanske litet mer åt saft-och-bullehållet för några lyckligt lottade (?)
nja de la ju ner projektet i usa som jag förstår det, och cypern har inget liknande system
Citera
2026-07-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Ovanligt.

Oftast är det svenskar som inte kan bete sig på charter.

T ex Calle Jonsson (född i piteå) som högg en grekisk man med 8 knivhugg på Kos.
Nu är det ju svenskar enligt Expressen. Sen får vi se om det blir aktuellt att återkomma med namn, likt i Calle Jonssons (född i Piteå) fall. Eller om det finns anledning att mörka.
Citera
2026-07-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
nja de la ju ner projektet i usa som jag förstår det, och cypern har inget liknande system

Nej det ska utökas

https://www.scandinavianprisonproject.com/

Straffet för grov misshandel är från böter till 7 års fängelse. De har VF och straffreducering för gott uppförande. dessutom kan man få rabatt för ex erkännande och ej kriminella. Straffet kan bli högre om de har begått fler brott.
Citera
2026-07-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon

Nej, på Cypern verkar man inte dalta. Vad jag förstår har de tydligen ett enda fängelse, centralfängelset, som ligger i Nicosia och som är till över 200 procent överbelagt, underbemannat och våldshärjat.

Om inte det värsta, så åtminstone ett av de värsta fängelserna inom EU.
Citera
2026-07-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kommer nog garanterat bli jobbigt för de även om offret överlever

Tydligen ligger maxstraffet för grov misshandel på 7 år. Dör offret kan det tydligen bli livstid vare sig GM hade uppsåt eller ej.

Sedan kan ju BO leda en civil process ovh kräva ersättning för sveda och värk, sjukvårdskostnader m.m.
Citera
2026-07-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej, på Cypern verkar man inte dalta. Vad jag förstår har de tydligen ett enda fängelse, centralfängelset, som ligger i Nicosia och som är till över 200 procent överbelagt, underbemannat och våldshärjat.

Om inte det värsta, så åtminstone ett av de värsta fängelserna inom EU.

Det betyder att de kommer skickas till Sverige. Cypern vill inte ha utlänningar i fängelser. Så de försöker få iväg dem så fort som möjligt. Och sverige kommer ta emot dem om inte brottet inte är brott i Sverige, preskriberat eller kort straff lägre än 6 mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in