2026-07-07, 13:09
Medlem
Idag om man får flera varningar i en och samma diskussion så får man oftast mängdrabatt så att exempelvis 3 varningar egentligen blir 1 varning.

Jag tycker det ska avskaffas med motiveringen att mängdrabatt kommer avskaffas i svensk lag och praxis. Flashback bör återspegla samhället här så att flera varningar i tät följd blir summerat och relevant straff utdelas.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/04/den-storsta-reformen-av-det-svenska-straffsystemet-sedan-brottsbalken-infordes/
Citera
2026-07-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Idag om man får flera varningar i en och samma diskussion så får man oftast mängdrabatt så att exempelvis 3 varningar egentligen blir 1 varning.

Jag tycker det ska avskaffas med motiveringen att mängdrabatt kommer avskaffas i svensk lag och praxis. Flashback bör återspegla samhället här så att flera varningar i tät följd blir summerat och relevant straff utdelas.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/04/den-storsta-reformen-av-det-svenska-straffsystemet-sedan-brottsbalken-infordes/
Nu har antingen du eller jag missuppfattat hur varningar utdelas.
Jag har uppfattningen att återupprepande t.ex kan ge varningar: Då krävs mer en 1 inlägg för att det skall bli en varning. Så egentligen inte en mängdrabatt.
Citera
2026-07-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har antingen du eller jag missuppfattat hur varningar utdelas.
Jag har uppfattningen att återupprepande t.ex kan ge varningar: Då krävs mer en 1 inlägg för att det skall bli en varning. Så egentligen inte en mängdrabatt.
Om du skriver 3 inlägg i samma tråd efter varandra och du får varning för alla inlägg så är det tre varningar men räknas ihop som en varning. Det är min uppfattning att det är så det fungerar
Citera
2026-07-07, 13:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Om du skriver 3 inlägg i samma tråd efter varandra och du får varning för alla inlägg så är det tre varningar men räknas ihop som en varning. Det är min uppfattning att det är så det fungerar

Nej. Så går det inte till. I alla fall inte för mig för ett par år sedan.
Två inlägg på rad - två varningar.
Citera
2026-07-07, 13:28
Medlem
franges avatar
Citat:
Det är min uppfattning att det är så det fungerar
Och din uppfattning är precis som vanligt helt åt helvete felaktig. Varje varning räknas som en enskild varning. Tre inlägg som vart och ett ger varning är tre varningar tillsammans. Så enkelt är det.
Citera
2026-07-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nej. Så går det inte till. I alla fall inte för mig för ett par år sedan.
Två inlägg på rad - två varningar.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och din uppfattning är precis som vanligt helt åt helvete felaktig. Varje varning räknas som en enskild varning. Tre inlägg som vart och ett ger varning är tre varningar tillsammans. Så enkelt är det.

Nä. Det är olika från fall till fall, så jag antar att moderatorn får välja. Men i typ 80% av fallen är det som TS skriver, man får bara en varning även om det gäller flera inlägg i samma tråd.
Citera
2026-07-07, 14:05
Medlem
Citat:
Nja: Det är inte så jag uppfattat det.
Snarare att ett av de tre inläggen enskilt inte skulle ge en varning, men sammantaget så anser moderatorn att det blir en varning.
I andra fall kan varje inlägg vara tillräckligt för att ge en varning så då kan man få 3 varningar för inlägg nära varandra i samma tråd.
Citera
2026-07-07, 14:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Man får rimligen inte en till varning innan man öppnat och läst den första, så får man varning för samma sak, t ex off-topic, i flera inlägg i samma tråd är det rimligt att flera inlägg buntas ihop till en varning. Fler regelbrott i samma tråd ger rimligen en till varning eller avstängning för ohörsamhet.

Flera OLIKA regelbrott i samma tråd, eller i olika trådar, bör så klart kunna ge flera av varandra oberoende varningar.

Det är min uppfattning att det är enligt ovanstående som det brukar fungera. Vilket enligt min uppfattning är helt OK, eller till och med bra.
Citera
2026-07-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du är uppenbart en färsking med för mycket fritid.

Mängdrabatt för varningar är etablerat är på Flashback.
Citera
2026-07-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Man får rimligen inte en till varning innan man öppnat och läst den första, så får man varning för samma sak, t ex off-topic, i flera inlägg i samma tråd är det rimligt att flera inlägg buntas ihop till en varning. Fler regelbrott i samma tråd ger rimligen en till varning eller avstängning för ohörsamhet.

Flera OLIKA regelbrott i samma tråd, eller i olika trådar, bör så klart kunna ge flera av varandra oberoende varningar.

Det är min uppfattning att det är enligt ovanstående som det brukar fungera. Vilket enligt min uppfattning är helt OK, eller till och med bra.
Här har vi en till färsking.

Om du skriver 5 inlägg i rad i en tråd tidpunkt 1.

Och tidpunkt 2 kommer en moderator in och varnar dig för alla dessa inlägg så kommer du få 5 varningar som räknas som 1.

Det kan stå ungefär såhär:

” Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Högsta stödet för MP på 11 år, 7.9% (maj 2026)

Antal inlägg: 3.”
Citera
2026-07-07, 17:25
Medlem
67arigGubbes avatar
Mod avgör om de ska ske mängdrabatt.

Avskaffa ej.
Citera
2026-07-07, 17:47
Medlem
Anybodykillers avatar
Var det inte så runt 2014-16?
Jag vill minnas att man kunde logga in till en seriekrock av varningar ett tag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in