2026-07-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vittnen under rättegången?
Nej det var några som filmade en man på taket. Han betedde sig och rörde sig väldigt proffsigt enligt dom, här är deras film och sedan ett textmeddelande från en av dom.
https://youtu.be/CruHHSvI_mk?t=7
Citera
2026-07-07, 13:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, det är inte försvaret som måste bevisa att TR är oskyldig. Det är åklagaren som måste bevisa bortom allt rimligt tvivel att han är skyldig.

I detta skede, dvs i prliminary hearings, så räcker det att åklagaren kan visa "probable cause" för att det ska gå vidare till rättegång. Men i en rättegång måste, som du skriver, skuld bevisas bortom allt rimligt tvivel (Beyond a reasonable doubt).

Citat:
Vittnen under rättegången?

Det är ingen rättegång ännu.
Citera
2026-07-07, 14:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hittade chatten från igår i en av mina brevlådor:
(8:38:48 PM) Web User [......]: Hi. I have a question. Did your early models of Wireless Pros come with tempered glass on the face and hard plastic underneath said glass?

[Fram och tillbaka med deras AI-assistent, för att därpå kopplas till en levande support]

(8:44:35 PM) Aimee: Your case will be sent to the next available RØDE Service Agent. (8:45:04 PM) Tom S.: Hello [mitt namn], welcome to RØDE support! My name is Tom and I'll be happy to assist you today. Please allow me me a moment while I review your case information.
(8:46:07 PM) [mitt namn]: Thanks
(8:48:06 PM) Tom S.: Since its release, the Wireless Pro hasn't undergone any design changes to its external casing. We actually don't use tempered glass; we use Corning Glass/Gorilla Glass instead
(8:48:42 PM) [mitt namn]: Ah, from the beginning until now?
(8:49:00 PM) Tom S.: Yes, the Wireless Pro has always had the same glass since it was released.

Men när jag idag frågade igen så kom följande svar:
(6:56:09 PM) Web User [......]: Hi. What material is on the front of the Wireless Pro TX? Is it Corning Gorilla Glass?

[Kopplad till support-individ]

(7:00:52 PM) Aimee: Your case will be sent to the next available RØDE Service Agent.
(7:01:38 PM) Tom S.: Hello [mitt namn], welcome to RØDE support! My name is Tom and I'll be happy to assist you today. Please allow me me a moment while I review your case information.
(7:01:53 PM) [mitt namn]: Thank's
(7:04:28 PM) Tom S.: Sorry [mitt namn], I won't be a moment, I'm just having a quick look at your previous queries with our support team
(7:04:44 PM) [mitt namn]: Ok
(7:12:03 PM) Tom S.: Thank you for your patience while I looked into this further, but we not in a position to answer your questions at this time. We will convert this enquiry into a ticket and follow up in due course with more information
(7:12:43 PM) [mitt namn]: Ok. How long will it take?
(7:13:07 PM) Tom S.: I'll need to escalate your query as we don't have this information available in the Service Team
(7:14:15 PM) [mitt namn]: Ok, but how long ca will it take`Hours? Days? Weeks? ....
(7:15:13 PM) Tom S.: I'll just need to double-check with my colleagues in the Development Team as I wouldn't want to provide any incorrect information. Were you hoping to purchase the Wireless Pro?
(7:16:03 PM) [mitt namn]: Maybe, yes. But I need to know what material the front is made of.
(7:16:27 PM) Tom S.: No problem, I'll have this escalated and moved to an email ticket for you. Was there anything else you needed today [mitt namn]?
(7:17:37 PM) [Mitt namn]: Ok, thanks, Tom S. I'll wait for the email then. Best regards
Det verkar som att var samma person som svarade idag som igår (Tom S.) så troligen vill han dubbel-checka eftersom att jag återkom med i princip samma fråga.

Sedan så hittade jag den här videosekvensen från Jon Bray där han visar bilder på den Røde Wireless Pro TX han köpte från eBay.

Här framgår det tydligt att framsidan består av ett genomskinligt material med det blå kretskortet precis under. Och med batteriet i sin tur under kretskortet och slutligen, den riktade laddningen (illustration) och dess möjliga placering i en hålighet.

(Irriterande musik i videon, sorry...)

Det här utvecklade sig till en riktigt spännande följetong. Vi får se vad de återkommer med för besked.

Hursomhelst. Utrymmet som Brady försöker klämma in laddningen på är alltså, enligt filmen, bakom batteriet - och då ska batteriet och laddningen rymmas på mindre än 1/2 Rødens djup – batteriet ligger ju flush med USB- kontakten som är mitt på Røden (här är jag snäll och bortser från att kontakten också tar lite plats).

Røden är 20 mm djup på utsidan, hälften av det är 10 mm.
Batteriet är strax över 6 mm tjockt.
Ytterhöljet lär väl vara minst 1 mm.
10-(6+1)=3 mm

Shaped chargen som påstås ha använts skavara 10x10x15 mm.

Så hur får Brady in 10 mm på 3 mm?
Citera
2026-07-07, 14:07
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Nej, det är inte försvaret som måste bevisa att TR är oskyldig. Det är åklagaren som måste bevisa bortom allt rimligt tvivel att han är skyldig.

Med det sagt, så visst, kan försvaret till 100% bevisa att TR befann sig på en helt annan plats vid tiden för skottet så bevisar det per automatik även att han till 100% säkerhet är oskyldig till att ha skjutit CK.

Han kan iofs fortfarande vara skyldig till någon form av medverkan, men då måste det bevisas i ett nytt åtal och i en ny rättsprocess.
I slutändan i rättegången så är det juryn som avgör om bevisen är tillräckliga och om han är skyldig bortom allt rimligt tvivel.

Så om inte Tyler har bra förklaringar till varför han var på platsen, varför hans vapen hittades vid vägkanten, meddelandena till pojkvännen osv så kommer juryn att fälla honom.
Citera
2026-07-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
I slutändan i rättegången så är det juryn som avgör om bevisen är tillräckliga och om han är skyldig bortom allt rimligt tvivel.

Så om inte Tyler har bra förklaringar till varför han var på platsen, varför hans vapen hittades vid vägkanten, meddelandena till pojkvännen osv så kommer juryn att fälla honom.
Då räcker det ju för Tyler att säga att han var där för att kolla på Kirk, eller att han inte ens var där, att vapnet placerades där av någon annan och att meddelandena är förfalskade. Sen är det bara att släppa honom.
Citera
2026-07-07, 14:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Då räcker det ju för Tyler att säga att han var där för att kolla på Kirk, eller att han inte ens var där, att vapnet placerades där av någon annan och att meddelandena är förfalskade. Sen är det bara att släppa honom.

Absolut - men det är under förutsättning att juryn bortser från alla andra bevis och samtidigt tror på Tylers ord. Har Tyler tur så är det en samling Jumpingonthemoon’s som utgör juryn - då kanske det går.
Citera
2026-07-07, 14:57
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Absolut. Om de verkligen tror på det så kommer de släppa honom.
Citera
2026-07-07, 15:05
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Varför har ingen annan tänkt på det? Det är ju brilliant, varför sade inte Mijailo Mijailovic att han bara var på NK för att kolla kläder alternativt inte alls var där och att alla bevis var förfalskade? Han skulle ju också bara kunnat bli släppt.
Citera
2026-07-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Absolut. Om de verkligen tror på det så kommer de släppa honom.
Finns det egentligen någon anledning för juryn att inte tro på Tyler?
Citera
2026-07-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Varför har ingen annan tänkt på det? Det är ju brilliant, varför sade inte Mijailo Mijailovic att han bara var på NK för att kolla kläder alternativt inte alls var där och att alla bevis var förfalskade? Han skulle ju också bara kunnat bli släppt.
Fanns där inte en massa vittnen?
Citera
2026-07-07, 15:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Fanns där inte en massa vittnen?
Enligt din logik är det väl bara att säga att de ljög alternativt såg fel så blir man släppt.
Citera
2026-07-07, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Enligt din logik är det väl bara att säga att de ljög alternativt såg fel så blir man släppt.
Nej om det finns vittnen så finns det ju vittnen. Då blir det ju en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in