2026-07-07, 11:13
Medlem
Min tidigare vårdcentral lades ned för att dom tydligen var dåliga. Personligen var jag någorlunda nöjd med dom däremot kunde dom bara hantera ett problem i taget, vilket jag tyckte var märkligt. Så har man 2 problem så fick man boka 2 ggr, trots att det gick snabbt varje problem.

Nu sedan några år tillbaka så är jag på en ny vårdcentral. Stor och fin men dom har stora problem att hjälpa mig med mina åtkommer precis varje gång. Dessutom är kö systemet katastrofalt, det är extremt många timmar man får vänta till man ändå får ett nej.

Nu är det 3 gången på kort tid dom vägra hjälpa mig så jag har nu bytt vårdcentral, inte ens tips fick jag hur jag skulle gå vidare. Deras betyg är på 2 något så det är uppenbart att dom inte tar till sig av kritiken eller gör vad en vårdcentral ska göra, ta emot mindre sjukdomar & skador. Jag fick själv påminna dom att enligt lag så måste dom hjälpa mig så jag fick en huskur version av en av dom som ännu inte funkar.
Nu bad dom mig vänta tills efter sommaren med av mina problem eftersom det ansågs inte vara akut nog. Det fick mig att gå vidare till en annan vårdcentral.

Dom verkar ju inte följa sina egna rutiner när dom vägra hjälpa mig med vad dom själva anses vara mindre akuta.

En vårdcentral (även kallad hälsocentral) är den första vårdnivå där du möter allmänläkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal för icke-akuta besvär.Vad vårdcentralen görTar emot vid vanliga sjukdomar och enklare skador.Hjälper till vid lättare psykisk ohälsa.Följer upp och kontrollerar kroniska sjukdomar.Utför provtagningar och vaccinationer. https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/att-valja-vardmottagning/sok-vard-pa-ratt-mottagning/

Hur är er vårdcentraler? Får ni hjälp med era besvär eller är dom som mina, vägra hjälpa ?
Citera
2026-07-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Min tidigare vårdcentral lades ned för att dom tydligen var dåliga. Personligen var jag någorlunda nöjd med dom däremot kunde dom bara hantera ett problem i taget, vilket jag tyckte var märkligt. Så har man 2 problem så fick man boka 2 ggr, trots att det gick snabbt varje problem.

Nu sedan några år tillbaka så är jag på en ny vårdcentral. Stor och fin men dom har stora problem att hjälpa mig med mina åtkommer precis varje gång. Dessutom är kö systemet katastrofalt, det är extremt många timmar man får vänta till man ändå får ett nej.

Nu är det 3 gången på kort tid dom vägra hjälpa mig så jag har nu bytt vårdcentral, inte ens tips fick jag hur jag skulle gå vidare. Deras betyg är på 2 något så det är uppenbart att dom inte tar till sig av kritiken eller gör vad en vårdcentral ska göra, ta emot mindre sjukdomar & skador. Jag fick själv påminna dom att enligt lag så måste dom hjälpa mig så jag fick en huskur version av en av dom som ännu inte funkar.
Nu bad dom mig vänta tills efter sommaren med av mina problem eftersom det ansågs inte vara akut nog. Det fick mig att gå vidare till en annan vårdcentral.

Dom verkar ju inte följa sina egna rutiner när dom vägra hjälpa mig med vad dom själva anses vara mindre akuta.

En vårdcentral (även kallad hälsocentral) är den första vårdnivå där du möter allmänläkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal för icke-akuta besvär.Vad vårdcentralen görTar emot vid vanliga sjukdomar och enklare skador.Hjälper till vid lättare psykisk ohälsa.Följer upp och kontrollerar kroniska sjukdomar.Utför provtagningar och vaccinationer. https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/att-valja-vardmottagning/sok-vard-pa-ratt-mottagning/

Hur är er vårdcentraler? Får ni hjälp med era besvär eller är dom som mina, vägra hjälpa ?

Vore intressant och vet vilka besvär du sökt för också. Det spelar roll.
Citera
2026-07-07, 11:46
Medlem
cutepsychos avatar
Kry is the shit. Hjälper en fan alltid. Kan dom inte hjälpa en så skickar dom en vidare. Man hamnar fan aldrig mellan stolarna där.
Citera
2026-07-07, 12:23
Medlem
Nog för att vårdcentraler suger, men du låter som en extrem hypokondriker som går dit en gång i veckan för att få uppmärksamhet.
Citera
2026-07-07, 12:28
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Tyvärr mkt slöa kvinnor inom denna genre tyvärr, de ansamlas lite varstans inom offentliga sektorn.
Citera
2026-07-07, 12:36
Medlem
Vårdcentralens uppgift tycks mest vara den av en 'gatekeeper' för riktig (kostsam) vård. Varje gång man gör ett besök är det som en bossfight i en 'instace'; man måste klara av den för att ta sig vidare till nästa Tier i hierarkin. De kommer göra allt för att mota en i grind och vässar man inte armbågarna och ställer krav blir man överkörd direkt.

Nu överdriver jag lite grann men det är farligt nära sanningen. Kommer man dit utan att ha läst på innan kommer de aldrig självmant föreslå "riktig" vård - inte förrän man ber om den själv och upplevs som man har koll, då öppnas plötsligt en del dörrar lite på glänt. Men sedan "glömmer" de ofta att få iväg remisser, de blir "felskriva", och man får ringa dem ett par gånger innan det rör på sig.
Senast redigerad av ladicius 2026-07-07 kl. 12:38.
Citera
2026-07-07, 13:10
Medlem
Citat:

Sveriges sjukvård är ett skämt en skymf för alla som betalar skatt här kommer det säkert in någon jävla arbetslös tomte att det är jättebra sjukvård men nej den är inte bra tyvärr så är enda sättet att ha företagsförsäkring alltså precis som USA skillnaden är att dom betalar runt 18% i skatt medans vi ligger på 50-57%
Citera
2026-07-07, 13:21
Medlem
zombie-nations avatar
Vår vårdcentral har bra syrror och sjukgymnaster. Läkarna, njaaa. Ibland kommer det bra läkare som man gillar. Men de stannar inte. Så plötsligt är det bara rena bottennapp kvar. Just nu har jag en bra läkare. Men förra var under all kritik.

Det finns läkarutbildning utomlands där man kan gå där det inte krävs alls lika mycket. Så vissa läkare kan inte de de ska kunna. Och då menar jag inte att bara invandrare pluggar där. Även svenskar som inte kommer in i Sverige. Dessa blir oftast vårdcentralsläkare.

Sedan blir vårdcentralerna mer och mer fattiga. Förr så kallade de en med jämna mellanrum om man hade en pågående sjukdom. Nu ska man själv följa upp. Och på vissa vårdcentraler så har man inte längre uppföljning.

De har oftast inte tid för mer än ett problem. Men på de flesta kan man boka i förväg så man får längre tid om man bara säger till att det är flera saker. Men sådana lösningar verkar inte funka överallt. Och det kommer mer och mer speciallösningar som patienten ska känna till, trots att det inte står skrivet någonstans.

Men de är verkligen olika. Där min släkting bor får man komma in på någon dags varsel även om man varit där veckan innan och veckan innan. De tar alla nya problem på allvar. Men där jag går så skulle de bara säga när man försökte boka att skojar du så kan du inte göra.

Svensk vård är rätt dålig. Och privata vårdcentralen är oftast inte bättre. Att gå på Kry, kan fatta det, men det suger ut de sista pengarna från regionerna.
Citera
2026-07-07, 13:24
Medlem
Balisers avatar
Huvudorsaken är att vårdcentralen mestadels ägnar sig åt vårdbyråkrati i olika former. Det ska skrivas journaler, remisser och dylikt. Sådant har ökat lavinartat under de senare decennierna. IT-stödet för detta är som bekant också undermåligt. Det är så klart inte heller attraktivt att jobba på så vis, att ha lite tid för patienter. Det är också dyrare så resursbrist kommer som ett brev på posten. Själva vårdarbetet är också byråkratiserat enligt nationella riktlinjer. Det stjäl också resurser. Lägg därtill att offentlig sjukvård inte har något intresse av att gå med vinst. Så har ni en cocktail som innebär stagnation. Det är enbart vårdpersonalens professionalism som bär det uppe idag.
Citera
2026-07-07, 13:45
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Nu bad dom mig vänta tills efter sommaren med av mina problem eftersom det ansågs inte vara akut nog...

Vårdcentraler finansieras av antalet listade, satta diagnoser mm. Barn, gamla och multisjuka ger mest inkomst och friska vuxna söker mest vård. VC har även ansvar för boenden; äldre- psykiatri, handikapp etc, dödsfall i närområdet, kanske sjötrafik eller andra uppdrag.

Förr kunde vårdcentralen jobba med friskvård och folkhälsa, nu är det bara sjukvård. Under sommaren är det bara akuttider som gäller men allt som är akut eller subakut prioriteras inte annorlunda i juli än januari.
Citera
2026-07-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Vore intressant och vet vilka besvär du sökt för också. Det spelar roll.

Kan berätta några av dom. Svamp & nageltrång som är återkommande.
Citera
2026-07-07, 19:16
Avstängd
Direktiv högre upp för att spara pengar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem