2026-07-07, 11:45
Medlem
Liam Gallagher. Har gjort allt. Bra skivor, dekadent leverne, droger, nu 32 år sen första skivan och håller än ihop det. Massiv turné så sent som förra året. Grym röst. Cool.
Citera
2026-07-07, 12:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Lemmy Kilminster i Motorhead levde som rockstjärna till sin sista dag och då var han närmare 70 och det är rätt imponerande. Jag har precis läst hans biografi. Det finns inga sådana människor längre, med hans basala uppfattning om sig själv, kvinnor, pengar, droger, roadisar, turneer, länder. Allt är styrt av pengar nu.
Citera
2026-07-07, 12:31
Medlem
Märkligt att tråden inte enats om Keith Richards. Gubben lever trots allt fortfarande, trots att han är en bit över 80 år. Hans liv symboliserar rock and roll.
Citera
2026-07-07, 12:33
Medlem
Lemmy är ohotad. Sök upp dokumentären om honom, han var genuin.
Citera
2026-07-07, 12:45
Medlem
Givetvis platsar Pete Doherty som rockstjärna men nog finns det samtida exempel som Till Lindeman och Sebastian Murphy. Tar man bort kravet att rockstjärnor ska spela någon form av rock så finns det även en hel del hiphopare som platsar. Även Swedish House Maffia var riktiga ”rock”stjärnor i början av millenniet trots att de spelade vidrig kommersiell arenahouse.
Citera
2026-07-07, 13:15
Medlem
Adelaides avatar
Min definition av "riktig" rockstjärna är väl en rockmusiker som alla känner till på namnet, har medverkat på minst ett känt album och som är omnämnd av andra musiker som en inspirationskälla.

Med "sista" menade jag i princip den yngsta.
Jack White och Pete Doherty är därmed mina kandidater.
Citera
2026-07-07, 13:48
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Politisk korrekthet hör inte hemma i rock n roll!

Att äta skit och spy på scen är fan inte rock n' roll.

Rockstjärna my ass. Finns inget att "dyrka" i denna tackochlov bortgångna sopa.
Citera
2026-07-07, 13:57
Avstängd
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Att äta skit och spy på scen är fan inte rock n' roll.

Rockstjärna my ass. Finns inget att "dyrka" i denna tackochlov bortgångna sopa.

Vad fördomsfull du var då..
Bite it you scum är en tung låt.
Citera
2026-07-07, 14:02
Medlem
Led Zeppelin eller Rammstein antar jag!
Citera
2026-07-07, 14:05
Medlem
Svårt att komma runt namn som Lemmy och Ozzy (båda döa iofs). Solklara kandidater annars är ju Keith Richards och Iggy Pop.

Men vette fan om jag inte röstar på Yngwie Malmsteen i alla fall! Han är så 100% kompromisslös och lever som tiden stått still sen 1982.
Citera
2026-07-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad är rock då ?
Vad säger du om Lemmy, Ozzy, Rob Halford, Ronnie Dio eller Bruce Dickinson (med reservation för att även vara flygkapten och fäktare)?
Citera
2026-07-07, 15:25
Medlem
C.B.G.s avatar
Det var alldeles för mycket Las Vegas över Ozzys karriär efter Sabbath för att han ska platsa som en genuin rockstjärna. Dessutom fjantiga TV-serier på MTV. Sånt skulle aldrig Lemmy syssla med.

Om man använder den gamla James Dean-devisen "Live fast, die young and leave a good-looking corpse" får jag fram dessa kandidater:

- Sid Vicious
- Jim Morrison
- Brian Jones
- Jimi Hendrix
- Kurt Cobain

Så utifrån det blir svaret rent kronologiskt Kurt Cobain även om hans lik förmodligen inte såg så good-looking ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in